Nestelen eksters ook in konijnenholen?

Gestart door Zonnekoning, mei 30, 2010, 11:04:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Bij ons vakantiehuisje midden in de duinen op Terschelling zit een paartje eksters.
Bij het voeren van wat brood was er 1 ekster er als de kippen bij en vloog af en aan met de stukjes brood.
De ekster vliegt steeds in ongeveer de zelf de richting weg en hij/zij is dan in ongeveer een minuut weer terug.
Het nest moet dus ergens in de buurt zijn...
Nu zijn en geen hoge bomen in de buurt en de grove dennen die er zijn, zijn ook niet bijzonder hoog.
In de 44 jaar dat ik op het eiland kom, heb ik nog nooit een boomnest van een ekster gezien.
Ik vermoed dus dat ze in konijnenholen zitten.
Klopt dit?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

diertjesvriend

geen idee maar ze horen normaal toch gewoon in bomen of bosjes te nestelen.
kan je de ekster niet stiekum volgen, dat iemand anders bij het vakantiehuisje blijft om brood te voeren, en jij dan de kant op loopt waarheen de ekster steeds gaat met een verrekijker, dan kom je er vast wel achter waar ze precies heen gaat?
lijkt me wel apart hoor, jonge eksters op/onder de grond?

Zonnekoning

Dat ga ik zeker doen, maar het regent nu pijpenstelen...
Ik zit hier nog ruim anderhalve week, dus ik kom er wel achter waar ze zitten...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Die grove dennetjes lijken mij een prima optie. Ik ben in boomloze duinen eksternesten tegengekomen op een tot anderhalve meter hoogte in Meidoorn en Duindoorn. In Meidoorn ook wel hoger. Door de dichtheid van de Meidoorn zijn de nesten soms moeilijk te zien.
Overigens ben ik ook eens een kraaiennest (met broedende vogel) tegengekomen op minder dan een meter hoogte in een over water hangende tak.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Zonnekoning

Bedankt Herman, ik zal eens goed opletten!
Naast de grove dennen, is er o.a. ook brem en een paar lage wilgen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Marina

Een eksternest zie je toch niet zo snel over het hoofd.
In konijnenholletje zou wel een primeur zijn.
Houd ons op de hoogte?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Eksternesten in dennen en meidoorns zie je heel gemakkelijk over het hoofd.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marina

Citaat van: HPM op mei 30, 2010, 13:50:52 PM
Eksternesten in dennen en meidoorns zie je heel gemakkelijk over het hoofd.
Niet als er weinig bomen staan, en al helemaal geen hoge bomen, en als je, net als Lodewijk, er bewust naar op zoek bent.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Een Meidoorn in blad is toch heel onoverzichtelijk hoor!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Meidoorns kunnen, zeker in de duinen waar ze door de wind worden 'geschoren' , zeer dicht zijn. Ook als ze kaal zijn vallen eksternesten daarin niet op. Zoeken help niet als je je niet bewust bent van dat soort nestplaatsen, en zelfs als je dat wel bent zijn ze gemakkelijk over het hoofd te zien.
Kruip maar eens in een schuiltent in een eksterrijk (duin-)gebied dat je als je broekzak denkt te kennen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marina

Over meidoorns wordt ook helemaal niet gesproken, alleen over grove dennen.

Lodewijk, waarom denk je aan een nest? Eksters hebben de gewoonte om hun voertjes niet alleen op de voerplaats zelf op te eten, maar ook mee te nemen en ergens anders op te smikkelen. Ik heb hier dagelijks een tweetal eksters die aan de voorkant van het huis een stukje brood van de voederplank komen halen en dat op de grasstrook aan de achterkant van het huis opeten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Eksters kunnen op vele honderden meters van hun nest voedsel zoeken.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Marina

haha, en geen nest waar hij naar toe gaat hoor! alleen lekker zn hapjes smikkelen op een veilig plekje
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Zonnekoning

Dames en heren, heb even geduld...
Het is een mooi, groot eiland en ik ben dus veel in het veld.
In het huisje (zie bijlage  :) ) heb ik alleen een vaste telefoonlijn.
Dat schiet niet op en maak daar zo weinig mogelijk gebruik van...
Voor draadloos internet maak ik 's avonds gebruik van de hotspot bij Restaurant De Grië/Hotel Paal 8, onder het genot van een Westmalle Tripel.
Dat is een eindje fietsen en nu waait er een halve storm (WNW 5, 10.3 graden), dus ik ben een beetje later...

Ik weet zeker dat ze jongen hebben, omdat ik de eksters wel eens met z'n tweeën heb gezien en als ze hun bek volproppen met brood en dat herhaald zich een keer of 6, dan weet je wel hoe laat het is... 8)
Er zijn genoeg alleenstaande hoge struiken en kleine bosjes waar ze kunnen zitten (o.a Wilde Appel, 2 soorten wilgen, Lijsterbes, Duindoorn en een enkele Meidoorn).
Het is dus een kwestie van tijd wanneer ik erachter kom waar ze zitten...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Klaas van Dijk

Citaat van: Zonnekoning op mei 30, 2010, 11:04:19 AMBij ons vakantiehuisje midden in de duinen op Terschelling zit een paartje eksters. Bij het voeren van wat brood was er 1 ekster er als de kippen bij en vloog af en aan met de stukjes brood. De ekster vliegt steeds in ongeveer de zelf de richting weg en hij/zij is dan in ongeveer een minuut weer terug. Het nest moet dus ergens in de buurt zijn. Nu zijn en geen hoge bomen in de buurt en de grove dennen die er zijn, zijn ook niet bijzonder hoog. In de 44 jaar dat ik op het eiland kom, heb ik nog nooit een boomnest van een ekster gezien. Ik vermoed dus dat ze in konijnenholen zitten. Klopt dit?
Van Kauwen is wel bekend dat ze op (delen van) Waddeneilanden in holen van Konijnen broeden, maar m.i. is dit niet bekend bij Ekster. Net even gekeken in 'De broedvogels van Terschelling' uit 1985. Daarin staat dat er in 1983 naar schatting 12-14 paar Eksters op Terschelling zaten, en dat de broedvogels van de Boschplaat op zeer lage hoogte (1-1,5 meter) in onder andere Duindoorns zaten.

Ik zou de omgeving van het zomerhuisje gewoon eens even goed uitkammen op Duindoorns, Meidoorns etc. In het begin van de jaren tachtig zat het leeuwendeel van de Eksternesten in de Lauwersmeer ook in Duindoorns. Was soms een enorm geworstel om bij het nest te komen. En je moest erg goed kijken. Nu zijn de meeste / alle Duindoorns toch allang vol in het blad?

Groetjes, Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: Zonnekoning op mei 30, 2010, 22:02:51 PMHet is een mooi, groot eiland en ik ben dus veel in het veld.In het huisje (zie bijlage) heb ik alleen een vaste telefoonlijn. (...). Er zijn genoeg alleenstaande hoge struiken en kleine bosjes waar ze kunnen zitten (o.a Wilde Appel, 2 soorten wilgen, Lijsterbes, Duindoorn en een enkele Meidoorn). Het is dus een kwestie van tijd wanneer ik erachter kom waar ze zitten.
Wat een prachtige mooie foto! Meteen krijg ik erg veel zin om weer eens naar Terschelling te gaan. Maar ik zie ook legio bomen en struiken op deze foto. Eksters kunnen toch ook prima in lage vliegdennen zitten? In ieder geval nog erg veel plezier daar op Terschelling.
Klaas

Zonnekoning

Dank je Klaas!
Ik kom er ook al 44 jaar en Terschelling is mijn twee tweede thuis.
Ik ken het dus als mijn broekzak...
Ook heb ik in de loop der jaren 2 nieuwe soorten voor het eiland ontdekt, waarbij het Lilaroze Kalknetje verreweg de mooiste is!
Zo'n ontdekking is errug moeilijk te evenaren!!!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.