Pillenpissebed (Armadillidium vulgare)

Gestart door harry60, mei 29, 2010, 15:45:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Denk dat dit haast niet kan missen.

BVD voor reactie
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Klopt, maar er zijn er nog een paar die hier op lijken ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Bedankt Arp, maar die paar andere heb ik hier niet  ;D
M.Vr.Gr. Harry de Koning

mberg

Hey Harry / Arp,

De kop is onmiskenbaar: Armadillidium vulgare. Bij A. opacum zou je een duidelijke groef moetenkunnen zien aan de voorrand van de kop. Bij A. nasatum zit hier een duidelijke neus, is bovendien gevlekt. Voor A. pictum en A. pulchellum is de soort niet kleurrijk genoeg en te groot. En A. album is wit.

met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

harry60

Bedankt Matty voor de uitleg en voor de andere informatie over de oprolpissebedden.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi saampies,

Nou moet ik toch even twee keer nuanceren hoor ;)

Citaat van: harry60 op mei 29, 2010, 18:43:14 PM
die paar andere heb ik hier niet  ;D
A.opacum en A. nasatum moeten in principe in het zuiden danwel België wel ergens te vinden zijn (makkelijk is een ander  verhaal). A.pictum en pulchellum ook, maar die verwissel je idd niet met deze zwarte vorm. Als overige vergissingskandidaten zou je in principe Eluma, Cylisticus en Porcellio laevis ook nog in je achterhoofd moeten houden, allemaal zeldzaam/locaal en niet per se bij Harry om de hoek (waar is dat eigenlijk - ik lees alleen vaak "België", maar de grens is breed?). Maar Harry roept ook nog wel eens wat bij beesten van anderen ;)

Natuurlijk is dit, in Nederland, probleemloos A. vulgare, maar het staat of valt een beetje bij hoe goed men zich op Pissebedden "ingekeken" heeft. Soms kijkt men alleen naar "glad en hooggewelfd" omdat er in de beschikbare "insecten"gids maar 3-4 soorten staan. Heel typisch: In Duitsland waren op een goed ogenblik 9 van de 10 oprolpissebedden "A. opacum" omdat het de enige Armadillidium met foto is/was in de populaire Spinnenatlas van Heiko Bellmann.

Citaat van: mberg op mei 29, 2010, 19:38:26 PMBij A. nasatum zit hier een duidelijke neus, is bovendien gevlekt.
Mag ik die nuanceren tot "meestal"   :angel: nasatum is verder erg handig herkenbaar aan de scherpe knik in de achterrand van het eerste segment. Voor het idee nog wat plaatjes :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#6
De locatie heb ik hier niet gemeld en ik werk meestal op 2 locaties, dat is omstreken van Barendrecht en omstreken van Tongeren Belgie.
De foto van de oprolpissebed is in Tongeren Belgie gemaakt.
Heb nog een detail foto toegevoegd van de kop misschien geeft dat nog wat meer zekerheid.

Ik zal me voortaan wat minder met plaatjes raden bezig houden.

M.vr. Gr.
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Harry,

Okay, Barendrecht is wel een andere hoek dan ik had verwacht - ik had vanwege het België-gebeuren aangenomen dat je meer in de grensstreek zat. Zo zie je maar weer ;)

Citaat van: harry60 op mei 30, 2010, 01:01:42 AMHeb nog een detail foto toegevoegd van de kop misschien geeft dat nog wat meer zekerheid.
Het was wel duidelijk genoeg, maar die foto is uiteraard wel duidelijker. Het is niet altijd makkelijk te herkennen. Je kunt pissebedden in het algemeen het best ook een keer schuin van voren en recht van achter op de plaat zetten, dan heb je de meeste kans dat ze identificeerbaar zijn.

CiteerIk zal me voortaan wat minder met plaatjes raden bezig houden.
Dat lijkt me nou totaal onnodig - is toch juist een groot deel van de lol van het forum - lekker raden met z'n allen en kijken wie het goed heeft als de expert langskomt ;D  Zolang het maar duidelijk is wanneer het "raden" is en wanneer het een zekere identificatie is ;)

De enige reden dat ik er een opmerking bij zette is omdat ik je nog niet veel biji de pissebedden gezien heb en dus niet in kan schatten waar jouw "Denk dat dit haast niet kan missen" vandaan komt. Kan best wezen dat je er een heel aardig idee van hebt en inderdaad ondanks het wat lastige perspectief op de frontale driehoek tot de terechte conclussie was gekomen dat het eigenlijk niet kan missen, maar voor hetzelfde geld denk je dat het niet kan missen omdat je qua oprolpissebedden vooral/alleen die ene kent (zoals veel mensen). Vandaar voor de zekerheid die kanttekening erbij.

De opmerking over je antwoorden bij de beesten van anderen gaat erover dat ik de indruk van je heb dat het voor jou niet alleen interessant is om te weten wat je op je eigen stoep tegen kunt komen, maar dat je juist ook het type bent om rekening te houden met (zeldzame) dubbelgangers uit andere hoeken van het land en dat het dus wel zin had om ze te noemen, ook als je ze "bij jou niet hebt").

We zijn hier om gezellig (hoop ik) van elkaar te leren en dat kan niet als we allemaal onze kop houden, dus vooral lekker blijven roepen hoor, doe ik ook  ;D

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)