Lepelaar, nationale vogel van Nederland

Gestart door Joker1, augustus 25, 2010, 20:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joker1

De lepelaar is de nationale vogel van Nederland. Weet iemand waarom? Hoe is dit zo bepaald/tot stand gekomen?

De laatste dagen verzamelen zich in de Braakman ( Zeeuws Vlaanderen) elke avond tientallen lepelaars. Ze maken zich daar op voor de trek naar Afrika.

Evert.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Ik spreek misschien voor mijn beurt, maar ik zie het in dit Wikipedia-artikel staan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lepelaar

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ArjenDrost †

Citaat van: MarKoHu op augustus 25, 2010, 21:35:06 PM
Ik spreek misschien voor mijn beurt, maar ik zie het in dit Wikipedia-artikel staan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lepelaar

Margreet.
Daarom leer ik mijn leerlingen dus dat je niet alles moet geloven wat er op wikipedia staat  ;D  Iedereen kan er wat opzetten....


Het is ook de eerste keer dat ik dat hoor, maar het is natuurlijk wel een vogel die kenmerkend is voor ons land (en lang het symbool geweest van de Vogelbescherming??). Tegenwoordig gaat het weer goed met de lepelaar en komt hij ook weer in de ons omringende landen voor. Maar een tijd geleden (10-20 jaar) waren er alleen wat kleine populaties in Nederland en verder in zuid-oost Europa.


Maar de nationale vogel....


Groeten, Arjen

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

In Zweden hebben ze per provincie een dier en een plant. Misschien is het zinvoller om een vogel per provincie of biotoop "uit te roepen"?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Joker1

Ik las het inderdaad op Wikipedia en omdat ik met verder googlen niets vind stelde ik hier de vraag. Er staat inderdaad veel op Wikipedia wat niet correct is. Verwijzing naar het symbool van de Vogelbescherming zou de oorzaak van de misvatting kunnen zijn.

Dank voor jullie reacties.

Evert.

Margreet Kwh

In het logo van Vogelbescherming zie ik een visdiefje, geen lepelaar...

Hier nog een roze lepelaar als symbool van de natuur tegenover de boze buitenwereld van de vervuilende mens...
http://weblogs.nrc.nl/fresco/2010/05/11/de-roze-lepelaar-en-de-boze-wereld/

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ArjenDrost †

Citaat van: MarKoHu op augustus 25, 2010, 22:28:12 PM
In het logo van Vogelbescherming zie ik een visdiefje, geen lepelaar...
Maar het oude logo stond wel een lepelaar.

Timo Roeke

Ik heb ook nergens gehoord dat de Lepelaar, dé nationale vogel van Nederland is. Zoals al eerder vermeld denk ik dat het komt door het oude logo van de vogelbescherming en het succes van het programma.

Ik stem ook op Grutto al vind ik de boerenzwaluw ook geen verkeerde keus.

Margreet Kwh

De postcode loterij heeft de ijsvogel.
Den Haag heeft de ooievaar.
Voor Haarlem nomineer ik de Kauw.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

joost van der Laan

CiteerIn Zweden hebben ze per provincie een dier en een plant. Misschien is het zinvoller om een vogel per provincie of biotoop "uit te roepen"?

Margreet.

In Amerika hebben ze dit ook, alleen dan een vogel en een plant. de nationale vogel van Florida is bijvoorbeeld de spotlijster, en er is ook nog een plant, maar die kan ik me niet meer herinneren.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan