Hoofdmenu

Paardenhaarworm

Gestart door corzonneveld, mei 30, 2010, 22:22:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik denk vandaag een een paardenhaarworm gezien te hebben. Het beestje verscheen uit een thijmplantje in mijn tuin. Waanzinnig dun!! en zo', 10 cm uitgestrekt. Toen ik het draadje oppakte begon het te kronkelen, zodat ik uiteindelijk een soort verfrommeld elastiekje overhield.

Na wat zoekwerk krijg ik de indruk dat er maar 1 soort in Nederland voorkomt. Wie weet de naam?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

nielsyese

Paardenhaarwormen leven als parasieten in insecten en crustaceeƫn, volwassen dieren hoofdzakelijk in zoet water. Als je er echt zeker van bent dat het een paardenhaarworm is, moet het Gordius setiger zijn. De enige soort tot nu toe bekend in Nederland.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

corzonneveld

Tja, wat is zeker? :rolleye:

Plaatjes kijkend zeg ik, ja dat lijkt er veel op - maar erg veel kenmerken hebben ze nu ook weer niet. Het was erg nat na al die regen, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als zoet water.

Is er een andere groep die snel aanleiding geeft tot misidentificatie?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl


corzonneveld

Zeker relevant! Foto's en beschrijving lijken sprekend, dus wellicht had ik toch een Nematode. Ook leuk ;D ;D !
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

bruggeman

#5
Het blijven intrigerende diertjes.

Ik heb nog weer wat zitten speuren. De echte paardehaarwormen komen vooral in water voor en kunnen bijna een meter lang worden bij een dikte van 1 mm. En de meeste soorten zijn zwart of bruin. Volgens een van mijn boeken (Borradaile, the Invertebrata) zouden de volwassen dieren vooral in de winter gevonden worden. Mijn andere boeken bevestigen nog ontkennen dit. Zelf heb ik de echte Gordius ooit gezien in een poeltje in de Pyreneen en dat was beslist in de zomer.

Ik zie net dat ik ook nog uit mijn jeugd heb "Wat vind ik in sloot en plas" En daar staat Gordius in (net als in Redeke trouwens)! Hier het beschrijvinkje. Lange, dunne rolronde worm. Gewoonlijk diepbruin, voortse deel lichter en voorzien van een donkere ring. Het vr is lichter. Achterlijf bij vr afgerond, bij mannetje gaffelvormig (hiervan plaatje in Redeke). Geen mond of anale opening. Vaak m en vr tot een kluwen in elkaar gestrengeld, waartussen veel eisnoeren. Circa 25 cm, vaak groter. Larve leeft als parasiet in insecten.

En nu maar zoeken naar bruine kluwen haren in zoet water. Dat moet toch lukken
groet,
Ida