Zakdrager

Gestart door henkvanwoerden, mei 31, 2010, 10:01:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Dit lijkt me een zakdrager die gaat verpoppen. Zaterdag gefotografeerd op brandnetel. Barneveld, Klein Bylaer. De lengte is 8 mm. Is er een naam aan tegeven.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

JohnvR

Het is een soort coleophora ofwel kokermot. Het is een nogal weerbarstig groepje met heel veel soorten. De zakken van veel soorten lijken op elkaar, maar sommige zijn wel te doen. Vaak als de vlinder er dan uit komt ben je nog niet klaar, maar moeten ze op genitaal. Volgens mij is dit er zo een van een groepje die veel op elkaar lijken. Op microlepidoptera.nl staat: "De kokers van C. coracipennella, C. prunifoliae, C. serratella en C. spinella zijn niet van elkaar te onderscheiden." Ik ben niet 100% zeker dat het ook een van deze is, dus misschien heb je mazzel en verbeteren Henk of Tymo of een ander me. Vanwege de sterke beharing komt C. spinella wellicht het meest in aanmerking. Een lastig bijkomend verschijnsel is dat ze in dit stadium ook nog eens vaak niet op de waardplant zitten. Je vindt ze dan bijvoorbeeld onder bomen in de kruidlaag of op andere planten.

henkvanwoerden

Hallo John,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb het exemplaar meegenomen en hoop dat er nog een vlindertje uit gaat komen. Mogelijk levert het vlindertje, in combinatie met de pop/koker, toch nog een naam op. We wachten even af.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.