Help mee de Oehoe in Limburg te beschermen!

Gestart door Rene Janssen, mei 26, 2010, 12:50:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

Dag Jeroen,

Ik heb zeker wel interesse in het aantal vondsten in Midden-Limburg! Het zou geweldig zijn wanneer je deze waarnemingen alsnog kan invoeren, eventueel zet je erbij dat het ook een dag eerder of later was. Mogelijk dat we deze vondsten dan kunnen vergelijken met het aantal vondsten in Zuid-Limburg.


René
René Janssen

Limosa

Hallo Rene,

Is het ook een idee om mollen te verzamelen uit die gebieden? Deze worden immers actief gevangen en hebben ook wormen als stapelvoedsel. Waarschijnlijk kun je mollen ook nog wat directer herleiden tot de vervuilde grond.

Succes in ieder geval met het onderzoek!
Groeten,

Joachim

Rene Janssen

Dag Joachim!


Ik weet iig van egels dat ze enorme gifstoffen kunnen bufferen... ik ga eens over die mollen nadenken, een goed idee!



René
René Janssen

Adri Clements

Hoi Rene,

Interessant onderzoek. Ben wel benieuwd waarom je alleen egels onderzoekt, is dat op basis van het uitpluizen van braakballen?
Wie weet zijn Oehoe's niet zo afhankelijk van egels... ik zeg ook maar wat.
Tevens interessant dat er 7 paar in Limburg bekend zijn, bij mijn weten niet allemaal bekend bij wrn.nl. Wat op wrn.nl staat is dus wss een gedeelte van de waarheid.

Grt,
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jarinka

Citaat van: Adri Clements op juli 02, 2010, 07:58:28 AMTevens interessant dat er 7 paar in Limburg bekend zijn, bij mijn weten niet allemaal bekend bij wrn.nl. Wat op wrn.nl staat is dus wss een gedeelte van de waarheid.
Dat is expres gedaan. Er zijn nu een paar Oehoe's voor het grote publiek bekend, zodat de rest in alle rust kan broeden. En bovendien zijn er altijd nog stropers die weten dat ze in België voor een Oehoejong behoorlijk wat geld kunnen vangen...
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Adri Clements op juli 02, 2010, 07:58:28 AM
Hoi Rene,

Interessant onderzoek. Ben wel benieuwd waarom je alleen egels onderzoekt, is dat op basis van het uitpluizen van braakballen?
Wie weet zijn Oehoe's niet zo afhankelijk van egels... ik zeg ook maar wat.
Tevens interessant dat er 7 paar in Limburg bekend zijn, bij mijn weten niet allemaal bekend bij wrn.nl. Wat op wrn.nl staat is dus wss een gedeelte van de waarheid.

Grt,
Heel veel paar en waarnemingen zijn niet bij een groot publiek bekend, dat is van vele soorten zo.

Waarom egels? Als ik het goed begreep was het ook om kosten te drukken. Ze willen de gifstoffen (PCB's) waar de Oehoe's aan overleden in kaart gaan brengen, hiervoor is het (nog) niet van belang op welke akker juist meer of minder gifstoffen aanwezig zijn. Maar een globale in kaartbrenging is voldoende. Omdat de gifstoffen via het bodemleven in de voedselketen komen is er gekozen om Egels ,die tevens een groot deel uitmaakt van het voedsel van Oehoe, omdat ze zeer veel regenwormen eten. Omdat de gifstoffen zich opslaan zijn concentraties ook makkelijker vindbaar als een soort er langer aan is blootgesteld. Een worm kan maar 0.0001% hebben, terwijl die egel 0.1% in het vet kan hebben (getallen relatief). Je betaalt per monster, en dan heb je meer aan 50 egels dan aan 50 regenwormen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene Janssen

Dag Jeroen,


Ik heb er niets meer op toe te voegen ;)...



René
René Janssen

hiskodevries

Citaat van: Adri Clements op juli 02, 2010, 07:58:28 AM
Hoi Rene,

Interessant onderzoek. Ben wel benieuwd waarom je alleen egels onderzoekt, is dat op basis van het uitpluizen van braakballen?
Wie weet zijn Oehoe's niet zo afhankelijk van egels... ik zeg ook maar wat.
Tevens interessant dat er 7 paar in Limburg bekend zijn, bij mijn weten niet allemaal bekend bij wrn.nl. Wat op wrn.nl staat is dus wss een gedeelte van de waarheid.

