Geheimhouding zeldzame soorten

Gestart door HPM, mei 28, 2010, 15:21:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 11:40:01 AM
het zou eigenlijk zo moeten zijn dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en er überhaupt niks geheim gehouden hoeft te worden  :-*
Ja, eigenlijk. Maar eigenlijk eigenljk is het ieders verantwoordelijkheid om niets
bekend te maken als dat verstoring tot gevolg zou kunnen hebben. De vogels
horen nog altijd op de eerste plaats te komen. Vogelaars die een soortje willen
scoren komen op de laatste plaats.
Er zijn ook niet voor niets vogelwerkgroepen waarin het aan de leden niet is
toegestaan om zeldzame soorten naar buiten te brengen en waar de locatie
van zeldzame broedgevallen ook in de jaarverslagen geheim wordt gehouden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 15:21:06 PM[...]De vogels horen nog altijd op de eerste plaats te komen. Vogelaars die een soortje willen scoren komen op de laatste plaats[...]

--
Groeten, Herman van der Meer
Het lijkt zo alsof die twee doelen elkaar per definitie bijten. En of twitchers (tijdens een twitch) per definitie de field skills ontberen/vergeten om verstoring bij een twitch te voorkomen/tot een (aanvaardbaar?) minimum te beperken. Wat je natuurlijk mag vinden (mits beredeneerd), maar niet zonder meer als algemeen aangehangen gedachtegoed kunt beschouwen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Denro

Er staat me iets van bij dat er een paar jaar geleden een vale gier tegen een trein was gevlogen door verstoring van twitchers, of zijn dat alleen maar roddels ?  :rolleyes:

En er was ook een keer iets met een sneeuwuil. De details weet ik niet meer. Dat soort dingen werken natuurlijk niet mee aan een positief imago van een twitcher!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

steenl

Jongens, allemaal oude koeien.
Laat het maar eens goede oostenwind worden!!!
Al tijden geen ene m**r in de lucht.

HPM

Citaat van: vincenthart op mei 28, 2010, 17:11:13 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 15:21:06 PM[...]De vogels horen nog altijd op de eerste plaats te komen. Vogelaars die een soortje willen scoren komen op de laatste plaats[...]

--
Groeten, Herman van der Meer
Het lijkt zo alsof die twee doelen elkaar per definitie bijten. En of twitchers (tijdens een twitch) per definitie de field skills ontberen/vergeten om verstoring bij een twitch te voorkomen/tot een (aanvaardbaar?) minimum te beperken. Wat je natuurlijk mag vinden (mits beredeneerd), maar niet zonder meer als algemeen aangehangen gedachtegoed kunt beschouwen.
Het lijstjespelletje dient geen enkel redelijk doel. Het draait alleen om persoonlijk belang.
Openbaarmaking van een (potentieel) broedgeval van een (zee) zeldzame vogel vormt een bedreiging. De actuele kennis over een dergelijk geval dient dan ook beperkt te blijven tot de direct betrokkenen. De ontdekker(s)/inventariseerders en de terreinbeheerders. Voor ieder ander met oog voor het belang van de vogel is het voldoende om achteraf te horen dat er een territorium of broedgeval is geweest en zich daarover te verheugen.
Ik gun echt iedereen een ontmoeting met een Griel in het veld, maar dat mag geen risico met zich meebrengen voor de vogels.

Ik stel voor om potentiele broedgevallen (in broedbiotoop in de broedtijd) van Griel en andere kwetsbare soorten op Waarneming.nl te verbergen. Ja, alsnog dus, ook nu het al bekend is.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 18:24:49 PMIk stel voor om potentiele broedgevallen (in broedbiotoop in de broedtijd) van Griel en andere kwetsbare soorten op Waarneming.nl te verbergen. Ja, alsnog dus, ook nu het al bekend is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Te laat, gebeurt al in de meeste gevallen. Met veel dank aan - brrrr! - twitchers ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 18:24:49 PM
Citaat van: vincenthart op mei 28, 2010, 17:11:13 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 15:21:06 PM[...]De vogels horen nog altijd op de eerste plaats te komen. Vogelaars die een soortje willen scoren komen op de laatste plaats[...]

--
Groeten, Herman van der Meer
Het lijkt zo alsof die twee doelen elkaar per definitie bijten. En of twitchers (tijdens een twitch) per definitie de field skills ontberen/vergeten om verstoring bij een twitch te voorkomen/tot een (aanvaardbaar?) minimum te beperken. Wat je natuurlijk mag vinden (mits beredeneerd), maar niet zonder meer als algemeen aangehangen gedachtegoed kunt beschouwen.
Het lijstjespelletje dient geen enkel redelijk doel. Het draait alleen om persoonlijk belang.
Openbaarmaking van een (potentieel) broedgeval van een (zee) zeldzame vogel vormt een bedreiging. De actuele kennis over een dergelijk geval dient dan ook beperkt te blijven tot de direct betrokkenen. De ontdekker(s)/inventariseerders en de terreinbeheerders. Voor ieder ander met oog voor het belang van de vogel is het voldoende om achteraf te horen dat er een territorium of broedgeval is geweest en zich daarover te verheugen.
Ik gun echt iedereen een ontmoeting met een Griel in het veld, maar dat mag geen risico met zich meebrengen voor de vogels.

Ik stel voor om potentiele broedgevallen (in broedbiotoop in de broedtijd) van Griel en andere kwetsbare soorten op Waarneming.nl te verbergen. Ja, alsnog dus, ook nu het al bekend is.

--
Groeten, Herman van der Meer

Ik ben het hier mee eens, het belang van de vogel moet altijd het zwaarst wegen zeker bij soorten die hier nog zouden kunnen broeden. Hoe zit dat bij zingende ortolaan, roodkopklauwier, bijeneter of hop (om maar eens wat recent uit Nederland verdwenen soorten te noemen) de komende weken?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Folkert Jan

Om broedvogels terug te krijgen is meer nodig dan alleen wat stilhouden
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rein Genuït

#8
Citaat van: joostheeremans op mei 28, 2010, 19:04:06 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 18:24:49 PM
Citaat van: vincenthart op mei 28, 2010, 17:11:13 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 15:21:06 PM[...]De vogels horen nog altijd op de eerste plaats te komen. Vogelaars die een soortje willen scoren komen op de laatste plaats[...]

--
Groeten, Herman van der Meer
Het lijkt zo alsof die twee doelen elkaar per definitie bijten. En of twitchers (tijdens een twitch) per definitie de field skills ontberen/vergeten om verstoring bij een twitch te voorkomen/tot een (aanvaardbaar?) minimum te beperken. Wat je natuurlijk mag vinden (mits beredeneerd), maar niet zonder meer als algemeen aangehangen gedachtegoed kunt beschouwen.
Het lijstjespelletje dient geen enkel redelijk doel. Het draait alleen om persoonlijk belang.
Openbaarmaking van een (potentieel) broedgeval van een (zee) zeldzame vogel vormt een bedreiging. De actuele kennis over een dergelijk geval dient dan ook beperkt te blijven tot de direct betrokkenen. De ontdekker(s)/inventariseerders en de terreinbeheerders. Voor ieder ander met oog voor het belang van de vogel is het voldoende om achteraf te horen dat er een territorium of broedgeval is geweest en zich daarover te verheugen.
Ik gun echt iedereen een ontmoeting met een Griel in het veld, maar dat mag geen risico met zich meebrengen voor de vogels.

Ik stel voor om potentiele broedgevallen (in broedbiotoop in de broedtijd) van Griel en andere kwetsbare soorten op Waarneming.nl te verbergen. Ja, alsnog dus, ook nu het al bekend is.

