Bizar zwemmend insect

Gestart door Anne Krediet, mei 27, 2010, 22:15:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Krediet

Beste mensen,

Ik heb afgelopen week in Gelderland op een nat, voedselrijk landgoed een insect gezien met een heel eigenaardig gedrag. Het vloog vanaf een struik naast de kant het water in. Daar zwom het een stukje ietwat kronkelend als een schrijvertje. Het vloog op en landde een paar meter verder weer in het water. Daar zoefde het weer een seconde of 3 over het water. Dat herhaalde zich een aantal keer.

Het beest leek in vlucht nog het meest op een Grote groene sabelsprinkhaan, ook qua formaat. Het hield wanneer het op het water zat de vleugels als een dakje over het lijf, wat sterk deed denken aan Slijkvlieg. Ik denk ook dat het in die richting zit, het was zeker geen libel, vlinder of sprinkaan. Ongeveer 8cm lang, 2 paar vliezige vleugels, flinke antennen. Ik probeer nog (vage) foto's te bemachtigen.

harry60

We wachten vol spanning op de fotos.

gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Mark Lammers

Leek het beest op deze? http://waarneming.nl/waarneming/view/4638995
Er zijn niet veel insecten die de 8 cm halen..

Anne Krediet

Voor de duidelijkheid, het beest zwom op het wateroppervlak, als een schrijvertje. Geen staafwants, die herken ik wel. Qua uiterlijk echt een soort gaasvlieg, slijkvlieg oid, met in ieder geval duidelijk grote vleugels als een dak over het lichaam.

harry60

ik denk dat de grote moeilijk te schatten is zeker als het om een 8cm vliegend insect gaat.
Maar ik denk dat ik wel weet welk insect je hebt gezien, het is een gok maar waarschijnlijk heb je een veenmol (Gryllotalpa gryllotalpa) gezien, en dit insect komt met antennes denk ik dichtbij de 8cm.

De veenmol heeft opmerkelijke eigenschappen. Hij kan zich niet alleen zeer snel onder de grond verplaatsen maar boven de grond kan hij zichzelf ook snel verplaatsen. Omdat hij niet een zoogdier is maar een krekel heeft hij ook zeer sterke achterpoten en uiteraard vleugels. Met die vleugels kan hij enkele meters boven de grond vliegen. Dat doet hij niet vaak, meestal alleen in mei en juni. Net als een mol kan de veenmol zichzelf niet alleen ondergronds en in de lucht verplaatsen maar kan hij ook goed zwemmen.

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning