van alles over de Veluwse Dwergooruil

Gestart door Edwin Russer, mei 24, 2010, 08:37:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Maar los van de vraag of het schadelijk is voor de vogel (waarbij je je af kunt vragen of schadelijkheid of juist onschadelijkheid zou moeten worden aangetoond overigens), het beest schrok ervan en daarme dupeer je je medewaarnemers. En dat risico nemen voor een foto die weinig toevoegt, ook voor jezelf niet, is wel degelijk 'dom'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Citaat van: vincenthart op mei 29, 2010, 20:38:29 PM
Maar los van de vraag of het schadelijk is voor de vogel (waarbij je je af kunt vragen of schadelijkheid of juist onschadelijkheid zou moeten worden aangetoond overigens), het beest schrok ervan en daarme dupeer je je medewaarnemers. En dat risico nemen voor een foto die weinig toevoegt, ook voor jezelf niet, is wel degelijk 'dom'.


Hear hear!

UtrechtsVogelNet

#122
Voor de goede orde: ik heb geen foto's (dus ook geen flits) gemaakt van de Dwergooruil hoor; als de vogel schrikt vraag ik me trouwens af of je er een ander mee dupeert. Maar dat is een andere discussie die ik niet wil voeren. Als de vogel echter schrikt, dat is niet (mijn) de bedoeling natuurlijk.

Ik heb het wel gezien bij kolibries (en zwaluwen): die openen de vleugels deels bij de voorflits (inflitsen, gebeurt heel erg vaak, ook door profs, heb er vaak naar gevraagd). Dat gaat zo snel dat je het niet eens ziet, behalve op de foto. Wel is het zo dat ze dat na 2x al niet meer doen. Ze vliegen er ook niet van op overigens. Dus of ze schrikken, betwijfel ik eigenlijk een beetje.
Of dat ook voor een uil opgaat, geen idee, zelf nooit gezien in ieder geval.

In ieder geval probeer ik flitsen zoveel mogelijk te vermijden door een ander tijdstip (eerder op de dag) of een andere belichtingstijd/iso-waarde te kiezen.

Ik ben oprecht reuze benieuwd naar (gefundeerde) ervaring/argumenten of het nu wel of niet schadelijk is bij niet-vliegende vogels (uilen in het bijzonder, en eigenlijk ook nachtzwaluwen, en vogels in het algemeen).
Jammer dat er zo weinig over te vinden is, zowel pro als contra.

En een eigen foto voegt heel veel toe, in ieder geval voor mezelf. Waarom moet ik genoegen nemen met de foto van een ander?!? Ik denk dat dit nl. sterk afhangt met welk doel je fotografeert (en nee, ik doe niet aan hokjes-indelen-van-fotografen-versus-vogelaars; ik reken mezelf tot beiden en deel een ander er niet in in).

ArjenDrost †

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 30, 2010, 00:10:57 AM
Ik ben oprecht reuze benieuwd naar (gefundeerde) ervaring/argumenten of het nu wel of niet schadelijk is bij niet-vliegende vogels (uilen in het bijzonder, en eigenlijk ook nachtzwaluwen, en vogels in het algemeen).
Jammer dat er zo weinig over te vinden is, zowel pro als contra.
Ha, ik heb het verhaal weer gevonden :)
Zal het zo nog even rustig doorlezen, weet nog niet of het pro of contra is ;)


Groeten Arjen

frankw

Ik geloof ooit gelezen te hebben dat wanneer een (Bos?)uil na het kijken in een rechtstreekse felle lichtbron deze 30 min oid niet meer fatsoenlijk kon jagen.
Ik kan het me niet goed herinneren, misschien weet iemand hier meer?

Vincent Hart

Iets van gelijke strekking staat in ieder geval in het door Arjen gelinkte artikel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Ja, net bovenstaand verhaal gelezen. Fill-in flash (overdag dus) heeft geen enkele schade voor de vogel. De meeste vogels schijnen er niet eens op te reageren (zelf flits ik eigenlijk nooit, heb dus zelf geen ervaring).
Flits bij nachtvogels is een wat ander verhaal. Flitsen als het echt donker is, brengt geen permanente schade aan. Wel beperkt het het gezichtsvermogen van nachtdieren voor 5-20 minuten (waarbij de eerste 5 minuten het ergst is, het gezichtsvermogen komt niet lineair terug).


Niet dramatisch voor de vogel, maar het lijkt me toch beter het niet te doen. Bovendien vind ik ingeflitste uilen nou ook weer niet echt mooi...

frankw

In geval van een broedende vogel met jongen is het wellicht wel degelijk schadelijk; mogelijk voor de jongen als de ouder hierdoor 20 minuten of langer geen prooi kan brengen. Stel dat de prooien al schaars zijn, het is kort donker etc. Lijkt mij het beste om dit in de regel gewoon te voorkomen door niet te flitsen of met zaklantaarns te schijnen.. :angel:

UtrechtsVogelNet

Bedankt Arjen!