Grt,
ik tel voor 2010 5 verschillende lokaties in limburg in wrn.nl

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Justin Jansen

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2010, 14:16:20 PM
Citaat van: Adri Clements op juli 02, 2010, 07:58:28 AM
Hoi Rene,

Interessant onderzoek. Ben wel benieuwd waarom je alleen egels onderzoekt, is dat op basis van het uitpluizen van braakballen?
Wie weet zijn Oehoe's niet zo afhankelijk van egels... ik zeg ook maar wat.
Tevens interessant dat er 7 paar in Limburg bekend zijn, bij mijn weten niet allemaal bekend bij wrn.nl. Wat op wrn.nl staat is dus wss een gedeelte van de waarheid.

Grt,
ik tel voor 2010 5 verschillende lokaties in limburg in wrn.nl
En 7 voor geheel Nederland (minimaal)
M.v.g., Justin Jansen


Adri Clements

@ Justin: dank voor de uitleg, lijkt me idd een verstandige keuze! Ben benieuwd naar de resultaten. Helaas kom ik heel weinig in 't limburgse...
Op dit kaartje zijn er heel wat minder in Limburg te zien, op 1km2 niveau in 4 km hokken (alles dicht bij elkaar, dus theoretisch gezien grote kans op 1 broedgeval op grens van meerdere kmhokken), op 5km2 niveau in 2 kmhokken. Vandaar mijn opmerking... ben geen admin :-)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jeroen Nagtegaal

Dat is waarschijnlijk alleen de Enci vogel. Andere gevallen staan uiteraard op embargo en worden dus niet op kaarten getoond.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 02, 2010, 15:27:42 PM
Dat is waarschijnlijk alleen de Enci vogel. Andere gevallen staan uiteraard op embargo en worden dus niet op kaarten getoond.
mooi spul dat waarnmeming.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rene Janssen

#42
Zekers!

René
René Janssen

joostheeremans

In het wetenschapsgedeelte van het NRC van afgelopen weekend stond een artikel van Rob Buiter over de Limburgse Oehoe's en pcb's. Hugh Jansman en Gejo Wassink uiten onder meer hun zorgen over het grote aantal dode adulte oehoe's in Nederland in vergelijking met het buitenland. Voor de liefhebber heb ik het artikel digitaal beschikbaar (is te groot om hier als foto te uploaden), laat maar weten met een berichtje.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rene Janssen

Dag Jeroen,


Helaas, het kost veel geld ze te analyseren... invoeren zou wel al een boel helpen om ze snel later weer te kunnen vinden. Daarnaast is het ook zinvol voor knelpunt- studies naar dode egels; een scherm en een pijp onder de weg zou voor hen ook veel schelen!



René
René Janssen

leonwillems@home.nl

L1 meldt vandaag :

Onderzoek naar oehoes in Limburg gestart   
Onderzoekers hebben maandagavond bij Cadier en Keer een zeldzame oehoe gevangen. Het beest is voorzien van een zender om te achterhalen hoe het roofdier aan zijn voedsel komt. De oehoe, een uil met een spanwijdte van anderhalve meter, wordt serieus bedreigd. Drie dode oehoes uit Limburg bleken eerder ongekend hoge gehalten van pcb's in hun lijf te hebben. Pcb's zijn schadelijke stoffen, die bijvoorbeeld ziekte kunnen bevorderen.
Doel van het onderzoek is te achterhalen hoe de zeldzame roofdieren in Limburg aan hun pcb-besmetting komen. Pas daarna zijn er eventueel maatregelen mogelijk
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

wumizusume

En hoe kun je nu aan de zendergegevens zien hoe de Oehoe aan zijn pcb's komt? Dat hij in zijn omgeving jaagt lijkt me nogal wiedes.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

joostheeremans

Citaat van: wumizusume op december 14, 2010, 13:23:32 PM
En hoe kun je nu aan de zendergegevens zien hoe de Oehoe aan zijn pcb's komt? Dat hij in zijn omgeving jaagt lijkt me nogal wiedes.


Maar wat is zijn omgeving? En hoe groot is zijn areaal?
http://own.web-log.nl/own/2010/09/my-entry.html


Dat je hier niet direct het pcb vraagstuk mee heb beantwoord snap ik, maar het brengt wel je zoekgebied beter in kaart.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rene Janssen

#48
Citaat van: joostheeremans op december 14, 2010, 18:22:46 PM
Citaat van: wumizusume op december 14, 2010, 13:23:32 PM
En hoe kun je nu aan de zendergegevens zien hoe de Oehoe aan zijn pcb's komt? Dat hij in zijn omgeving jaagt lijkt me nogal wiedes.
Maar wat is zijn omgeving? En hoe groot is zijn areaal?  http://own.web-log.nl/own/2010/09/my-entry.html
Dat je hier niet direct het pcb vraagstuk mee heb beantwoord snap ik, maar het brengt wel je zoekgebied beter in kaart.

