Help mee de Oehoe in Limburg te beschermen!

Gestart door Rene Janssen, mei 26, 2010, 12:50:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

Citaat van: Lotte op maart 12, 2011, 12:12:29 PM
haha nee maar wel egels die dat gif dragen, wie weet komt dat gif dan ook mee n de ontlasting van de egels en kan het onderzoek wat breder worden als blijkt dat het gehalte in de uitwerpselen ook mee kunnen worden geteld.

Lijkt me niet bij te dragen aan het onderzoek: het probleem is nu net de ophoping van die stoffen in de egels. Wat je eventueel in de poep zou meten zegt niet zo veel over hoeveel er in het weefsel van de egels zelf zit toch?
Groet Gert Jager

Jaap Denee

Citaat van: Justin Jansen op maart 12, 2011, 12:26:14 PM
Citaat van: Lotte op maart 12, 2011, 12:12:29 PM
haha nee maar wel egels die dat gif dragen, wie weet komt dat gif dan ook mee n de ontlasting van de egels en kan het onderzoek wat breder worden als blijkt dat het gehalte in de uitwerpselen ook mee kunnen worden geteld.
Lijkt me niet makkelijk te vinden, egelpoep......


Je hebt muggenzifters, mierenneukers... dus ongetwijfeld valt de vacature van egelpoepverzamelaar ook wel te vullen, Justin. ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rene Janssen

Citaat van: Jaap Denee op maart 12, 2011, 12:58:16 PM
Los van de onpraktische kant van je voorstel, Lotte: PCB's zijn uitermate lipofiel en hopen daardoor heel makkelijk op in vetweefsel. Afbraak en als gevolg daarvan ook uitscheiding via ontlasting/urine zijn zeer gering. Daar komt bij dat de spiegels in kleine prooidieren in eerste instantie uiterst gering zijn. De concentratie van het gif zal pas na verloop van tijd en hogerop in de voedselketen toenemen. De ophoping in roofdieren aan het einde van die keten neemt uiteindelijk problematische proporties aan. Dit doet de Oehoe's de das om. Bepaling in de ontlasting van prooidieren heeft dus weinig zin.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, we hebben dus enkel iets aan dode dieren, niet geheel plat en niet geheel ontbonden.
Citaat van: Jaap Denee op maart 12, 2011, 12:58:16 PM
Daarom waarschijnlijk ook de vraag naar min of meer intacte egels: je wilt nog wel het ene weefsel van het andere kunnen onderscheiden om een redelijke bepaling van de PCB's in vetweefsel te kunnen doen.
Inderdaad, aan schraapsels zie je geen vetweefsel meer zitten! Daarnaast zijn geheel rotte dieren dan ook niet meer geschikt, omdat je het vetweefsel dan ook moeilijk kan onderscheiden, helaas!

Overigens een leuke waarneming van een Waalse man, de heer Francois Hela, die via waarnemingen.be  in de Eijsderbeemden deze waarneming had gedaan:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/52119727

Helaas logt de logger maar om de drie dagen een nacht, en stond de logger van de man van de ENCI de voorgaande twee nachten van die waarnemingsdatum uit, anders hadden we die gepelde egel  direct kunnen koppelen aan de man van de ENCI. Enkele weken daarvoor hadden we nl. wel fixes op nog geen 100 meter van de vondst van die gepelde egel. Leuk dus!



René
René Janssen

Max Berlijn

Rene,

Ik weet dat de ontdekker van de Dwali van de Eijsderbeemden (Eijgelshoven) enkele jaren geleden een Oehoe jagend in de Beemden heeft gezien, ze komen daar dus vaker ook in het verleden.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Citaat van: Rene Janssen op maart 12, 2011, 23:07:25 PM
Overigens een leuke waarneming van een Waalse man, de heer Francois Hela, die via waarnemingen.be  in de Eijsderbeemden deze waarneming had gedaan:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/52119727

Hij schijnt alleen zelf niet te begrijpen wat hij gevonden heeft. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Rene Janssen

Dag Max en Bram,

Ik heb die beste man al gemaild in het Engels, nu maar hopen dat hij daar even goed of beter in is dan ik :)...

Paul Voskamp heeft ook wel eens een oehoe bij de Pietersplas gezien, blijkbaar komen ze daar dus vaker. We gaan het zien aan de GPS- data hoe vaak ze welk gebied kiezen en of de man of de vrouw van de ENCI ook voorbij Riemst komt. Dat zou helemaal grappig zijn!


René
René Janssen

Vincent Hart

De ENCI-vogels zijn er (ondanks het hak-en-breekwerk dat NM er uitgevoerd zou hebben, en het gebrek aan waarnemingen sindsdien) dus nog wel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rene Janssen

Het lijkt er sterk op dat de vrouw inderdaad aan het broeden is. We hebben nog maar zeer onregelmatig een GPS- fix, dan is ze blijkbaar even de vleugels aan het strekken of een prooi aan het aannemen, de andere tijd kan de logger geen contact met de satellieten maken, waarschijnlijk omdat ze in een hol zit te broeden.


René
René Janssen

Vincent Hart

Ok, mooi. Hoop dat NM beseft dat op deze plek een uitkijkpunt blijven faciliteren (begreep dat het bekende uitkijkpunt nu vol takkenbossen ligt) betekent dat andere oehoe-nesten - waar wellicht de kans op verstoring hoger is - ontzien worden door bezoekers.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Gebrek aan waarnemingen sinds het kappen is er voor zover ik weet niet Vincent. O.a. ikzelf heb ze eind februari nog ingevoerd en toen waren de kapwerkzaamheden (die de meest rigoureuze zijn die ik ooit heb gezien) al ekele weken geleden uitgevoerd. Iemand die ik daar tegenkwam vertelde dat de Oehoe's enige tijd na de werkzaamheden inderdaad een tijdje niet gezien zijn maar uiteindelijk hebben ze de weg naar de coniferen weer weten te vinden.
Aan de omgevallen bomen te zien die verspreid nog op de hellingen liggen hebben die werkzaamheden de Oehoe's waarschijnlijk flink laten schrikken. De bomen hebben ze letterlijk om de oren gevlogen!

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

Ok, zag geen waarnemingen meer na eind feb, en hoorde van een aantal dippende bezoekers sindsdien.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rene Janssen

Tja, als één dier aan het broeden is en het mannetje af en toe op andere plekken in de groeve zit, dan dip je het dier idd...

René
René Janssen