Heb het gelezen, weet van vanwege mijn achtergrond hoe het oog werkt, en de conclusie is duidelijk: niet schadelijk, MITS niet veelvuldig gebruikt. Invulflits al helemaal niet. Er staat niets in over schrikeffecten trouwens, maar nogmaals, mijn ervaringen maar ook die van anderen die ik er naar heb gevraagd (vooral voordat ik er mee begon) zijn positief (d.w.z. niet schadelijk).

Waarmee ik vooral niet wil zeggen dat we nu maar aan moeten gaan flitsen, dat zeker niet!! Zoals eerder gemeld, ik ken een beschreven geval waarbij een vliegende uil werd verblind door een flitsinstallatie en tegen een muur aanvloog; dus vliegende uilen, zeker savonds, flits ik uit voorzorg nooit.
Nachtzwaluwen heb ik geen nadelige ervaringen mee, die hebben er voor zover ik kan beoordelen helemaal geen hinder van. Dat verbaast mee eerlijk gezegd wel een beetje. Ik heb er op gelet en de vliegbewegingen blijven gelijk en ook het insecten vangen (success rate met/zonder flits kan ik niet beoordelen). Heb er ook nooit iets over gehoord van anderen, ook nooit iets over kunnen vinden in een (vak)tijdschrift.

Maar mocht iemand anders nog meer bruikbare info hebben (maar GEEN speculaties die kan ik zelf ook allemaal wel bedenken), heel graag! Merci.

UtrechtsVogelNet

Eens met Arjen; ik vind heel veel geflitste foto's ook niet mooi. Flitsen is echt een vak apart. Ik heb er een hoop mee gespeeld (niet met vogels, maar met objecten in het donker) om ervaring te krijgen dat het zo natuurlijk mogelijk is.

In de Photographic Guide of Nightjars of the World die net, of bijna uit, is, staan 3 foto's van mij van 3 soorten nachtzwaluwen. Een ervan is savonds gemaakt maar het is net als of het met daglicht is gedaan.
Dat is niet 1-2-3 voor ekaar gekregen trouwens, je moet echt de flitser goed kennen en de juiste instellingen kiezen van je camera, flitser, lens. Idem wat betreft invulflitsen.

Maar goed, mooi of niet mooi, is wat mij betreft even niet aan de orde. Het gaat mij om: aantoonbare nadelige gevolgen. Dat is wat ik wil weten, in het belang van de vogel. Als ik zeker zou weten dat ik de vogel benadeel, stop ik nl. met flitsen. Anders niet.

Vincent Hart

Maar kun je je voorstellen, Phil (regel die handtekening eens, trouwens), dat anderen zich meer kunnen vinden in de stelling 'tenzij ik zeker weet dat het geen kwaad kan, flits ik niet'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

#131
Dat kan ik me voorstellen Vincent. Sterker nog, dat doe ik ook. Ik fotografeer heel veel, maar vogel ook heel veel, vooral in het buitenland en de beste foto's maak je door eerst uitgebreid naar het gedrag te kijken. Dat kost me vaak vele uren maar als ik op reis ben, zeker als ik alleen ga, ben ik soms 18 uur per dag in het veld (het is soms net werk, haha). Ik heb de tijd en ik neem de tijd, en ben er serieus mee bezig. En als het moet, doe ik er dagen over om te vinden wat ik zoek (onlangs 3 dagen wezen zoeken naar beren en uiteindelijk met groot succes, met nog een zeldzame ondersoort van een wolf op de koop toe).
Ik heb naar flits-ervaringen gevraagd bij anderen (prof's meestal), en uiteindelijk is mijn keus geweest om het soms te doen. Doch alleen wanneer nodig, ik ben er verder ook terughoudend in. Ik werk ook niet met een installatie of "IR-val" of i.d.
Nogmaals, je moet het niet constant doen, dat is helemaal niet nodig, 2-3x is i.h.a. voldoende en heel belangrijk: je moet je flitser kennen, je camera etc. Zoniet, dan kun je er beter niet aan beginnen. Want zoals Arjen al zei: vaak zijn geflitste foto's niet om aan te zien.
Een reden waarom ik liever niet flits, is dat ik niet hou van rode ogen op een foto (overigens is dat met de juiste instellingen vaak ook te voorkomen; nachtzwaluwen flits ik zo dat het net is alsof het een zon-reflectie is, net als overdag dus); natuurlijk kan ik die ongedaan maken, maar ik gebruik liever een hogere iso-waarde (en een statief en draadontspanner; uilen zitten overdag lang genoeg stil en zijn goed te benaderen mits met geduld en beleid (dat geldt ook voor het verlaten van de plek; waar ik me mateloos aan kan ergeren is dat als mensen wel de tijd nemen om op een plek te komen maar niet om die te verlaten waarbij het dier vaak alsnog wordt verstoord maar de plaatjes al binnen zijn. Zie ik hier ook in het veld zeer rgelematig en het verbaast me enorm dat hierover nooit wordt gerept!. Voor mij een van de redenen om zoveel mogelijk alleen te werken). Ik zoek nachtdieren bij voorkeur overdag (vaak erg lastig en lang niet altijd met succes, maar soms goed te doen; in geval van Dwergooruilen heeft het me uren gekost maar met succes uiteindelijk overdag gezien).

