Maandopdracht foto juni: Steltlopers!

Gestart door Vincent Hart, mei 30, 2010, 20:10:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Eerlijk geleend van Birdpix: De 'maandopdracht'! Elke maand een themaopdracht. Stuur je mooiste/beste foto die aansluit op het thema naar vincenthartAPENSTAARTJEhotmail.com ('APENSTAARTJE' vervangen door '@'). Na de sluitingsdatum plaats ik de foto's in dit topic zonder vermelding van fotograaf. Na plaatsing kan de foto's kan iedereen zijn/haar favoriete foto's nomineren. De foto met de meeste nominaties wint.



Opdracht voor juni: Steltlopers: Fotografeer een steltloper.
Ingangsdatum opdracht (foto's moeten op of na deze datum gemaakt zijn): dinsdag 1 juni
Sluitingsdatum insturen: maandag 21 juni 23.59u!



Spelregels Maandopdracht

Voor fotografen
* Foto maximaal 800 x 600 pixels.
* De foto moet gemaakt zijn op of na de ingangsdatum van de opdracht.
* De inzender moet de foto zelf gemaakt hebben.
* Deelnemers moeten jonger zijn dan 25 jaar.
* 1 inzending per deelnemer, MAAR:
* VOOR de sluitingsdatum mag je nog wisselen: Als je al een foto gestuurd hebt, maar vindt dat je inmiddels een betere foto hebt gemaakt, stuur je gewoon die betere foto op. Je eerdere inzending doet dan dus niet meer mee.
* LET OP: Het welzijn van vogel en omgeving zijn ALTIJD belangrijker dan je foto. Oftewel: Houd je ook bij het maken van foto's aan de Gedragsregels. GEEN nestfoto's!

Voor nomineerders
* Je mag een foto maar 1 keer nomineren.
* Uiteraard mag je niet je eigen foto nomineren.




Grutto (1) - Maarten Hotting (3e)


Grutto (2) - Stefan Hageman (4e)


Tureluur (1) - Jarinka Heijink (5e)


Tureluur (2) - Rick Schonewille (1e)


Tureluur (3) - Maarten Sluijter (2e)

Stem ze! Natuurlijk leuk als je aangeeft waarom je een bepaalde foto het mooist/best/meest bij het thema passend vindt. Doe dat in een berichtje in dit topic.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Is het niet handiger om vanaf nu hele maanden te doen, dus deze opdracht t/m 30 juni. Daarna hebben we dan voor elke opdracht precies een maand. Dat is wat logischer voor een MAAND-opdracht ;)


Leuke nieuwe opdracht! Een uitdaging, zeker voor mensen zonder spiegel. Overigens heb ik gister een mooie kandidaat op de foto gezet :)  Succes iedereen ;)

Vincent Hart

Maar Lars, we moeten toch nog tijd hebben om te stemmen en en een nieuwe opdracht te verzinnen? Beetje lastig om al met de volgende opdracht te beginnen als je nog niet weet welke dat is, toch?  :police:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sjoerd

Citaat van: vincenthart op mei 30, 2010, 20:25:53 PM
Maar Lars, we moeten toch nog tijd hebben om te stemmen en en een nieuwe opdracht te verzinnen? Beetje lastig om al met de volgende opdracht te beginnen als je nog niet weet welke dat is, toch?  :police:

Je kan toch een tweede topic maken met: volgende onderwerp maandopdracht, en dan gelijk aan het eindigen van het vorige onderwerp het nieuwe onderwerp bekendmaken...?

ArjenDrost †

Citaat van: Sjoerd V. op mei 30, 2010, 20:49:17 PM
Je kan toch een tweede topic maken met: volgende onderwerp maandopdracht, en dan gelijk aan het eindigen van het vorige onderwerp het nieuwe onderwerp bekendmaken...?
Maar als je de winnaar van de eerste opdracht, het thema van de tweede opdracht wilt laten kiezen, zul je toch eerst moeten weten wie de winnaar is, lijkt me ;)

Sjoerd


firecrest

Citaat van: ArjenDrost op mei 30, 2010, 20:50:19 PM
Citaat van: Sjoerd V. op mei 30, 2010, 20:49:17 PM
Je kan toch een tweede topic maken met: volgende onderwerp maandopdracht, en dan gelijk aan het eindigen van het vorige onderwerp het nieuwe onderwerp bekendmaken...?
Maar als je de winnaar van de eerste opdracht, het thema van de tweede opdracht wilt laten kiezen, zul je toch eerst moeten weten wie de winnaar is, lijkt me ;)
En als de winnaar de opdracht van de maand erna bepaald? Dan weet je meteen wat je moet gaan fotograferen en kan je zelfs eventueel oefenen.

