behangersbijexpert gezocht

Gestart door shar, augustus 02, 2006, 22:35:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

shar

Beste forumleden,

Kan iemand mij vertellen of dit behangersbijtje de Megachile centuncularis is? Op sommige foto's lijkt de buikschuiver niet geheel rood?

Het bijtje heeft kraamkamers gemaakt in de aarde van een bloempot bij mij in de tuin. Er zijn drie ingangen gemaakt en het bijtje vloog met blaadjes van de Epidmium in en uit. Na een paar dagen werk, kwam af en toe ook een bijtje zonder rode buikschuiver langs , maar dan zonder blaadjes, waarschijnlijk om de boel te bevruchten?

Is het bekend hoe lang het duurt voordat een jong behangersbijtje uitvliegt? En het blijkt dat de bij elk jaar terugkeert of wellicht keert de jonge bij, inmiddels volwassen ^_^  terug?

Een antwoord wordt zeer gewaardeerd.

groet,
Shar  

shar

Het lukte me ook een foto van de vliegende bij te maken. Helaas niet een echt goede foto, maar toch  ^_^  

wilde

De kans dat het de Megachile centuncularis is, is vrij groot, want zijn nauwelijks andere algemene soorten met een oranje scopa.
De bijen maken een aantal cellen met broed en gaan daarna zelf dood. Van deze soorten is er slechts 1 generatie per jaar. De jonge bijen moeten dus geheel alleen in het nieuwe seizoen weer hetzelfde gaan doen, nadat eerst gepaard is.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

shar

Dag Albert,

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk  ^_^  Ik hoorde echter van iemand op een andere site dat hij dacht van niet, omdat het lijkt alsof de twee laatste segmenten van de bij zwart zijn.

Misschien kan het ook een gewone behangersbij zijn of de bijzondere Ericabij  :lol:

Bijgevoegd een plaatje van de nestplaats.

groet,
Shar  

shar

en een foto van een bijtje dat net uit de grond kruipt. Ik had het idee dat het hier om een jong exemplaar zou kunnen gaan, omdat het bijtje heel voorzichtig deed, maar dat zal wel aan mij hebben gelegen  :P  

wilde

#5
Bij de Megachile lapponica en versicolor hebben de laatste sternieten donkere haren. Dat zie ik hier niet duidelijk, maar het zou kunnen. Die soorten schijnen ook redelijk algemeen te zijn, maar moeilijk te determineren, zeker via een foto. Bij de Megachile willughbiella is het achterlijf aan het begin vosbruin en aan het eind zwart. Door stuifmeel op de schuier kan een andere kleur te zien zijn en dat is dikwijls het geval. De mannetjes van deze soort hebben vervormde tarsen met haarplukjes (bokshandschoentjes) en zijn daaraan goed te herkennen.
Ik houd het dus op de M. centuncularis.

De soort is in het algemeen op foto moeilijk te bepalen. De bij die uit de nestholte komt is de bij die deze gebruikt. De jonge bijen komen pas volgend jaar.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Jelle

De laatste foto laat bijna toe om met zekerheid enkele soorten uit te sluiten.
Als het mogelijk is, moet je nog eens proberen een foto te nemen, frontaal op de kop en nog eentje van langszij. Is er een glimmende middellijn op het kopschild, dan is het zeker Megachile willughbiella. Anders met op het einde van de buikschuier nog zwarte haren --> Megachile versicolor
Volledig rode buikschuier --> Megachile centuncularis