Inderdaad, daarmee los je het niet op, maar wanneer je een overlap in jachtgebieden tussen de drie broedparen ziet waar de dieren de afgelopen jaren zijn doodgegaan met zeer hoge concentraties PCB's, dan kan je in dat overlappende gedeelte veel gerichter bijvoorbeeld regenwormen gaan steken. Daarmee maak je van een hooiberg een klein, overzichtelijker pakje hooi!


Hierbij ook een fragment van L1- nieuws.
http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_4881631

René

PS: het was echt koud met die nare oosten wind...
@ Stef van Rijn, Paul Voskamp, Arnold Bakker, Jan Hovenkamp en Gerard Muskens: bedankt voor de hulp bij het vangen van dit exemplaar van het tweede broedpaar dat we nu aan het GPS-loggen zijn.
René Janssen

leonwillems@home.nl

Momenteel is er enige ophef op het forum van Limburgse Vogels over een ogenschijnlijke kaalkap in de ENCI-groeve:

http://www.limburgsevogels.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=64
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jaap Denee

Citaat van: leonwillems@home.nl op februari 01, 2011, 09:28:19 AM
Momenteel is er enige ophef op het forum van Limburgse Vogels over een ogenschijnlijke kaalkap in de ENCI-groeve:

http://www.limburgsevogels.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=64

'Interessante' ontwikkeling. Graag haal ik in dit kader nog even een quote naar boven uit het Maastrichtse Rotskruiper topic:

Citaat van: UtrechtsVogelNet op december 28, 2010, 16:20:34 PM
Citaat van: Jaap Denee op december 28, 2010, 14:09:44 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op december 28, 2010, 13:54:52 PM
Vanmiddag vernam ik via-via dat er in januari mogelijk geen excursie zal worden georganiseerd om verstoring van de Oehoes in de baltstijd te voorkomen. Mocht dit juist zijn (ik heb het namelijk niet geverifieerd!) dan raad ik de mensen die de vogel nog niet hebben gezien (en dit wel willen), aan om mee te gaan met de zg. jaarlijsters; (om te voorkomen dat je alleen staat te zoeken).
Hopelijk zit de vogel er nog (heb geen idee of er uberhaupt nog gezocht is de laatste weken, jammer dat een vogel tegenwoordig niet meer wordt afgepiept als er tevergeefs is gezocht.).

Gegroet, Phil

Ik snap het niet meer. Die balts speelt zich 's nachts af en overdag zitten ze net zo hard te pitten als afgelopen december... wat is ineens het verschil?

Geen idee, ook niet of het 'ineens' is; ik hoorde bij de excursie al dat niet iedereen even gelukkig was met een bezoek in de groeve (vanwege de Oehoe's). Overigens bleven beide vogels rustig zitten waar ze zaten, al de hele dag. Iedereen heeft zich ook voorbeeldig gedragen.

Phil

Vul zelf maar in.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Citaat van: Jaap Denee op februari 01, 2011, 10:43:22 AMVul zelf maar in.
Ha'k al gedaan (in datzelfde topic):
Citaat van: Vincent Hart op december 28, 2010, 23:51:39 PMNiet 'rustig', maar ze bleven wel zitten. Denk dat het goed is dat we niet dichterbij kwamen dan we deden. Zo'n groep van 50 man (vrouw) is ook wel wat veel op zo'n korte afstand, natuurlijk. Wat waren die 'conifeertjes' opeens groot!  ;D
Overigens hebben we tijdens de excursie nauwelijks hout gekapt, alleen waar dat al te nadrukkelijk een goede foto verhinderde  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Gaxiola

Als we dan toch uit het Rotskruipertopic citeren:
Citaat van Hisko;
"Nee ik heb gevraagd wat wel mag.
en je mag dus achter de hekken blijven.
Verder heeft het hoofdkantoor NM gevraagd aan de beheereenheid zuid-limburg om die bomen/struiken te snoeien, waarvoor ook geldt 'zal wel niet gelijk gebeuren" 

Ik heb in Maastricht gewoond. Onze achterplaats werd gescheiden van twee andere achterplaatsjes door muren met daarop/overheen een prachtige brede klimophaag vol met insekten en vogels. Toen wij een keer via de buren over de haag moesten klimmen, vanwege een vergeten sleutel, zei ik bij wijze van compliment: "het lijkt hier wel een oerwoud".  Nou dat heb ik geweten, de volgende ochtend werden we wakker van een geluid dat ik niet meteen kon thuisbrengen. Een blik uit het raam bracht de oplossing. Ik zag nog net twee van mijn buren al hangend over de muur het laatste restje klimop wegknippen....                                Gelogd
Ben Gaxiola

Rene Janssen


Beste allemaal,


Afgelopen jaar hebben we in Zuid Limburg met vereende krachten 19 egels verzameld en ingevroren die wachten op een PCB analyse. Helaas ontbreekt er nog van een groot deel van het jachtgebied van de drie broedparen rondom Maastricht egels.


Vooral ten westen van de Maas (Maastricht zelf en Borgharen, Itteren), maar ook in de omgeving van Meerssen/ Amby en Vilt/Sibbe zoek ik nog aangereden egels.


Wanneer je er één vindt, meldt dit vooral op waarneming.nl en geef me even een belletje. Dan kan ik hem zo snel mogelijk ophalen en in de diepvriezer steken! Het zou geweldig zijn wanneer je hem zelf in de vriezer steekt, mee neemt of in ieder geval aan de kant van de weg in de berm te leggen.


Wanneer dieren geheel plat zijn, dan kan ik er niets meer mee. Deze invoeren zou wel handig zijn, dan kan ik die plekken vaker langs rijden om er daar één weg te halen.


Bedankt!!!



René
06 - 45 45 49 14
René Janssen

Tim de Boer

je begint dat belgische taaltje al aardig over te nemen rené ;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

diertjesvriend

wat ik net bedacht, misschien kan het helemaal niet maar toch
zou je geen onderzoek kunnen doen naar egel poep, erbij?
dat is wel te verzamelen als je eenmaal weet waar egels zitten, uit het hele gebied.
geen idee of die gifstoffen wel meekomen hoor met de ontlasting maar dat weten de kenners snel genoeg denk ik.

Jaap Denee

Citaat van: Lotte op maart 12, 2011, 00:52:08 AM
wat ik net bedacht, misschien kan het helemaal niet maar toch
zou je geen onderzoek kunnen doen naar egel poep, erbij?
dat is wel te verzamelen als je eenmaal weet waar egels zitten, uit het hele gebied.
geen idee of die gifstoffen wel meekomen hoor met de ontlasting maar dat weten de kenners snel genoeg denk ik.


Eten Oehoe's tegenwoordig ook al Egelpoep dan? (# hopen dat PCB's niet ophopen in Egelhopen)  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

diertjesvriend

haha nee maar wel egels die dat gif dragen, wie weet komt dat gif dan ook mee n de ontlasting van de egels en kan het onderzoek wat breder worden als blijkt dat het gehalte in de uitwerpselen ook mee kunnen worden geteld.

Justin Jansen

Citaat van: Lotte op maart 12, 2011, 12:12:29 PM
haha nee maar wel egels die dat gif dragen, wie weet komt dat gif dan ook mee n de ontlasting van de egels en kan het onderzoek wat breder worden als blijkt dat het gehalte in de uitwerpselen ook mee kunnen worden geteld.
Lijkt me niet makkelijk te vinden, egelpoep......
M.v.g., Justin Jansen


Jaap Denee


Los van de onpraktische kant van je voorstel, Lotte: PCB's zijn uitermate lipofiel en hopen daardoor heel makkelijk op in vetweefsel. Afbraak en als gevolg daarvan ook uitscheiding via ontlasting/urine zijn zeer gering. Daar komt bij dat de spiegels in kleine prooidieren in eerste instantie uiterst gering zijn. De concentratie van het gif zal pas na verloop van tijd en hogerop in de voedselketen toenemen. De ophoping in roofdieren aan het einde van die keten neemt uiteindelijk problematische proporties aan. Dit doet de Oehoe's de das om. Bepaling in de ontlasting van prooidieren heeft dus weinig zin.


Daarom waarschijnlijk ook de vraag naar min of meer intacte egels: je wilt nog wel het ene weefsel van het andere kunnen onderscheiden om een redelijke bepaling van de PCB's in vetweefsel te kunnen doen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee