Hoofdmenu

DFB Big day

Gestart door Rickschonewille, mei 30, 2010, 22:11:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Citaat van: Jarinka op mei 31, 2010, 19:21:55 PM
Ik geef mezelf alvast door als vogelkennende (?) passagier ;D
En Stijn, die 4 bijrijders zijn inclusief jijzelf, hè?

In onze auto kunnen max. 5 mensen. Daar gaat mijn vader vanaf. Dan houd je 4 bijrijders over.
En omdat ik er dan uiteraard nog bij kom kunnen er nog 3 extra mensen mee  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Folkert Jan

Tja bij een big day denk ik niet aan op een telpost staan eigenlijk :P
en als je de TOH gaat doen zou ik in drenthe beginnen voor alle bos/heide/veen soorten en dan lauwersmeer en dan nog ergens wat friese meertjes pakken ofzow. alles dicht bij elkaar (zit je een keer 2 tot 3 uur in de auto en kun je de rest van de tijd gaan vogelen)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

#32
Wil je een Big Day ook winnen, dus niet alleen lang-leve-de-lol-vogelen, zul je vooral op zeker moeten spelen: broedvogels, algemene doortrekkers en eventuele 'longstayers' van dwaalgasten. Vooral als je te coveren gebied voor de BD groot is, kom je meestal al tijd te kort voor al die (semi-)zekerheden om ook nog eens te gaan gokken op een telpost. Immers telt elke soort maar voor 1 punt, zeldzaam of niet en een Kleine Bonte Specht is in principe even belangrijk als een Zwarte Wouw.
Maar ook dàt kost enorm veel voorbereiding: wil je een zekere broedvogel ook ècht scoren op je BD moet je eigenlijk een nest of territorium weten. Voor een Zwartkop of Zanglijster geen punt: mits in het goede biotoop en tijdstip hoor je die wel maar spechten zijn in mei al zwijgzaam en 'zo maar' tegenkomen kan erg veel (kostbare) tijd kosten. Je moet dus, afhankelijk van je gebiedskeuze, een lijst maken van soorten die je (vrijwel) zeker op de geplande datum kunt aantreffen + de eventuele vindplaatsen en naar aanleiding daarvan een route samenstellen + een tijdspad. Niet alleen voor een betere routeplanning maar voor sommige soorten is het nu eenmaal erg belangrijk op welk tijdstip je die het makkelijkst of zelfs (bijna) exclusief kunt vinden. 'Op de bonnefooi' een route gaan rijden/lopen in de hoop of zelfs overtuiging dat je wel 'van alles' zult tegenkomen, is bij voorbaat vrijwel zeker tot mislukken (= levert minder soorten op) gedoemd. Half mei (veruit de beste tijd voor een BD) kan het midden op de dag (je kunt niet overal met zonsopgang zijn..) in zelfs de prachtigste bossen verrassend stil zijn! Een eventuele onverwachte bonussoort staat niet in verhouding tot het missen van zekere soorten die je had gehad als je had geweten dat die op/langs jouw route broeden. Natuurlijk kun je voor je BD, mits het in de route past, een uurtje of zo zeetrek of telpost incalculeren maar ik zou dat een "educated guess" willen noemen........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Je omschrijft het weer mooi Frank :) Wat is je Kempen record?
Thijs Fijen

frankneijts

#34
Citaat van: Thijs Fijen op juni 01, 2010, 11:44:04 AM
Je omschrijft het weer mooi Frank :) Wat is je Kempen record?

Samen met wijlen Rob Bouwman, broer Ruud Bouwman en Henk Hendriks heb ik het record met 125 soorten, gevestigd in 1986 (toen nog mèt Korhoen....). Hoewel dit niet veel lijkt heeft het diverse serieuze pogingen (waarvan enkele in rechtstreekse 'duels') overleefd, o.a. dankzij een gedegen voorbereiding..... Het wordt natuurlijk wèl tijd dat dit eens gaat sneuvelen: en mocht dat gebeuren, roep ik Ruud en Henk bij elkaar om ons te beramen op een "tegenaanval" 8)  Als je kijkt wat er gedurende die Big Days aan soorten is gezien, is een aantal van 135 soorten door 1 team in principe haalbaar in de Kempen (dat zou mijn streefgetal zijn) maar dan moet alles, ook het weer, meezitten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Nou, ik vind het inderdaad nogal wat hoor! Klinkt goed!
Thijs Fijen

Lonnie Bregman

Citaat van: dralion13 op mei 31, 2010, 22:08:06 PM
misschien leuk om er een competitie van te maken, ipv allemaal samen big dayen, tegen elkaar big dayen
(ToH is trouwens erg goed idee, dan doe ik ook mee, en iedereen weet toch, een big day is van 00.00 tot 23.59)
We kunnen ook als regel stellen dat je alleen in je eigen wergroep-gebied (zoals Amersfoort, of Midden-/Zuid-Kennemerland) mag vogelen. En dat dan dus alle werkgebieden tegen elkaar strijden (dus Jan, Stijn en Jarinka zouden samen mogen gaan).
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Sluijter

Dat lijkt me ook een heel erg goed idee.
Dit kunnen we in het najaar al proberen.
.

Lonnie Bregman

Citaat van: Maarten Sluijter op juni 01, 2010, 17:39:02 PM
Dat lijkt me ook een heel erg goed idee.
Dit kunnen we in het najaar al proberen.
Of dit weekend al :P , dat maakt dan allemaal niet meer zoveel uit want je kan gewoon op de fiets en er hoeft niks geregeld te worden!
Dat brengt me op een idee: het hoeft misschien niet allemaal in één werkgebied, maar dan wordt de regel dat je alleen op de fiets mag. 100% klimaat-neutraal (op de extra CO2 die je uitademt na dan :) ).
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Sluijter

Zou ook al kunnen.
Ze geven in ieder geval mooi weer op!
.

Stijn E.

Citaat van: lonnie20 op juni 01, 2010, 17:46:12 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op juni 01, 2010, 17:39:02 PM
Dat lijkt me ook een heel erg goed idee.
Dit kunnen we in het najaar al proberen.
Dat brengt me op een idee: het hoeft misschien niet allemaal in één werkgebied, maar dan wordt de regel dat je alleen op de fiets mag. 100% klimaat-neutraal (op de extra CO2 die je uitademt na dan :) ).

IDD, want dan kunnen wij ook West-Gelderland (wat ruimer) nemen, dat valt buiten het werkgebied Amersfoort  ;)  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

firecrest

Citaat van: Maarten Sluijter op juni 01, 2010, 17:49:19 PM
Zou ook al kunnen.
Ze geven in ieder geval mooi weer op!
Voor mij in ieder geval niet. Voetbal he :P
Maar aan het einde van de zomervakantie, rond half augustus is een BigDay misschien ook wel leuk. En misschien ook een betere datum waarop iedereen kan?

Sjoerd

Dan kun je ook een leuke gezamenlijke doen met meerdere mensen en dan in Groningen en Friesland.

firecrest

Citaat van: Sjoerd V. op juni 01, 2010, 19:27:23 PM
Dan kun je ook een leuke gezamenlijke doen met meerdere mensen en dan in Groningen en Friesland.
Of juist het midden van het land. En om het aantal vogels te verhogen wat meer richting kust. Dan kom je zo rond Zandvoort uit :)

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op juni 01, 2010, 19:28:44 PM
Citaat van: Sjoerd V. op juni 01, 2010, 19:27:23 PM
Dan kun je ook een leuke gezamenlijke doen met meerdere mensen en dan in Groningen en Friesland.
Of juist het midden van het land. En om het aantal vogels te verhogen wat meer richting kust. Dan kom je zo rond Zandvoort uit :)
Het midden van het land vlak bij de kust, is dat niet ergens bij Uitgeest? :)
Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

Mij lijkt het het leukst om aan het eind van de zomervakantie richting het Lauwersmeer te gaan. Daar ben ik nog nooit geweest, en daarnaast denk ik dat daar toch het meeste te zien valt. Komend weekend in ieder geval niet, als de Nachtzwaluwexcursie door gaat.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rickschonewille

Citaat van: Jan vH op juni 01, 2010, 19:57:12 PM
Mij lijkt het het leukst om aan het eind van de zomervakantie richting het Lauwersmeer te gaan. Daar ben ik nog nooit geweest, en daarnaast denk ik dat daar toch het meeste te zien valt. Komend weekend in ieder geval niet, als de Nachtzwaluwexcursie door gaat.

In augustus is Lauwersmeer errug leuk... dan zijn er erg veel steltjes, en zit er altijd wel wat leuks tussen

GijsB

heb je misschien tijd om naar jnm zoka lauwers-schier te gaan, van 18 tot 27 Augustus
Gijs

Maarten Sluijter

Citaat van: firecrest op juni 01, 2010, 19:26:16 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op juni 01, 2010, 17:49:19 PM
Zou ook al kunnen.
Ze geven in ieder geval mooi weer op!
Voor mij in ieder geval niet. Voetbal he :P
Maar aan het einde van de zomervakantie, rond half augustus is een BigDay misschien ook wel leuk. En misschien ook een betere datum waarop iedereen kan?

Mijn voetbalseizoen is net afgelopen.
Je moet zeker nog een toernooitje o.i.d.?
.

Wouter van der Ham

ik ga mee!
ik had dat topic van de nachtzwaluw niet gelezen :-X
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

Citaat van: Sjoerd V. op mei 30, 2010, 22:26:33 PM
Citaat van: Rickschonewille op mei 30, 2010, 22:11:26 PM
En ´t zou een grap zijn als we ´t record verbreken met de hele Frisse Blik afdeling...
Dan moet je wel een auto en wat ervaren vogelaars hebben hoor 8)
genoeg hier toch :P
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

GijsB

wat dachten jullie van regio daglijsten

4 teams, 4 regio's, kan iedereen gewoon in zn eigen regio dag lijsten, en dan kijken welke regio het beste is
Gijs

firecrest

Citaat van: dralion13 op juni 06, 2010, 19:34:11 PM
wat dachten jullie van regio daglijsten

4 teams, 4 regio's, kan iedereen gewoon in zn eigen regio dag lijsten, en dan kijken welke regio het beste is
Leuk voor de mensen die geen andere vogelaars in de regio hebben (of luie vogelaars en werkende vogelaars zoals bij mij), maar ik doe mee ;)
Leuk idee, aan het eind van de zomervakantie, begin/half augustus?

Stijn E.

Citaat van: dralion13 op juni 06, 2010, 19:34:11 PM
wat dachten jullie van regio daglijsten

4 teams, 4 regio's, kan iedereen gewoon in zn eigen regio dag lijsten, en dan kijken welke regio het beste is

Welke regio's denk je aan?
Klinkt goed  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: firecrest op juni 06, 2010, 19:43:20 PM
Citaat van: dralion13 op juni 06, 2010, 19:34:11 PM
wat dachten jullie van regio daglijsten

4 teams, 4 regio's, kan iedereen gewoon in zn eigen regio dag lijsten, en dan kijken welke regio het beste is
Leuk voor de mensen die geen andere vogelaars in de regio hebben (of luie vogelaars en werkende vogelaars zoals bij mij), maar ik doe mee ;)
Leuk idee, aan het eind van de zomervakantie, begin/half augustus?
Er zijn vast wel mensen die jou in het team willen ;). En Vincent zit toch ook in jouw regio? Als hij geen DFB'er is... :P
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Een gokje: Hollandse Duinen, Zeeland, Groningen en Gelderse Vallei/Amersfoort e.o.??

Lijkt mij wel leuk in ieder geval!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

en je hoeft natuurlijk niet in de regio bij jou in de buurt te zitten

en regio kan je ook vrij ruim nemen, 1 regio kan ook 3 provincies zijn (bijvoorbeeld ToH)
Gijs

firecrest

Citaat van: Jarinka op juni 06, 2010, 19:53:06 PM
Citaat van: firecrest op juni 06, 2010, 19:43:20 PM
Citaat van: dralion13 op juni 06, 2010, 19:34:11 PM
wat dachten jullie van regio daglijsten

4 teams, 4 regio's, kan iedereen gewoon in zn eigen regio dag lijsten, en dan kijken welke regio het beste is
Leuk voor de mensen die geen andere vogelaars in de regio hebben (of luie vogelaars en werkende vogelaars zoals bij mij), maar ik doe mee ;)
Leuk idee, aan het eind van de zomervakantie, begin/half augustus?
Er zijn vast wel mensen die jou in het team willen ;) . En Vincent zit toch ook in jouw regio? Als hij geen DFB'er is... :P


met regio wordt toch meer een regio als onderverdeling van provincies bedoeld? Dus bijvoorbeeld Zuid-Kennemerland? En in mijn regio gaat het wel goed komen, ik ken de beste plekjes. Al zijn die wel op een flinke fietsafstand uit elkaar. Het zal wel weer een 50+ aantal kilometers worden.... En Vincent woont in Amsterdam, dat is buiten regio Zuid-Kennemerland ;)

Wouter van der Ham

Erg leuk idee.


enne Rick, zijn wij dan een team? :)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Vincent Hart

Daarnaast ben ik natuurlijk EN te oud EN te lui om mee te doen  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers