Maandopdracht foto juni: Steltlopers!

Gestart door Vincent Hart, mei 30, 2010, 20:10:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Citaat van: vincenthart op juni 21, 2010, 19:16:11 PM
Zo, meteen twee uitstekende ideeen  :duim: Ik heb een lichte voorkeur voor dat van Rick, omdat Jarinka's idee ook in andere maanden nog ingezet kan worden. Jullie?
Jonge vogels is wel wat riskant. Kans op verstoring is groter dan normaal. Ik ben eigenlijk ook meer voorstander van ruime opdrachten zodat er veel foto's worden ingezonden en fotografen veel mogelijkheden hebben.

Vincent Hart

Ok, 2-0 voor Lars  ;) En inderdaad bij uitstek een onderwerp waar je je creativiteit kunt gebruiken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

stefanhageman

Wat dacht je van exoten? (En ja dit meen ik serieus)
Stefan Hageman


firecrest

Citaat van: stefanhageman op juni 21, 2010, 20:53:30 PM
Wat dacht je van exoten? (En ja dit meen ik serieus)
Sorry dat ik alles afkraak :-[
Maar exoten is wat mij betreft niet zo uitdagend. Ook redelijk beperkt. Ik ga liever de duinen in om een mooie foto te maken dan het park midden in de stad om een Nijlgans op de foto te zetten...
Misschien moet ik na al dat gekraak zelfs is met een idee komen (zodat jullie het af kunnen kraken ;) )
Misschien wat makkelijker voor beginnende fotografen, vogels in de stad (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld, en voor stefan: voorbeeld)
Nog ruimer en ook uitdagender voor gevorderde fotografen is vogels in hun leefomgeving (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld)

Rickschonewille

Citaat van: firecrest op juni 21, 2010, 21:33:14 PM
Citaat van: stefanhageman op juni 21, 2010, 20:53:30 PM
Wat dacht je van exoten? (En ja dit meen ik serieus)
Sorry dat ik alles afkraak :-[
Maar exoten is wat mij betreft niet zo uitdagend. Ook redelijk beperkt. Ik ga liever de duinen in om een mooie foto te maken dan het park midden in de stad om een Nijlgans op de foto te zetten...
Misschien moet ik na al dat gekraak zelfs is met een idee komen (zodat jullie het af kunnen kraken ;) )
Misschien wat makkelijker voor beginnende fotografen, vogels in de stad (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld, en voor stefan: voorbeeld)
Nog ruimer en ook uitdagender voor gevorderde fotografen is vogels in hun leefomgeving (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld)

Die 2de optie vind ik erg leuk, omdat je er eigenlijk alle kanten mee op kan en dus veel variƫrerende foto's kan verwachten. De 2de optie vind ik zelf minder, ik fotografeer liever niet in de stad. Altijd mensen die je lastig vallen met : Wat fotografeer je / STA IK ER GOED OP???! / KOM IK IN DE KRANT ???!

Marije

ik ben ook wel voorstander van het voorstel vogels in hun leefomgeving. Dat is mijn inziens voor beginnende en gevorderde fotografen te doen.

stefanhageman

Vogels in hun eigen omgeving kun je elke kant op dus ook vogels in de stad, dus die de stad als omgeving hebben gekozen. Het is een ruim onderwerp en er zullen daardoor veel inzendingen komen. Ik ben voor :duim:
Citaat van: firecrest op juni 21, 2010, 21:33:14 PM
Citaat van: stefanhageman op juni 21, 2010, 20:53:30 PM
Wat dacht je van exoten? (En ja dit meen ik serieus)
Sorry dat ik alles afkraak :-[
Maar exoten is wat mij betreft niet zo uitdagend. Ook redelijk beperkt. Ik ga liever de duinen in om een mooie foto te maken dan het park midden in de stad om een Nijlgans op de foto te zetten...
Misschien moet ik na al dat gekraak zelfs is met een idee komen (zodat jullie het af kunnen kraken ;) )
Misschien wat makkelijker voor beginnende fotografen, vogels in de stad (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld, en voor stefan: voorbeeld)
Nog ruimer en ook uitdagender voor gevorderde fotografen is vogels in hun leefomgeving (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld)


Afkraken is een groot woord noem het liever opbouwende kritiek :angel: (Dat klinkt iets positiever >:D )
Stefan Hageman


Rickschonewille

Het word dus - Fotografeer een vogel in zijn leefomgeving. Ben trouwens erg benieuwd wat voor foto's iedereen heeft gemaakt :D

stefanhageman

Citaat van: Rickschonewille op juni 22, 2010, 10:03:43 AM
Het word dus - Fotografeer een vogel in zijn leefomgeving. Ben trouwens erg benieuwd wat voor foto's iedereen heeft gemaakt :D


Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat.
Stefan Hageman


Sjoerd

Citaat van: firecrest op juni 21, 2010, 21:33:14 PM
Citaat van: stefanhageman op juni 21, 2010, 20:53:30 PM
Wat dacht je van exoten? (En ja dit meen ik serieus)
Sorry dat ik alles afkraak :-[
Maar exoten is wat mij betreft niet zo uitdagend. Ook redelijk beperkt. Ik ga liever de duinen in om een mooie foto te maken dan het park midden in de stad om een Nijlgans op de foto te zetten...
Misschien moet ik na al dat gekraak zelfs is met een idee komen (zodat jullie het af kunnen kraken ;) )
Misschien wat makkelijker voor beginnende fotografen, vogels in de stad (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld, en voor stefan: voorbeeld)
Nog ruimer en ook uitdagender voor gevorderde fotografen is vogels in hun leefomgeving (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld)

Hoe wil je vogels in de stad fotograferen in de duinen?? ;D

Denro

Ik mag niet meedoen maar leefomgeving is in dit geval de biotoop???
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Rickschonewille

Citaat van: denro op juni 22, 2010, 14:16:39 PM
Ik mag niet meedoen maar leefomgeving is in dit geval de biotoop???

yep

Robertmeer

Citaat van: denro op juni 22, 2010, 14:16:39 PM
Ik mag niet meedoen???
Ondanks je leeftijd mag je, wat mij betreft, wel meedoen als je wilt. Denk dat niemand daar tegen is.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Denro

Ok, dan zal ik eens kijken of ik ook een mooi plaatje kan schieten  :duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Rickschonewille

Citaat van: Robertmeer op juni 22, 2010, 14:33:45 PM
Citaat van: denro op juni 22, 2010, 14:16:39 PM
Ik mag niet meedoen???
Ondanks je leeftijd mag je, wat mij betreft, wel meedoen als je wilt. Denk dat niemand daar tegen is.

Idd. Zo lang er maar geen beroepsfotografen komen of mensen die al 20 jaar fotograferen, anders gaat de lol er een beetje af.

Denro

Citaat van: Rickschonewille op juni 22, 2010, 14:47:25 PM
Citaat van: Robertmeer op juni 22, 2010, 14:33:45 PM
Citaat van: denro op juni 22, 2010, 14:16:39 PM
Ik mag niet meedoen???
Ondanks je leeftijd mag je, wat mij betreft, wel meedoen als je wilt. Denk dat niemand daar tegen is.

Idd. Zo lang er maar geen beroepsfotografen komen of mensen die al 20 jaar fotograferen, anders gaat de lol er een beetje af.

Maak je over mij maar geen zorgen. Ik ben nu ongeveer een jaartje aan het digiscopen en tot nu toe zijn vrijwel al mijn foto's belabberd :-[
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Marije

Troost je. Ik ben net als jij een jaartje bezig en ook mijn foto's zijn niet van mooie kwaliteit.
Maar ik denk Dennis, als we goed blijven oefenen en we leren van onze eigen fouten dat het helemaal goed gaat komen.  ;)

Denro

Geduld is een schone zaak!

Met digiscopen is het trouwens nagenoeg (icm compactcamera) onmogelijk om goede foto's te maken van vliegende vogels.

Heb een probleem met de trage sluitertijd en het volgen is een probleem.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Marije

Citaat van: denro op juni 22, 2010, 15:28:10 PM
Geduld is een schone zaak!

Met digiscopen is het trouwens nagenoeg (icm compactcamera) onmogelijk om goede foto's te maken van vliegende vogels.

Heb een probleem met de trage sluitertijd en het volgen is een probleem.

Yep, maar met een brugcamera icm met een teleconverter is het ook niet eenvoudig.
A: om wat je al benoemt, de sluittertijd
B: om de beperking van de lens qua licht doorlaten.

Robertmeer

Ik digiscoop ook geregeld (vooral zeldzame vogels) en meestal is het resultaat ook niet geweldig, maar de vogels staan er altijd nog wel herkenbaar op. Hoe ik het doe: Telescoop op kleinste vergroting (anders wordt de foto wel erg klein) en vergoten met het fototoestel.
Recente voorbeelden:
http://waarneming.nl/waarneming/view/48013538
http://waarneming.nl/waarneming/view/47848529
http://waarneming.nl/waarneming/view/47848031
http://waarneming.nl/waarneming/view/47874437
http://waarneming.nl/waarneming/view/48167040
http://waarneming.nl/waarneming/view/48050862
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Denro

Zitten goede plaatjes tussen Robert.

Ik doe hetzelfde.

Heb twee oculairs 1: 20-60x zoom 2: 30x

Gebruik het vaakst de 30x voor foto's. Oculair zonder zoom geeft in dit geval het breedste beeld.

Het nadeel van digiscopen is dat je zo afhankelijk bent van de weersomstandigheden.

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Vincent Hart

Foto's toegevoegd aan de eerste post. Stem ze  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maarten Sluijter

Ik heb gestemd op Tureluur (2).
Net niet helemaal scherp, maar wel mooie egale achtergrond en lekker dichtbij natuurlijk!
.

Jan vH

Ik heb voor Grutto (1) gestemd. Ik vind lastig uit te leggen waarom.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

Ik vind dat er geen een echt uitspringt maar ik heb ook op Tureluur (2) gestemd.
Bij foto 1 vind ik de Grutto zelf niet zo mooi (heeft dus niks te maken met de fotograaf).
Foto 2 is mooi (oranje Grutto met oranje achtergrond (WK!)), maar er zit zo'n stom grassprietje voor.
Foto 3 vind ik iets te druk (komt vooral door de achtergrond).
Zat nog wel te twijfelen over foto 5, maar die vind ik net iets te donker en te ver weg (daardoor is hij wel scherp, dat wel).
Foto 4 is erg mooi, niet helemaal scherp, maar mooie achtergrond, mooie compositie en natuurlijk een typische weidevogel-foto met dat paaltje.

Jammer dat er geen andere soorten gefotografeerd zijn, maar daar is het natuurlijk ook niet de tijd voor.
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Volgens mij is alleen foto 5 van goede kwaliteit, goed scherp en geen ruis of pixelig. Klopt dat of is er toch wel weer kwaliteitsverlies? Als het kwaliteitsverlies is is het misschien toch handig om een aparte site (zelfde als bigdaysite?) te nemen?


Ik heb op foto 2 gestemd. Ik vond dit het mooiste beeld. Grutto mooi in beeld en vooral een mooie achtergrond. Grassprieten er voor zijn wat minder, maar verder een plaatje!

Stijn E.

Citaat van: firecrest op juni 22, 2010, 19:33:20 PM
Volgens mij is alleen foto 5 van goede kwaliteit, goed scherp en geen ruis of pixelig. Klopt dat of is er toch wel weer kwaliteitsverlies? Als het kwaliteitsverlies is is het misschien toch handig om een aparte site (zelfde als bigdaysite?) te nemen?


Ik heb op foto 2 gestemd. Ik vond dit het mooiste beeld. Grutto mooi in beeld en vooral een mooie achtergrond. Grassprieten er voor zijn wat minder, maar verder een plaatje!

Laat ik er nou rekening mee hebben gehouden dat het wachtwoord van de excursiesite (wat het nu dus is, maar wat ik zo kan veranderen) niet het wachtwoord is wat ik voor de meeste dingen heb gebruikt  ;) Dus Vincent kan dat wachtwoord zo van me krijgen, kan hij de foto's daar neer zetten. Ik wil het ook wel doen hoor, maar omdat Vincent het al 2x gedaan heeft... ;-) Laat maar weten hoe en wat jullie ervan denken :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Wil jij het eens proberen, Stijn, en dan de foto's in een post in dit topic neerzetten? Moet ik je de foto's dan even toesturen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

#88
Citaat van: vincenthart op juni 22, 2010, 19:52:37 PM
Wil jij het eens proberen, Stijn, en dan de foto's in een post in dit topic neerzetten? Moet ik je de foto's dan even toesturen?

Als jij mij de foto's even mailt, zal ik eens even kijken hoe het er op de 'excursiesite' uitziet  :duim:
EDIT: Maar, wat is nu het idee? Dat we ze op de excursiesite zetten en dan de link naar een pagina waar de foto's op staan hier neerzetten, of dat we de foto's op die website zetten en dan een [img]je gebruiken om ze hier te zetten? Want voor dat laatste kan je beter PhotoBucket gebruiken...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers