Berkenschildwants ?

Gestart door Cees Veenema, augustus 01, 2006, 16:34:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Groet,

Cees

gardensafari

#1
Er is hier ook heel veel dat wijst op Cyphostethus tristriatus, de jeneverbesschildwants. Beide soorten zijn erg variabel en lijken veel op elkaar. Belangrijkste kenmerken:

C. tristriatus heeft een kop die duidelijk langer is dan 'ie breed is en het eerste antennelidje is korter dan de kop. Lichte vlekken in de bovenhoeken van het schildje (die zijn naar mijn mening op de foto goed te zien). Grootte: 9 tot 11 mm.

E. interstinctus: groot 8 tot 11 mm. Het derde antennelidje is ongeveer 1/4 korter als het vierde.

Acanthosoma haemorrhoidale (lijkt er ook veel op): groter (15 tot 18 mm), het eerste antennelidje steekt verder naar voren dan de kop.

Op basis van deze foto, waarop de kop en de details daarvan helaas niet zijn te zien, ga ik voor C. tristriatus. Komt niet alleen op jeneverbes voor, maar ook op andere coniferen.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Cees Veenema

#2
Hallo Hans,

Ik ben inmiddels voor de berken gegaan, daar is tie ook uitgevlogen/gevallen op de parasol. After all denk ik dat je daar wel vrede mee kunt hebben.
Zo niet dan gooi ik hem er af .

Bedankt voor de uitvoerige toelichting.
Groet,

Cees

gardensafari

Zonder meer te kunnen zien van de kop, vraag ik me af of iemand kan bewijzen dat het geen berkenschildwants is. Dat zou hij dan moeten baseren op de groene pootjes en de lichte hoekpuntjes van het schildje, maar of dat voldoende bewijs is...

Bovendien ik ben geen admin en ga daar dus niet over  -_-

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

... het betreft hier Elasmostethus interstinctus (det. B.A.) ...

Theodoor

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.