Gevlekte of Noordse.....

Gestart door Anne Hueber †, mei 24, 2010, 14:07:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Hueber †

Deze staat als Gevlekte, ik neig toch meer naar Noordse. Wat jullie?
http://waarneming.nl/waarneming/view/48185339?_popup=1

RubenWinter

Lijkt mij ook Noordse. Ik heb gisteren gevlekte gezien en die was duidelijk anders.
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

In KD staat niets over voorrandsader bij pectoralis en is dus waarschijnlijk hetzelfde als bij rubicunda. Dat maakt het denkelijk onmogelijk om het beest zeker te ID'en. 50-50 wat mij betreft.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's



Goyatlah

Wat vind de waarnemer? Laat maar even rusten lijkt me.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's



Goyatlah

Lokatie is vlakbij grote populatie Gevlekte, terwijl de aantallen Noordse er wel eens veel lager kunnen liggen. Zou het daarom (met mijn kennis) op Gevlekte ? houden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

#9
Waarnemer heeft er nog een foto bij geplaatst. Vind het nog steeds niet echt goed te zien, maar neig toch naar Noordse. Jullie?
http://waarneming.nl/waarneming/view/48185339?_popup=1

Goyatlah

Citaat van: Goyatlah op mei 24, 2010, 19:08:51 PM
Lokatie is vlakbij grote populatie Gevlekte, terwijl de aantallen Noordse er wel eens veel lager kunnen liggen. Zou het daarom (met mijn kennis) op Gevlekte ? houden.
Hou het hier maar op. Leucorrhinia kwaitnait.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citaat van: Goyatlah op mei 24, 2010, 19:40:57 PM
Citaat van: Goyatlah op mei 24, 2010, 19:08:51 PM
Lokatie is vlakbij grote populatie Gevlekte, terwijl de aantallen Noordse er wel eens veel lager kunnen liggen. Zou het daarom (met mijn kennis) op Gevlekte ? houden.
Hou het hier maar op. Leucorrhinia kwaitnait.

Waarschijnlijk het beste Dolf, zal deze nieuwe soort laten aanmaken ;)
Wat een krengen benne die vrouwtjes.

Goyatlah

We moeten gewoon leren dat niet overal een 100% antwoord op is. Denk dat dat 1 van de gevallen is en hoop dat mn gaffeltje dat dus niet is. Maar wat dat betreft lijkt iedereen het met Ruben en jou eens te zijn  :angel:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citaat van: Goyatlah op mei 24, 2010, 19:08:51 PM
Lokatie is vlakbij grote populatie Gevlekte, terwijl de aantallen Noordse er wel eens veel lager kunnen liggen. Zou het daarom (met mijn kennis) op Gevlekte ? houden.

Het gaat idd wel naar Gevlekte met vraagteken toe.

JohanvantBosch

Misschien ben ik te kritisch, maar van mij zou ie naar Noordse met vraagteken mogen. Vind de tekening op S4 smal en de hoeveelheid geel op S2 en S3 magertjes.
Zou dit binnen de variatie van Gevlekte passen?  ???

RubenWinter

Ik kom nu ook op Gevlekte uit, die 2e foto heeft me toch van gedachten laten veranderen.
Groeten,

Ruben Winter

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Zijn er wel. Geyskes en Van Tol noemt een aantal kenmerken op, maar zegt niet waar de verschillen liggen. Ben je wel een paar dagen mee bezig om dat uit te vogelen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Die vlekken zijn voor een vrouwtje gevlekte echt te klein. Noordse dus. Wel eentje die weer eens laat zien hoe lastig ze zijn.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 24, 2010, 21:02:53 PM
Zijn er geen aderkenmerken?

Ik heb even bij d'Aguilar, Dommanget & P'réchac gekeken.

Dubia: only one vein between Cu and A on hind wings.
pectoralis: long hind wings with only one tranverse vein between Cu and A.
rubicunda: single transverse vein between Cu and A.

Kortom, daar zit weinig tot geen verschil in...

Iets meer houvast is volgens hen de basivlek in de vleugel, die bij dubia 'very small on fore wings but distinct on hind wings' is; bij pectoralis is dat 'dark mark, barely visible on fore wings but distinct and roughly bordered with yellow on hind wings'; rubicunda ten slotte heeft 'black mark at base, very reduced on fore wings and fairly reduced on hind wings'.

Ik weet niet hoe hard je zo'n kenmerk kunt noemen, maar misschien helpt het?

Groet,
Nick W