Hoofdmenu

dwingelerveld

Gestart door Folkert Jan, mei 25, 2010, 20:33:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Ik wil eens gaan kijken bij het dwingelerdveld en dan vooral de heide en een stukje bos.
waar kan ik allemaal rijden (ik zie dat er een weg doorheen loopt?), waar kan ik parkeren etc.
het idee is om dan zo veel mogelijk vogelsoorten en zon kort mogelijke tijd waar te nemen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

renesmid

Rijden doe je op de weg en parkeren doe je op een parkeerplaats.
René Smid

JohanvantBosch

Citaat van: renesmid op mei 25, 2010, 21:30:34 PM
Rijden doe je op de weg en parkeren doe je op een parkeerplaats.
Flauw....  O0

renesmid

Probeer hem alleen maar op de goede weg te helpen.
René Smid

dutchway

Hoi Folkert Jan Je kan in ieder geval je auto parkeren bij het bezoekerscentrum te Dwingelderveld.
Dan ben je aan de rand van een groot heidegebied.
Daar loop alleen een fiets,wandelpad door heen.
Er zijn daar volgens mij ook wel wandel routes uitgezet.
Je kan dan in dat centrum daar meteen naar informeren.
Misschien kan je een fiets mee nemen? Dat zou helemaal mooi zijn.
Ik heb zelf geen auto...maar was afgelopen zondag in dit gebied (per fiets vanuit Meppel)
En ik zag toen dat veel mensen hun auto bij het bezoekerscentrum parkeerden.
Er zijn vast nog wel meer plaatsen waar dit kan, maar die weet ik je helaas niet te vertellen.
Maar ook bij het bezoekerscentrum kunnen ze je dit vast wel vertellen.
Veel plezier in dit mooie gebied.
Groeten van Lia

Jord

Heel toevallig was ik er afgelopen zaterdag nog. Ik heb mijn auto hier (iets rechts van het pijltje) geplaatst:
http://waarneming.nl/waarneming/view/48142713
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Lampe

Rij ff door naart fochteloerveen waar je goede kans hebt op meerdere boomvalken!

Kijk op waarneming.nl voor soorten die de laatste tijd opt dwingelderveld zijn waargenomen...

Succes en have fun!
Vriendelijke groet,

Nico

Folkert Jan

Citaat van: Lampe op mei 25, 2010, 23:58:25 PM
Rij ff door naart fochteloerveen waar je goede kans hebt op meerdere boomvalken!

Kijk op waarneming.nl voor soorten die de laatste tijd opt dwingelderveld zijn waargenomen...

Succes en have fun!

Het veen kom ik vaak genoeg, maar dwingelerveld is leuk voor de combinatie van heidevogels, bosvogels en ook voor nachtvogels (uilen, nachtzwaluw, houtsnip, porseleinhoen etc)
het is een erg interessant gebied voor een grote daglijst in combinatie met wat andere gebieden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Kans op houtsnip en nachtzwaluw is daar wel groot. Maar ik weet niet of je het gebied nog in mag wanneer de nachtzwaluw actief wordt.

martinharskamp

Citaat van: Timo Roeke op mei 26, 2010, 10:14:06 AM
Kans op houtsnip en nachtzwaluw is daar wel groot. Maar ik weet niet of je het gebied nog in mag wanneer de nachtzwaluw actief wordt.

Mijn ervaring is dat Nachtzwaluw daar lastig is. Ik ben er verschillende keren in de avondschemering geweest en nooit Nachtzwaluwen gehoord. Wel altijd Bosuil en verschillende Houtsnippen. Er zijn plekken die geschikt lijken voor Nachtzwaluw via een fietspad aardig te bereiken, maar ik had daar dus nooit succes (blijkbaar dus toch niet zo geschikt). Een betere plek is misschien hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/4573316

Met wat zoeken kun je wel Roodhalsfuut en Grauwe Klauwier treffen denk ik. (plus Wielewaal, Zwarte Specht, Bonte Vlieg enz, enz, enz.)

Timo Roeke

Nachtzwaluwen zijn ook goed te scoren op de Sallandse Heuvelrug.

Die roodhalsfuut mis ik nog, misschien ook maar een keer naar Dwingelo rijden.

Matthias_Koster

#11
Een andere mogelijkheid is om de auto te parkeren net iets boven de pijl(3 parkeerplaatsen langs de weg) en iets schuin linksonder van de pijl(parkeerplaatsje in het bos). Allebei de plekken staan in verbinding met grote stukke droge en natte heide. Wanneer je bij het parkeerplaatsje in het bos de auto zet, kan je het fietspad, Commissaris Cramerpad op. Een stukje doorlopen kom je bij een vennencomplex waar meerdere paartjes dodaars en geoorde futen zitten. Bij de andere parkeerplaats kan je zowel links als rechtst het gebied in. Laatste tijd zijn rond deze plek veel bonte vliegenvangers, wielewalen te horen en te zien.
http://waarneming.nl/waarneming/view/48137629
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Rene de Ruijter

Citaat van: Matthias op mei 29, 2010, 00:04:06 AM
Een andere mogelijkheid is om de auto te parkeren net iets boven de pijl(3 parkeerplaatsen langs de weg) en iets schuin linksonder van de pijl(parkeerplaatsje in het bos). Allebei de plekken staan in verbinding met grote stukke droge en natte heide. Wanneer je bij het parkeerplaatsje in het bos de auto zet, kan je het fietspad, Commissaris Cramerpad op. Een stukje doorlopen kom je bij een vennencomplex waar meerdere paartjes dodaars en geoorde futen zitten. Bij de andere parkeerplaats kan je zowel links als rechtst het gebied in. Laatste tijd zijn rond deze plek veel bonte vliegenvangers, wielewalen te horen en te zien.
http://waarneming.nl/waarneming/view/48137629
Holtveen en directe omgeving zijn inderdaad een aanrader.
Schitterende kokmeeuwenkolonie !
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852