Hoofdmenu

Dutch Birding dag

Gestart door snwja3, maart 08, 2010, 23:09:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

De komende Dutch Birding-vogeldag vindt plaats op zaterdag 20 maart 2010 in Congrescentrum De Werelt te Lunteren, Gelderland.

Programma

10.00-10.30 uur Welkomstwoord door voorzitter Gijsbert van der Bent. Tevens een korte terugblik op 2009 en ontwikkelingen binnen de DBA.
10.30-11.30 uur Dwaalgasten "hot spots" in de Middellandse Zee door Andrea Corso. Deze Italiaanse vogelaar zal onze vertellen hoe het is om op de tussen Sicilië en Noord-Afrika gelegen eilandjes Linosa, Lampedusa en Pantelleria te zoeken naar dwaalgasten.
11.30-12.00 uur Pauze

12.00-13.00 uur Vogelen in Panama door Roef Mulder. Roef is al diverse malen naar dit Midden-Amerikaanse land geweest. Dit relatief kleine land heeft een indrukwekkende lijst vogelsoorten.

13.00-14.00 uur Pauze

14.00-14.20 uur Voorspelspel-update door Michel Veldt en Steven Wytema. Een korte samenvatting met betrekking tot de tot dan toe opgegeven voorspellingen.

14.20-15.10 uur In de frontlinie van de Determinatie door Andrea Corso. Enkele interessante determinatievraagstukken van soorten rondom de Middelandse Zee, zoals Atlas Vliegenvanger, Moltoni's Baardgasmus, e.d., zullen door onze Italiaanse gast onder de loep worden genomen.

15.10-15.40 uur Pauze

15.40-16.00 uur Lepelbekstrandloper door Barend van Gemerden. Vogelbescherming zal ons bijpraten over de stand van zaken omtrent de Lepelbekstrandloper, de soort die de DBA in het kader van het Species Champion-programma samen met Vogelbescherming Nederland sponsort.

16.00-17.00 uur ´Escapes´ op de Nederlands lijst - een democratische herziening?! door Max Berlijn en Wim Wiegant. Petje-op Petje-af? Lagerhuisdebat? We zullen het zien en meemaken.


In de ruime foyer van het congrescentrum wordt een heuse vogelaarsbeurs ingericht, met stands met boeken, optische apparatuur, cd's en dvd's, collega-vogelorganisaties, aanbieders van vogelreizen en vogelkunst.

Heeft u ook interesse om aanwezig te zijn met een stand, dan kunt u voor meer informatie contact opnemen met Arjan van Egmond (arjan.van.egmond@dutchbirding.nl of 06-21585788).

De zaal gaat open om 09:00. De entree bedraagt 5 euro. Het programma duurt tot circa 17:00 en tussen de lezingen door zijn ruime pauzes opgenomen om de stands te kunnen bezoeken en/of gezellig bij te praten.
Wietze Janse

Bram Rijksen

Morgen wordt het regenachtig; als je diepste verlangen níet het vinden van de eerste Fitis of Gele Kwikstaart is, zou ik zeggen dat dit programma een aardig alternatief is om toch een leuke dag te hebben..

HJDT

Via deze weg wil ik iedereen die de DB dag weer mogelijk heeft helpen maken bedanken voor een zeer geslaagde dag. Andrea Corso liet zich van zijn beste kant zien met twee lezingen over vogelen in Zuid-Italië, determinatietips voor o.a. Atlasvliegenvanger, Moltoni's Baardgrasmus, Yelkouan- en Scopoli's Pijl. De lezing van Roef Mulder over Panama was ook erg fraai met heel veel mooie soorten en foto's. Het zou me niet verbazen als flink wat vogelaars zeer binnenkort een trip zullen maken naar dit vogel walhalla.

Ook de afsluitende lezing van Max Berlijn en Wim Wiegant over escapes, mogelijke escapes, inheemse en uitheemse soorten was erg geslaagd. Als het aan de zaal lag zouden er zomaar wat soorten van de Nederlandse lijst kunnen verdwijnen, voor sommigen zou dat nog terecht zijn ook.

Zoals ik in een ander topic al meldde zijn we ook echt met een soort minder naar huis gegaan, maar dat had met deze lezing dan weer niks te maken.

Verder waren natuurlijk ook de stands, catering en de locatie zelf weer prima geregeld!!
Hopelijk kan de organisatie volgend jaar alsnog de wereldjaarlijsters vastleggen die dit jaar zouden komen. Als dat lukt hebben we nu al minstens één reden om naar de vogeldag 2011 uit te kijken!!

Het enige droevige van deze dag was het "nieuws" over de snelle achteruitgang van de Lepelbekstrandloper. . . . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Edwin Russer

#3
Zoals ik in een ander topic al meldde zijn we ook echt met een soort minder naar huis gegaan, maar dat had met deze lezing dan weer niks te maken.

Dat is mij even ontgaan. Zie het al, de Grote Tafeleend.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Een samenvatting van de lezing escapes op de Nederlandse lijst.

http://www.deceptiontours.nl/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2