Het valt me op dat hier, mn. de laatste jaren nog al eens een discussie over wordt gevoerd maar dat er zo weinig echt steekhoudende feiten worden gebruikt. Vaak is het ook slechts maar een mening of een bedenksel die echt anders zijn dan mijn eigen ervaring en daarom bepaald niet overtuigend. Vandaar ook mijn oprechte en serieuze poging om (weer) de "harde feiten" boven tafel te krijgen. Arjen's link is er gelukkig zo een waar tenminste feiten in staan. Helaas niet volledig, maar beter iets dan niets.

vr gr, Phil

HPM

Deze waarneming staat op de pijl van het gebied http://waarneming.nl/waarneming/view/48295228
en gezien het commentaar staat deze ook niet goed http://waarneming.nl/waarneming/view/48230503

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jarinka

Is hij trouwens ook al ingediend bij het CDNA? Kan er namelijk nergens iets over vinden (bij '(nog) niet geaccepteerde gevallen' op Waarneming staat hij op onbekend, en op Dutch Birding is er niks over de status te vinden).
Groeten, Jarinka Heijink

Justin Jansen

Jarinka, meestal; wordt een geval ingediend nadat de vogel ervandoor is (vanwege de datumgrenzen). Voordat het geval aanvaard is kan het behoorlijk lang duren voordat hij aanvaard is.
M.v.g., Justin Jansen


Jarinka

Maar als hij er nu nog een jaartje blijft zitten (een extreme hypothese ;D), horen we dan pas daarna of hij aanvaard is?
Groeten, Jarinka Heijink

Bas vd Burg

Hoi Jarinka, ik denk dat je beter de subpagina van de CDNA in de gaten moet houden dan waarneming.nl. Op http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?gevallen=0 is bijvoorbeeld een "verzamelronde" te vinden. Hier worden door Max Berlijn soorten geplaatst die bekend zijn bij de CDNA maar niet zijn ingediend. Ook al wordt de soort niet ingediend dan zal deze via de verzamelronde zijn weg binnen de CDNA wel vinden.

En als de soort uiteindelijk aanvaard is, zal je dit terugvinden op oa waarneming.nl
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Citaat van: HPM op mei 30, 2010, 13:28:46 PM
Deze waarneming staat op de pijl van het gebied http://waarneming.nl/waarneming/view/48295228
en gezien het commentaar staat deze ook niet goed http://waarneming.nl/waarneming/view/48230503

--
Groeten, Herman van der Meer


Hoe krijg je deze kaartjes?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 31, 2010, 10:08:01 AM
Citaat van: HPM op mei 30, 2010, 13:28:46 PM
Deze waarneming staat op de pijl van het gebied http://waarneming.nl/waarneming/view/48295228
en gezien het commentaar staat deze ook niet goed http://waarneming.nl/waarneming/view/48230503

Hoe krijg je deze kaartjes?

Overzichten > Gebieden > Soorten en dan op het kaarticoontje achter de soort van je keuze klikken.
Maak bovenin je keuze uit waarnemer, jaar en gedrag.
Bij grote gebieden moet je wel een stuk inzoomen wil je iets zien.
Je kan op de stippen klikken voor de achterliggende info.
Het kaartje uit mijn bijlage was een uitsnede van het scherm.

--
Groeten Herman van der Meer

Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jarinka

Citaat van: wouteren3 op juni 06, 2010, 13:18:32 PM
kan je de uil ook overdag horen?
Hij roept wel af en toe, maar de kans dat je dan net die halve minuut daar bent is heel klein.
Bij deze waarneming staat het volgende: "De bewoonster vertelde me dat ze de vogel sporadisch ook overdag hoort roepen."
Groeten, Jarinka Heijink

redmar_woudstra

In Italië hoorde ik de vogels ook tot ongeveer 10 uur in de ochtend roepen. Wellicht te maken met het weer?
groet,
Redmar

Sjouke Scholten

In Spanje begonnen ze trouwens te roepen in de 2de helft van de middag.
Best vreemd om ze overdag te horen
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Mark Zevenbergen

#143
Afgelopen avond tot 23:00 geen spoor van het Uiltje  :(  Gelukkig had ik de Krekelzanger al in de pocket, want bij mijn volgende stop hield de geplande Woudaap ook zijn snavel op elkaar  :-\

grts Mark

EDIT: en ik had de commentaren van voorgaande dagen niet gelezen  ;D

Jan vH

Hij is inderdaad minder actief aan het roepen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

Hij is nu zo'n 16 dagen niet gehoord maar er is na de laatste waarneming van 19 juni nog wel regelmatig gevogeld (zie de gebiedswaarnemingen).
Kunnen we - en zo ja wat voor - een conclusie trekken? Is hij vertrokken? Of houdt hij gewoon mooi zijn snavel dicht nu de baltsperiode (om het zo maar even te noemen) over is?

Ik ben even benieuwd  ;)

Hartelijke groet, Stijn
      Blog