--
Groeten, Herman van der Meer

Ik ben het hier mee eens, het belang van de vogel moet altijd het zwaarst wegen zeker bij soorten die hier nog zouden kunnen broeden. Hoe zit dat bij zingende ortolaan, roodkopklauwier, bijeneter of hop (om maar eens wat recent uit Nederland verdwenen soorten te noemen) de komende weken?

dat dillema had ik vorig jaar ook maar ben er gelukkig weer overheen, http://twitcher.web-log.nl/vogelavonturen/2009/07/bram.html:)  maar blijf gerust zeldzaamheden vervagen als de omstandigheden dat vereisen, maar ga er niet te krampachtig mee om dat is de moraal van het verhaal  :duim:

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 20:38:32 PM
Om broedvogels terug te krijgen is meer nodig dan alleen wat stilhouden
Bedoel je dat het niet lukt als ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:20:43 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 20:38:32 PM
Om broedvogels terug te krijgen is meer nodig dan alleen wat stilhouden
Bedoel je dat het niet lukt als ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen?

--
Groeten, Herman van der Meer
Nee, broedbiotoop natuurlijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 28, 2010, 21:22:03 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:20:43 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 20:38:32 PM
Om broedvogels terug te krijgen is meer nodig dan alleen wat stilhouden
Bedoel je dat het niet lukt als ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen?

--
Groeten, Herman van der Meer
Nee, broedbiotoop natuurlijk.
Dat is er. Het probleem is misschien meer om geschikt stukje te vinden waar ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen zodra ze het proberen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:26:27 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 28, 2010, 21:22:03 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:20:43 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 20:38:32 PM
Om broedvogels terug te krijgen is meer nodig dan alleen wat stilhouden
Bedoel je dat het niet lukt als ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen?

--
Groeten, Herman van der Meer
Nee, broedbiotoop natuurlijk.
Dat is er. Het probleem is misschien meer om geschikt stukje te vinden waar ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen zodra ze het proberen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Okay, nu mogen jullie terug naar "Praat maar Raak"  :police:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:26:27 PM
Dat is er. Het probleem is misschien meer om geschikt stukje te vinden waar ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen zodra ze het proberen.
Mmm, klinkt aantrekkelijk. Als iedereen stopt met twitchen krijgen we er zomaar 10 nieuwe broedvogels bij?? Per jaar??


Lossen het broeikasprobleem en de overbevissing zich dan ook meteen op?

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: ArjenDrost op mei 28, 2010, 21:29:52 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:26:27 PM
Dat is er. Het probleem is misschien meer om geschikt stukje te vinden waar ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen zodra ze het proberen.
Mmm, klinkt aantrekkelijk. Als iedereen stopt met twitchen krijgen we er zomaar 10 nieuwe broedvogels bij?? Per jaar??


Lossen het broeikasprobleem en de overbevissing zich dan ook meteen op?
Als er niet meer getwitcht mag worden, wordt er ook minder ervaring opgedaan en dan worden deze gevallen dus ook niet meer gevonden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: ArjenDrost op mei 28, 2010, 21:29:52 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:26:27 PM
Dat is er. Het probleem is misschien meer om geschikt stukje te vinden waar ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen zodra ze het proberen.
Mmm, klinkt aantrekkelijk. Als iedereen stopt met twitchen krijgen we er zomaar 10 nieuwe broedvogels bij?? Per jaar??


Lossen het broeikasprobleem en de overbevissing zich dan ook meteen op?

Voor zover ik weet eten Grielen geen vis.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:26:27 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 28, 2010, 21:22:03 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:20:43 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 20:38:32 PM
Om broedvogels terug te krijgen is meer nodig dan alleen wat stilhouden
Bedoel je dat het niet lukt als ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen?

--
Groeten, Herman van der Meer
Nee, broedbiotoop natuurlijk.
Dat is er. Het probleem is misschien meer om geschikt stukje te vinden waar ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen zodra ze het proberen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Dit heeft wel heel weinig meer met de werkelijkheid te maken, Herman ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 28, 2010, 21:34:07 PM
Citaat van: ArjenDrost op mei 28, 2010, 21:29:52 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:26:27 PM
Dat is er. Het probleem is misschien meer om geschikt stukje te vinden waar ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen zodra ze het proberen.
Mmm, klinkt aantrekkelijk. Als iedereen stopt met twitchen krijgen we er zomaar 10 nieuwe broedvogels bij?? Per jaar??


Lossen het broeikasprobleem en de overbevissing zich dan ook meteen op?
Als er niet meer getwitcht mag worden, wordt er ook minder ervaring opgedaan en dan worden deze gevallen dus ook niet meer gevonden...

Aha, de twitchers zijn dus verantwoordelijk voor de grote vogelrijkdom van Nederland.

Niemand behalve een handjevol lijstjesstrepers ligt wakker van een verdwaalde
Amerikaanse ruigpootkanarie. De rest van vogelminnend Nederland ligt wakker
van een verstoord broedgeval van een Griel.

Nogmaals: ik gun iedereen van harte een omtmoeting met een Griel in het veld,
maar laat hem alsjebieft met rust als dat nodig is. Dan hoef je later ook niet te
bedenken waarom jij niet medeschuldig bent als het niets blijkt te zijn geworden.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: vincenthart op mei 28, 2010, 21:39:03 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:26:27 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 28, 2010, 21:22:03 PM
Citaat van: HPM op mei 28, 2010, 21:20:43 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 28, 2010, 20:38:32 PM
Om broedvogels terug te krijgen is meer nodig dan alleen wat stilhouden
Bedoel je dat het niet lukt als ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen?
Nee, broedbiotoop natuurlijk.
Dat is er. Het probleem is misschien meer om geschikt stukje te vinden waar ze geen 200 lijstjesstrepers over de vloer krijgen zodra ze het proberen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Dit heeft wel heel weinig meer met de werkelijkheid te maken, Herman ...
Hoe weet je dat?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ervaring met diezelfde werkelijkheid.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Citaat van: steenl op mei 28, 2010, 17:40:26 PMJongens, allemaal oude koeien.
Ruigpootuil is een recent voorbeeld. En er is nog recent voorbeeld uit die hoek.

Marije


Jeroen Nagtegaal

Mensen die naar zeldzame vogels gaan kijken
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marije


HPM

Voor de juiste context zouden er wel wat meer berichten moeten worden overgezet
van "Zeldzaamheden in Nederland". In feite vanaf het bericht van Pim Julsing waarin
hij reageert op een verdwenen bericht.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=32490.msg732476.html#msg732476
Het bericht wat hier nu als eerste staat kwam namelijk niet uit de lucht vallen.

--
Groeten, Herman van der Meer.


Herman van der Meer

pwolf

Citaat van: denro op mei 28, 2010, 17:28:56 PM
Er staat me iets van bij dat er een paar jaar geleden een vale gier tegen een trein was gevlogen door verstoring van twitchers, of zijn dat alleen maar roddels ?  ::)

En er was ook een keer iets met een sneeuwuil. De details weet ik niet meer. Dat soort dingen werken natuurlijk niet mee aan een positief imago van een twitcher!

Er staaat me iets bij... Er was ook een keer iets.... Dat jij de details niet meer weet en toch een berichtje onder dit topic plaatst lijkt me ook nergens aan meewerken. Je hebt in ieder geval in je eerste voorbeeld de klok verkeerd gedetermineerd en de klepel niet kunnen vinden. Zoek gerust op de steekwoorden Carmen en trein en hou dan op om daar twitchers bij te betrekken.

@ HPM, ik denk dat je gerust mag aannemen dat een groot deel van de gevonden zeldzaamheden waar een eventueel broedgeval in het spel is waarneming.nl niet eens halen. Vaak doordat de waarnemers (soms zelfs twitchers) zich terdege bewust zijn van de lokale situatie en de kwetsbaarheid van een soort. Door hier, voor de zoveelste keer, een zelfverzonnen scheiding aan te brengen tussen twitchers en weldenkende vogelaars creëer je een 'discussie" waar we al snel in Wij en Zij (lees: Goed en Fout) verzanden. Niet nuttig, vooral omdat de veldpraktijk helemaal niet zo zwart/wit is. Ik wil niet zeggen dat er nooit verstoring is door overenthousiaste en/of lijstbeluste vogelaars is, maar om nou alweer het bezoeken van een vogel als bron van alle kwaad aan te duiden gaat wel wat ver. Eigenlijk had Arjen Drost het al prima verwoord, en dan nog met heel wat minder taal. Jouw antwoord was ook wel kort maar minder terzake.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

Denro

#26
Citaat van: pwolf op mei 29, 2010, 00:06:23 AM
Citaat van: denro op mei 28, 2010, 17:28:56 PM
Er staat me iets van bij dat er een paar jaar geleden een vale gier tegen een trein was gevlogen door verstoring van twitchers, of zijn dat alleen maar roddels ?  ::)

En er was ook een keer iets met een sneeuwuil. De details weet ik niet meer. Dat soort dingen werken natuurlijk niet mee aan een positief imago van een twitcher!

Er staaat me iets bij... Er was ook een keer iets.... Dat jij de details niet meer weet en toch een berichtje onder dit topic plaatst lijkt me ook nergens aan meewerken. Je hebt in ieder geval in je eerste voorbeeld de klok verkeerd gedetermineerd en de klepel niet kunnen vinden. Zoek gerust op de steekwoorden Carmen en trein en hou dan op om daar twitchers bij te betrekken.

Euh.. sorry Pim, ik wist niet dat je kwaad werd  :rolleyes:

Ik wilde er verder ook geen woord meer over zeggen naar aanleiding van de reactie: "Oude koeien" maar nu toch nog een paar woorden:

Ik heb een klepel gevonden maar ik weet niet bij welke klok die hoort!

Er zijn vast nog wel andere voorbeelden waarbij wel twitchers de veroorzakers waren (ik onderbouw niks)!

Wat ik wil duidelijk maken is dat wij, vogelaars, respect voor de natuur bovenaan moeten hebben staan, en dan pas je jaar- en lifelijst! Ik ben geen twitcher. Heb vorige week voor het eerst getwiched. Alleen omdat de vogel zich op vijf minuten van mijn huis bevond.
Daar zag ik dat er een heel nieuw pad was aangelegd.

En door wie?

Het was een pad, dat door een brandnetelveld ging, in Meinerswijk Centraal Arnhem  ;)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Sander Haak

#27
Ik begrijp niet waarom we ons uiterste best doen om bijv. buidelmezen, oehoe's buiten Maastricht, jonge bosuilen en woudapen geheim te houden, maar het kennelijk geen probleem mag zijn om in broedtijd zo dicht mogelijk bij een Dwergooruil, broedpaar Kleinst Waterhoen (ja ik was er ook bij) of Griel te komen. Spektakel, foto's en lijstjes lijken mij in deze de doorslaggevende argumenten en helaas niet de reële kans op verstoring van een broedgeval.

Zo'n groep van bezoekers zal ongetwijfeld bestaan uit alle soorten vogelliefhebbers maar feit is dat bij elke knaller van een waarneming de discussie weer los barst.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Denro

Citaat van: Sander Haak op mei 29, 2010, 00:40:39 AM
Ik begrijp niet waarom we ons uiterste best doen om bijv. buidelmezen, oehoe's buiten Maastricht, jonge bosuilen en woudapen geheim te houden, maar het kennelijk geen probleem mag zijn om in broedtijd zo dicht mogelijk bij een Dwergooruil, broedpaar Kleinst Waterhoen (ja ik was er ook bij) of Griel te komen. Spektakel, foto's en lijstjes lijken mij in deze de doorslaggevende argumenten en helaas niet de reële kans op verstoring van een broedgeval.

Zo'n groep van bezoekers zal ongetwijfeld bestaan uit alle soorten vogelliefhebbers maar feit is dat bij elke knaller van een waarneming de discussie weer los barst.

Ik begrijp het eerlijk gezegd ook wel hoor Sander.

Je krijgt een melding van een toffe soort, je gaat erheen, je ziet hem/haar niet goed, je wil dichterbij, en voor je het weet ben je (samen met vele andere super enthousiastelingen).. te dichtbij  ;)

Misschien moeten we BOA's inhuren en die bij een "hotspot" neerzetten.

Dan komen we misschien op tijd bij zinnen  ;D
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: pwolf op mei 29, 2010, 00:06:23 AM
@ HPM, ik denk dat je gerust mag aannemen dat een groot deel van de gevonden zeldzaamheden waar een eventueel broedgeval in het spel is waarneming.nl niet eens halen. Vaak doordat de waarnemers (soms zelfs twitchers) zich terdege bewust zijn van de lokale situatie en de kwetsbaarheid van een soort. Door hier, voor de zoveelste keer, een zelfverzonnen scheiding aan te brengen tussen twitchers en weldenkende vogelaars creëer je een 'discussie" waar we al snel in Wij en Zij (lees: Goed en Fout) verzanden. Niet nuttig, vooral omdat de veldpraktijk helemaal niet zo zwart/wit is. Ik wil niet zeggen dat er nooit verstoring is door overenthousiaste en/of lijstbeluste vogelaars is, maar om nou alweer het bezoeken van een vogel als bron van alle kwaad aan te duiden gaat wel wat ver. Eigenlijk had Arjen Drost het al prima verwoord, en dan nog met heel wat minder taal. Jouw antwoord was ook wel kort maar minder terzake.

groeten, pim wolf

Ik zeg niet, heb nooit gezegd en zal nooit zeggen dat twitchers per definitie voor verstoring zorgen omdat ze twitcher zijn. Voor mijn part gaan ze met twintigduizend man naar de een of andere vogel waarvan ze gehoord hebben dat het iets bijzonders is staan staren als ze dat leuk vinden, maar er zijn gevallen waarin dat niet gewenst is. Die Griel is er zo een.
Ik verzet me wel tegen het gemak waarmee kwetsbare gevallen openbaar worden gemaakt en tegen de houding van dat het toch echt allemaal geen kwaad kan en dat stilhouden geen nut heeft en tegen de opvatting dat we zonder twitchers niet op de hoogte zouden zijn van welke vogels er in Nederland broeden.  Die arrogantie, terwijl honderd twitchers op een kluitje echt niet meer informatie leveren dan één goede vogelaar. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is dat groepsgebeuren totaal verspilde moeite.

Je hebt het over 'de zoveelste keer', maar dit forum wordt zeer gedomineerd door lijstjestrepers en tientallen keren per dag kan je lezen de hoeveelste soort iemand nu weer heeft gescoord of juist niet, en je hoort maar zelden een ander geluid, terwijl de Nederlandse vogelaarswereld toch echt niet alleen maar uit twitchers bestaat.

Ik kom op voor het belang van de vogels en het belang van de natuur in het algemeen, terwijl de twitchers primair opkomen voor hun eigen belang. Dat is geen scheiding die ik aanbreng of heb verzonnen, dat is een scheiding waar de twitchers voor hebben gekozen. Die kiezen voor het spelletje, voor hun lijstjes en voor hun op de lengte van hun lijstjes gebaseerde gevoel van prestige en suoerioriteit.

Bedenk goed dat ik in dit verhaal generaliseer als ik het over lijstjesstrepers of twitchers heb. In werkelijkheid scheer ik natuurlijk niet alle twitchers over een kam.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer