Zweefvlieg?

Gestart door a1000, mei 31, 2010, 20:10:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

Heeft iemand enig idee welke soort dit is(platbek?).
Deze soort heeft in ieder geval geen middenknobbel.

Gegroet henry

gerardpennards

Pipizella man, vrijwel zeker een Pipizella viduata als ie uit NL is.... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

Citaat van: gerardpennards op mei 31, 2010, 20:36:48 PM
Pipizella man, vrijwel zeker een Pipizella viduata als ie uit NL is.... ;D ;D
Ligt er wel aan waar uit Nederland. En dan ik zeg toch altijd voor zekerheid: genitaalonderzoek. Er zijn meer soorten die zich momenteel uitbreiden. Je weet maar nooit.

a1000

Het komt zeker uit nederland en wel uit de buurt van Zwolle.

Bedankt voor de reactie

Gegroet Henry

gerardpennards

yep, das ook weer waar Han...., maar Zwolle?   ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

Het is niet dat ik er op tegen ben, maar tot nu toe zijn we altijd consequent geweest. En waar trek je de grens? Wanneer stel je dat alles P. viduata is en waar moet je voorzichtiger worden?
En wat dan met C. albitarsis/ranunculi? Dat is toch waarschijnlijk ook allemaal C. albitarsis.

Moet je er eigenlijk niet vanuit gaan dat als het niet voor het EIS acceptabel is of voor een atlasproject dat het dan ook niet voor de database van Waarneming.nl acceptabel zou moeten zijn?
Voor eigen gebruik wordt het wat anders.

a1000

Han,

Wat doen we nu met de dterminatie van deze soort,
Kan ik verder nog ergens op letten.

gegroet Henry

han.endt

Het genitaal is niet moeilijk te bekijken. Met een speldje is het voorzichtig los te peuteren. Heb je een binoculair?

a1000

Ja dat heb ik ,maar de zweefvlieg is al een aantal dagen in collectie.Beschadig je hem daar niet mee.

Gegroet henry

han.endt

Ja, dan is hij erg droog en breekt de boel af. Opweken tussen een gevouwen klamme doek gaat goed, maar wat ervaring is dan wel nodig. Meestal handig om bij dergelijke zweefvliegjes het genitaal al direct los te peuteren als je hem op een speld hebt gezet.