Wroetsporen wild zwijn?

Gestart door Catwzl, mei 10, 2010, 13:22:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Catwzl

Hoi,

Ik heb vrijwel geen ervaring met wroetsporen vandaar dat ik hier om hulp vraag. Deze sporen troffen wij gisteren aan op de Strabrechtse Heide. Het leken ons wroet en graafsporen van Wilde Zwijnen, maar die komen hier (nog?) niet voor. Wel enkele kilometers zuidelijker in het Leenderbos. Misschien doet een ander (ontsnapt) zoogdier dit ook wel eens? In een straal van 50 m2 (verder niet gezocht) meer grassige stukjes op de hei aan de rand van een bos, hebben we tientallen wroetplekken gevonden, waaronder ook plekken van enkele vierkante meters groot. Dit is overigens voor het eerst dat we deze sporen hier vinden. Ik heb met mijn filmcamera wat plaatjes geschoten (helaas is de foto kwaliteit daarom wat minder).













Alvast bedankt, groetjes;
Roel van den Heuvel
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Rene Janssen

#1
Dag Roel,


Ik zou hier idd wild zwijn van maken.



René
René Janssen

Catwzl

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels hebben meerdere zogenaamde sporenexperts de wroetplekken bekeken. Volgens de een zijn het inderdaad sporen van Wilde Zwijnen volgens de ander wroetsporen van Kraaien. Het mooie is dat elke expert het er wel over eens is dat het eigenlijk ook niet bij Kraaien past, maar ja het moet toch iets zijn. Dat Kraaien soms stukjes omgooien ken ik wel, maar hele vlakken van enkele vierkante meters aan een stuk?? Overigens zijn er na deze foto's nog veel meer sporen bijgekomen, waarbij hele stukken van tientallen vierkante meters omgeploegd zijn. Dit alles heeft ongeveer een week geduurd, daarna geen nieuwe sporen weer. Om nog wat extra beschrijving toe te voegen; in de wroetplekken zitten opvallend veel rechthoekige vormen, net of er een complete plag is losgerukt en deze daarna is verbrokkeld. Er zitten ook stukken tussen van ca 10cm bij 10cm groot en dan ca 5 cm diep. Maar de meeste brokjes zijn ongeveer 5cm bij 5cm en dan enkele cm diep. Of het nu Wilde Zwijnen of Kraaien of iets anders zijn, we zijn gewoon benieuwd. Deze plekken zijn overigens nooit eerder gezien terwijl er in de voorgaande jaren ook Kraaien zaten. Misschien ook maar eens in het vogelforum plaatsen of een Kraai dit inderdaad ook kan doen (of een andere vogelsoort?).

Onder ook nog een plaatje met een betere camera van wat verder weg om een totaal plaatje van een plek te laten zien.

Met vriendelijke groet;
Roel van den Heuvel

Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl