"Bijtje"?

Gestart door spanjool, mei 31, 2010, 17:26:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Sierra de Guara, Pyreneen
Weet iemand een naam bij dit "Bijtje"?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

LakeSide

Ik vermoed een Anthidium sp, maar geen idee wat er daar in Frankrijk allemaal van voorkomt :D

spanjool

Geen gek idee Jaco, op i.net heb ik afbeeldingen gevonden van anthidia die prima overeenkomen wat betreft bouw en beharing etc. Verder heb ik een aantal Anthidia species en subspecies bekeken maar ik kom geen rode tegen. Ook heb ik npg even gegoocheld met anthidia pyreneen, maar kom ik ook niet verder mee.
Op waarneming staan er een paar afbeeldingen maar dat is het ook niet.
Trouwens "Sierra" geeft aan dat deze aan de mooie kant van de Pyrenéen voorkomt.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Jorgen

Enkel foto's vergelijkend vind ik Anthidium siculum erg gelijkend. Dit is natuurlijk geen echte determinatie. Als er hier niemand dit kan corrigeren of bevestigen is het eventueel wel de moeite om het op het HymIS forum te plaatsen. Daar zitten kenners van de overige Europese soorten.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Ivo Raemakers

In plaats van in Anthidium worden deze vaak roodachtige wolbijen tegenwoordig meestal in een eigen genus geplaatst: Rohodanthidium.
En Rhodanthidium siculum heeft in R. sticticum een redelijke dubbelganger.
Waar de verschillen liggen, heb ik nog niet achterhaald.
Het HymISforum biedt mogelijk uitkomst.

Groet Ivo
Groet Ivo

spanjool

Hoi Ivo, die laatste twee lijken er idd verdacht veel op, maar ik ben geen lid van Hymisform, en om voor 1 zo,n incidenteel geval me daar aan te melden lijkt me ook niet alles.
Misschien kan iemand die daar wel ingeschreven zijn en met de materie bekend, er daar wat aan doen?.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer