Hoofdmenu

Heldenbok ?

Gestart door Violet (en Remco), mei 29, 2010, 23:01:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Afgelopen twee weken in Frankrijk, Dordogne, meerdere van deze kevers gezien. Is dit een Heldenbok (Cerambyx cerdo) ?

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

beetlestitch

die is nog 2 keer groter en iets later in het jaar ongeveer half juni. de sprieten van een mannetje kunnen dan ruim 10 cm. lang zijn. deze is zijn kleinere neef nl. cerambyx scopolli. groeten toon.
Toon Keukelaar

Violet (en Remco)

Dank je wel Toon!
Zijn 'kleinere neef', we vonden hem toch al behoorlijk groot  ;D , die grote neef moet dan wel heel indrukwekkend zijn!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

harry60

Ik heb hem een paar keer gezien en die zijn inderdaad indrukwekkend  :D
M.Vr.Gr. Harry de Koning


beetlestitch

zit ik daar een heel verhaal te typen en is het weg omdat er 2 tegelijk aan het mailen zijn. nog eens een poging. er zijn 3 soorten nl. c.cerdo c.miles en c.velutinus deze zijn net zo groot of iets kleiner maar in het veld sterk gelijkend. deze soorten komen niet op bloemen af maar op alcoholische sappen van bv. rottend en gistend fruit verder ook op uitvloeiend boomsap van vooral eik wat een zwartige verkeuring geeft ter plaatse en zeker in wat zuidelijker landen komen daar soms bijzonderheden in meerdere ex. op af zoals goudentorren soorten en vliegende herten en zo voort. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

beste arp je zat me in de weg en weg verhaal sorry. de soort die je aanhaalt is uit de prioninae en niet uit de cerambycinae. deze eerste zijn gekenmerkt door dat ze meestal breed en platter zijn met vaak relatief korte sprieten. de andere zijn lang en slank meestal met juist lange sprieten. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#7
Hoi Toon,

We moeten wel tegelijk een antwoord kunnen schijven. Als er een nieuw antwoord is afgegeven terwijl je aan het schijven was krijg je een rode waarschuwingstekst te zien die dit meldt en wordt je antwoord nog even niet toegevoegd. Je kunt dan kiezen of je jouw antwoord nog wilt wijzigen, annuleren of gewoon toch zoals het is af wilt geven, maar je moet daarvoor dus wel nog een keer extra op "verzenden" of "opslaan" ofzo klikken, Als je dat niet doet, maar het antwoord annuleert of het venster dicht klikt dan gaat je antwoord inderdaad verloren. Op zich is dat systeem wel correct want wellicht is je antwoord niet meer nodig omdat er ondertussen al een antwoord van een ander kwam. Maar als je het niet in de gaten hebt en verzuimt om nog eens opnieuw op verzenden te klikken gaat er inderdaad werk verloren, Errug irritant als dat gebeurt (ben ervaringsdeskundige  :rolleyes: )

De eerste link is overigens wel een C,cerdo - leuk op een hand voor de afmetting c.q. vergelijk met de foto hier, Dat die tweede er niet bij hoort weet ik wel, maar we hadden het ook over indrukwekkende beesten - nou, dat istie wel lijkt me ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

computers doen bij mij wat ze zelf willen maar ja??? boktorren zijn zeer indrukwekkende beesten zeker in de tropen zoek maar eens bij titanus giganteus uit z. amerika waar van de vrouwtjes bijna 20 cm. worden ook een prionide overigens. leuk he al deze zij wegen. groeten toon.
Toon Keukelaar

harry60

Citaat van: Pudding4brains op mei 31, 2010, 04:06:03 AM
Hoi Toon,

We moeten wel tegelijk een antwoord kunnen schijven. Als er een nieuw antwoord is afgegeven terwijl je aan het schijven was krijg je een rode waarschuwingstekst te zien die dit meldt en wordt je antwoord nog even niet toegevoegd. Je kunt dan kiezen of je jouw antwoord nog wilt wijzigen, annuleren of gewoon toch zoals het is af wilt geven, maar je moet daarvoor dus wel nog een keer extra op "verzenden" of "opslaan" ofzo klikken, Als je dat niet doet, maar het antwoord annuleert of het venster dicht klikt dan gaat je antwoord inderdaad verloren. Op zich is dat systeem wel correct want wellicht is je antwoord niet meer nodig omdat er ondertussen al een antwoord van een ander kwam. Maar als je het niet in de gaten hebt en verzuimt om nog eens opnieuw op verzenden te klikken gaat er inderdaad werk verloren, Errug irritant als dat gebeurt (ben ervaringsdeskundige  ::) )

De eerste link is overigens wel een C,cerdo - leuk op een hand voor de afmetting c.q. vergelijk met de foto hier, Dat die tweede er niet bij hoort weet ik wel, maar we hadden het ook over indrukwekkende beesten - nou, dat istie wel lijkt me ;)

Wat ik ook erg iritant vind is de textcodes die je soms krijgt te zien vaak als je copy/plakken gebruikt komen er allerlei codes in beeld zeker als je van een site text copieert.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Harry,

Citaat van: harry60 op mei 31, 2010, 09:21:59 AM
Wat ik ook erg iritant vind is de textcodes die je soms krijgt te zien vaak als je copy/plakken gebruikt komen er allerlei codes in beeld zeker als je van een site text copieert.
Probeer eens in je profiel de volgende optie UIT te vinken:

"Show WYSIWYG editor on post page by default."

Zonder WYSIWYG-pogingen van de editor kun je nog steeds alle opmaakopties gebruiken, maar zie je zelf in het bewerkingsscherm als BBCodes en heb je meer controle. Volgens mij worden dan ook de opmaakcodes van geplakte stukjes niet meegenomen, maar dat weet ik niet zeker - kan ook zijn dat zulks hier niet gebeurd omdat ik op een ander besturingssysteem werk?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik ga het proberen Arp.
M.Vr.Gr. Harry de Koning