Vincent Hart

Ik vinnet prima. Alleen moeten we dan nu even iets verzinnen voor juli, zodat de winnaar van juni de opdracht voor augustus kan verzinnen  :rolleye:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Goed idee! Dus, als deze af is gelopen zou dus Vincent bijvoorbeeld een opdracht moeten kiezen. De winnaar van de Steltloper opdracht kiest dan weer een nieuwe opdracht voor na de opdracht van Vincent. Dan loopt alles vloeiend door en hoef je dus niet te wachten.

Robertmeer

Citaat van: vincenthart op mei 30, 2010, 21:34:00 PM
Ik vinnet prima. Alleen moeten we dan nu even iets verzinnen voor juli, zodat de winnaar van juni de opdracht voor augustus kan verzinnen  :rolleye:
Jonge vogeltjes fotograferen, zonder verstoring natuurlijk  :angel: .
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rickschonewille


firecrest

Escape's ;D


Maar het handigst is denk ik om in het begin wat makkelijke opdrachten te doen om te weinig aanmeldingen te voorkomen. Als er meer deelnemers komen kan de opdracht wat moeilijker worden. Een makkelijke opdracht is bijvoorbeeld een broedvogel, misschien iets te makkelijk...

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

Tuinvogels... Lijkt me ideale opdracht voor beginners

firecrest

Citaat van: Sjoerd V. op mei 30, 2010, 21:43:20 PM
Tuinvogels... Lijkt me ideale opdracht voor beginners
Wel voor beginners ja... Maar dat is wel een redelijk onduidelijke opdracht aangezien sommige mensen koolmezen en roodborstjes in de tuin hebben en anderen Grote Zilverreigers en Ooievaars in de tuin hebben...

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op mei 30, 2010, 21:47:05 PM
Citaat van: Sjoerd V. op mei 30, 2010, 21:43:20 PM
Tuinvogels... Lijkt me ideale opdracht voor beginners
Wel voor beginners ja... Maar dat is wel een redelijk onduidelijke opdracht aangezien sommige mensen koolmezen en roodborstjes in de tuin hebben en anderen Grote Zilverreigers en Ooievaars in de tuin hebben...
En een beetje 'cliché'. :)
Groeten, Lonnie Bregman

stefanhageman

Wat dacht je van exoten/escapes zodat ze wat meer in de aandacht komen en er toch weer wat meer op wordt gelet zodat er eerder wat over opgemerkt wordt.
Stefan Hageman


Rickschonewille

Ik moet er niet aan denken om die prachtige nijlganzen op de foto te zetten  :-X  Broedvogels lijkt mij ook leuk, het is toch de broedtijd dus dan kunnen veel mensen foto's insturen...

Jarinka

Maar bij broedvogels als opdracht is (ondanks de goede bedoelingen) de kans op verstoring best wel behoorlijk groot.
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Citaat van: Jarinka op mei 31, 2010, 16:47:32 PM
Maar bij broedvogels als opdracht is (ondanks de goede bedoelingen) de kans op verstoring best wel behoorlijk groot.

Hij hoeft niet op z´n nest te zitten.. Al zie jij bijvoorbeeld een Rietzanger in het riet zitten, dan is het al goed. Al zie je een tapuit in de duinen, dan is het goed. Al zie jij een bonte vliegenvanger die aan het zingen is, dan is het goed... Je kan alle kanten op dus.

stefanhageman


Citaat van: Rickschonewille op mei 31, 2010, 16:45:59 PM
Ik moet er niet aan denken om die prachtige nijlganzen op de foto te zetten  :-X  Broedvogels lijkt mij ook leuk, het is toch de broedtijd dus dan kunnen veel mensen foto's insturen...


Een Nijlgans is ook een broedvogel laten we die dan lekker verstoren!!! >:D
En het hoeft niet per se een Nijlgans te zijn je hebt zat andere exoten in Nederland(Huismus(is met behulp van mensen,cultivatie hierheen gekomen) ahum.....) maar ook Mandarijneenden, Halsbandparkieten, Canadese Ganzen, Indische Ganzen, Carolina-eenden, Muskuseenden, Monniksparkieten, Knobbelzwanen, Fazant, Brandganzen(niet allemaal), Zwarte Zwanen, Flamingo's, Casarca, Krooneend, Sneeuwganzen, Rosse Stekelstaarten en bijvoorbeeld de Huiskraai. Zo kan ik nog wel even doorgaan. En sommigen worden toch wel als inheems gezien....
Stefan Hageman


Rickschonewille

Sorry Stefan maar als ik aan exoten denk zie ik gelijk die 'geweldige' nijlganzen in m'n hoofd.... Op andere exoten heb ik niet zo heel veel tegen. En hier bij mij in de buurt zwemt ook nog een ontsnapte Kokardezaagbek rond die er fotogeniek is, als het exoten word ga ik daar eens heen:P

stefanhageman

#22
Ik ben ook verschrikkelijk tegen Nijlganzen en Halsbandparkieten ze maken zoveel lawaai!!!! EN zijn nog agressief ook...(maar dat zijn sommige inheemse ook)
BTW ik weet nog een (geringde)Siberische Taling te zwemmen althans als hij er nog zwemt dan.
Stefan Hageman


Lonnie Bregman

Citaat van: stefanhageman op mei 31, 2010, 18:02:55 PM
Ik ben ook verschrikkelijk tegen Nijlganzen en Halsbandparkieten ze maken zoveel lawaai!
En daar komt bij dat ieder holletje waar een Halsbandparkiet broedt (en dat zijn er duizenden), een broedplaats minder betekent voor bijvoorbeeld Boomklever, Koolmees, Pimpelmees en misschien zelfs wel Bosuilen en Holenduiven.

Rotbeesten dus!
Groeten, Lonnie Bregman

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

stefanhageman

Citaat van: Rene de Ruijter op mei 31, 2010, 20:17:28 PM
Citaat van: stefanhageman op mei 31, 2010, 17:17:57 PM
Een Nijlgans is ook een broedvogel laten we die dan lekker verstoren!!! >:D 
Is niet echt aan te raden,hoor !!  ;D
http://leuke-dingen.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=31722&Agressieve_Nijlgans


Die had ik ook al gelezen. Toen ik in Sonsbeek was, was er een familie eenden aan het voeren waar de Nijlganzen ook op afkwamen loopt er een kind van 5-6 jaar oud die roept: "Wat een mooie eenden moeder!" Zegt de moeder ja ga ze maar wat brood geven, dat meisje gaat de Nijlgans jonkies dus brood geven maar dat vond die moeder/vader-Nijlgans dus niet goed en vliegt zo dat kind omver..... Dat was wel een moment van ff nadenken voor de ouders van dat kind geweest want die hadden moeten zien dat de Nijlgans-ouders ook alle andere eenden/ganzen wegjoeg en agressief schreeuwde tegen alles wat dichtbij kwam.... Toen dacht ik eigen schuld je lokt het zelf wel een beetje uit, ook al weet dat kind waarschijnlijk nog niet wat het waren, en ze zullen die "mooie eenden" nooit meer voeren.
Stefan Hageman


Rickschonewille

ik kan nog steeds niet begrijpen waarom sommige mensen nijlganzen ´mooi´ vinden  :-X

GijsB

wie haalt het inderdaad in zn hoofd om nijlganzen als siervogels te nemen :-X   (de in nederland levende exemplaren zijn immers afstammelingen van siervogels)
Gijs

Rickschonewille

Citaat van: dralion13 op mei 31, 2010, 21:49:39 PM
wie haalt het inderdaad in zn hoofd om nijlganzen als siervogels te nemen :-X   (de in nederland levende exemplaren zijn immers afstammelingen van siervogels)

dat snap ik ook niet .... Dat je een Siberische Taling in je collectie wil, ja dat snap ik. Maar dat je Nijlganzen wil... Ik vind het de meest lelijke vogels die in NL rondlopen :S

Robertmeer

Inderdaad. Lelijk, lawaaierig. Er is niks wat erger is dan Nijlganzen
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/