Rupsendeterminatie en foto's

Gestart door acherontia, juni 04, 2010, 14:02:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia


Onderstaande bericht is afkomstig uit een eerder topic, maar hier sticky gemaakt door administrator vanwege de algehele relevantie voor alle rupsen determinatie topics


Quote Acherontia:

Ik denk dat iedereen zich moet neerleggen bij het feit dat onvolgroeide rupsen veelal niet met zekerheid te determineren zijn zonder ze uit/op te kweken. Er zijn inderdaad nogal wat lastige soortenduo's (trio's etc.) te benoemen. Probleem is dat er nauwelijks goede literatuur beschikbaar is met correcte beschrijvingen en een focus op soortonderscheidende kenmerken.

Grootste probleem met het determineren vanaf foto's op forums als deze is dat vaak een matige foto's aangeboden worden zonder enige aanvullende informatie (datum, locatie, grootte, waardplant etc.) Dat zijn allemaal zaken, die determinatieondersteunend kunnen werken. Het ontbreken van dit soort infromatie is voor mij een reden om mij nauwelijks met het rupsenforum te bemoeien.

Wil je de kans op een succesvolle determinatie vergroten dan loont het om goed naar de kop, ademhalingsopeningen , zijlijnen, ruglijn, anaalschild en de prothorax te kijken. Het feit dat er tegenwoordig meer en meer gefotografeerd wordt heeft voordelen maar helaas ook nadelen; groot voordeel is dat er meer (en door meer mensen weer) naar rupsen gekeken wordt, nadeel is dat men vaak alleen de foto maakt en vergeet goed te kijken naar de rups maar puur vertrouwt op de foto. Een ander nadeel is dat er inmiddels veel fout gedetermineerde foto's op het internet rondzwerven hetgeen een sneeuwbaleffect veroorzaakt en men er veelal geen genoegen mee neemt als een foto als niet determineerbaar bestempeld wordt, vervolgens de foto op meerde plekken aanbiedt net zolang tot er ergens een naam gegeven of geoopperd wordt. Een geopperde naam wordt dan al snel als de naam aangenomen en via internet verspreid....

Links naar pdf's waarin lastige soorten behandeld worden (op termijn zullen hier steeds meer soorten aan toegevoegd worden):


http://www.vlindernet.nl/doc/dvs/pdf/200905_Lastig_duo_helmkruidvlinder_en_kuifvlinder.pdf

Jeroen

herman.damman

Hallo,

Alhoewel ik inmiddels aardig wat rupsen gedetermineerd heb, beschik ik over nog flink wat (zeer scherpe) foto's van in Nederland gefotografeerde rupsen waaromtrent ik onzeker ben dan wel die ik in het geheel niet kan thuisbrengen.
Tot wie kan ik mij hiervoor het beste wenden? Het forom algemeen? bepaalde experts?

Bij voorbaat dank voor een reactie en met vriendelijke groet,

Herman Damman

Roos Verweij

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Heb me aangemeld omdat er een klein grappig rupsje enthousiast richting mijn grote teen kwam
Ik zou heel graag willen weten welke vlinder hier uit kan komen...
Heb al op de site van de vlinderstichting gekeken, maar kwam er niet uit...

Ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen, zie nergens bijlage knop.

Als er iemand is, die me verder kan helpen, graag,

Groet, Roos Verweij

Rayan Majoor

Beste Roos Verweij,

welkom op het forum. Ik zie dat het je ondertussen al gelukt is de foto in een topic te uploaden. Nog even wat tips voor in het vervolg:
graag bij al je vragen zo veel mogelijk informatie geven zoals waar en wanneer je de rups gevonden hebt (op Texel komen bijvoorbeeld heel andere soorten voor dan in Limburg) en probeer van verschillende aanzichten foto's te maken. Dit kan allemaal erg helpen bij de determinatie.
Verder is het handig een account aan te maken op waarneming.nl. Dit heeft zowel het voordeel dat je bijdraagt aan het verzamelen van informatie over de natuur in Nederland (wat weer gebruikt kan worden om de natuur te helpen) als dat je via waarneming.nl, via de optie 'determineren via het forum', heel makkelijk hier je vraag kan stellen. Bovendien hebben wij dan gelijk aanvullende informatie en zijn de foto's van iets betere kwaliteit.
Veel plezier op het forum! :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Rayan, je hebt kortgeleden een fraai overzicht gemaakt waarop 3 soorten 'lastige'pijlstaartrupsen met elkaar vergeleken worden. Maar ik kan het helaas niet terugvinden. Waar moet ik het zoeken?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

#5
Hierbij de link naar dat overzicht van de rupsen van de pauwoog-, populieren- en lindepijlstaarten: Pijlstaartrupsen: de lastige drie
Let wel op dat het 3e kenmerk bij de volwassen rupsen (over de vorm van de rups) vrij lastig te zien is. Dit gaat over de rups in rusthouding en kan je beter gebruiken als de andere kenmerken niet (goed) te zien zijn. Alleen de populierenpijlstaart is aan de hand van postuur vrijwel altijd vrij gemakkelijk van de andere twee te onderscheiden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?