Welk huidje?

Gestart door ArjenDrost †, mei 24, 2010, 12:45:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Vandaag dit huidje gevonden. Buurserbeek.


Iemand een idee wat het is? Als er andere foto's voor nodig zijn, zeg het maar, het huidje ligt hier.


Alvast bedankt


Arjen

Goyatlah

Heb je al op mn huidjes site gekeken?
Is niet echt moeilijk, maar wel leuke waarneming. Als je hem over hebt, hou ik me aanbevolen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Geeft niet (wel altijd eerst de eerder opgestuurde opmerkingen - in het rood - lezen voordat je op de Verzenden knop drukt.)

Is inderdaad Beekrombout.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Dank, dat was idd de eerste soort die in me opkwam op die locatie :)


En had inderdaad niet op je site gekeken, even niet aan gedacht.


Maar bedankt!


Arjen


ps. ik weet niet of ik hem hou (heb hem zelf niet gevonden), maar over heb ik hem in ieder geval niet ;)

Goyatlah

Ok, even belerend:

Vangmasker is niet te zien, maar als het bv een Viervlek of Smaragd was, was ie wel te zien geweest.
Postuur lijk absoluut niet op dat van een Glazenmaker.
Betekent dat het een Gomphide is.
Geen rugstekels, dus Gomphus.
Aan de grootte en vorm van de div achterlijfssegmenten (mn S8 en S9) valt op te maken dat het hier om Beekrombout gaat.
(Overigens is voortplanting van Rivier of Plasrombout in de Buurserbeek onwaarschijnlijk).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

@ Dolf: Ik ga zometeen naar de Vecht, en als ik daar huidjes van Beekrombout tegenkom, mag je die wel hebben. Ik doe er anders toch niets mee  ;D .
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Vecht bij Zwolle neem ik aan?

Zou heel mooi zijn om daar Beekrombout te vinden (Bestaan er waarnemingen van Beekrombout meer naar het oosten toe?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Vecht bij Zwolle ja. Ik heb met mijn vader een tijd geleden, toen ik nog niet met wn.nl bezig was, een paar keer een inventarisatie gedaan langs de Vecht, en we zijn ze op heel veel plekken tegengekomen, vanaf het Zwarte Water stroomopwaarts tot Dalfsen, waar we gestopt zijn. Misschien heb ik daar nog wel een paar huidjes van. Ik zal vanmiddag/vanavond nog wel even kijken.
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Ok, is heel goed nieuws. Kun je zoveel mogelijk waarnemingen alsnog opgeven?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Ben net terug, helaas geen Beekrombout gezien(ook geen huidjes gevonden), wel Weidebeek en Breedscheen. Gelukkig had ik nog 4 huidjes liggen, die ik kan opsturen. Ik zal ook eens aan mijn vader vragen of hij de precieze data nog weet dat we Beekrombouten zagen. Het was een onderzoekje van meerdere jaren, elke keer eind april.
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Is leuk. Preciese data is denk ik niet eens zo belangrijk, lokaties wel.

Jammer dat het vandaag niet gelukt is.
Was een paar jaar bij een kolk tussen Zwolle en Hasselt (bij Agnietenplas de Vecht over (als dat nog steeds kan) en dan rechtsaf). Daar waren toen honderden Breedscheentjes, terwijl ik er dat jaar nog geen een gezien had.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Om terug te komen op het eerste bericht: inderdaad Beekrombout. Die is bij de Buurserbeek het meest waarschijnlijk. Volgens mij zelfs de enige rombout die zich er voortplant, hoewel de plasrombout er gergeld vliegend wordt gezien. Ik ben kortgeleden ook fanatiek wezen zoeken langs de Buurserbeek. Ik schatte er 400 te hebben verzameld, maar ik heb ze geteld en kom maarliefst op 600+! Geen andere soorten als beekrombout zater er tussen, dus zal de jouwe het ook wel zijn :P . Habitus klopt ook. Dolf, mocht je een huidje nodig hebben, van de 600 kan ik er wel eentje missen ;D .
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ArjenDrost †

Ja, kom in die buurt ook wel Plasrombout tegen, maar lijkt me minder logisch als uitsluiper daar :-)


Bedankt allen! Oh, het huidje ligt intussen hier. Ik mocht hem lekker hebben :-)

Goyatlah

Mijn ID was toch iets anders dan de jouwe. Het is een Rombout en geen Rivier of Plasrombout (beide zijn makkelijk te herkennen en heb ik verschillende malen gezien).

Btw kan er een uitsluipzoektochtje voor Rivierrombout in de buurt van Zwolle komen?
Gert? ???
Plz???
(Heel beperkt...)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Ik heb vorig jaar een rivierzoektocht gehouden bij Zwolle. Het beestje sluipt vrij masaal uit langs de IJssel aldaar op de welbekende zandstrandjes.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Weet ik, heb daar ongeveer de eerste nederlandse copula's gefotografeerd. Maar wat ik bedoel is of er iets te organiseren valt voor een klein aantal mensen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Rivierrombout heb ik nog nooit gezien (ook niet in het buitenland), dus als er een excursie komt, ben ik er zeker, als het maar in een weekend is. Behalve volgend weekend, dan zit ik op Schiermonnikoog.
Groeten,

Ruben Winter

ArjenDrost †

Ja, ben ik ook zeker voor! Is een van de doelsoorten van dit jaar :)

RubenWinter

Ik vraag me eigenlijk af of Gert wel op dit sub-board kijkt. Misschien is het handiger om een pb te sturen.
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Langs de Buurserbeek op een paar plaatsen gesampeld, en 60 stuks gevonden. En maar 2 imagos (allebei volwassen vrouwtjes).
Helaas geen uitsluipbeesten.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Jammer dat je net te laat was voor de piek, maar 60 is nog steeds een heel best aantal. Inderdaad vreemd dat je zo weinig adulten ziet. Toen ik er was zater er nog veel kakelvers op de huidjes, maar vliegende dieren heb ik toen ook niet veel gezien. De enige adulten die ik zag waren verse beesten die hoog de bomen in vlogen...
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Citaat van: ewoudploeg op mei 29, 2010, 00:31:51 AM
Toen ik er was ...
Wanneer was dat? Afgelopen weekend? (Toen zat ik te mediteren over gaffels  :angel: ). Maar net uitgeslopen Beekrombouten had ik graag gezien. Volgend jaar dan maar...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Ik ben morgen van plan om naar Rivierrombouten te zoeken langs de IJssel bij Zwolle, weet er iemand nog een speciale plek waar ik veel kans heb? Ik weet dat Rivierrombout nog niet is gezien dit jaar, maar zou nu toch wel moeten kunnen?
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Zoek op plaatsen waar de stroomsnelheid langzamer is (zoals na een binnenbocht, en niet na een buitenbocht).
Op strandjes zijn de huidjes (en dus ook uitsluipende beesten) het makkelijkst te vinden, maar dat betekent niet dat er daar de meeste zitten. Vaak zelfs zitten ze er niet. Kijk dan bij basaltblokken en in de vegetatie.

Beestjes zelf moet je een eind van het water zoeken, beste lijkt me lang gras, met plekken met snel opwarmende grond.

Succes
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Bedankt voor de informatie, ik zal morgen in dit topic plaatsen wat ik ben tegengekomen.
Groeten,

Ruben Winter

RubenWinter

Helaas, niet gelukt. Ben bij de Vreugderijkerwaard geweest en bij het Zalkerveer (waar een keer een waarneming is gedaan van 18 rivierrombouten) geweest. Dat waren eigenlijk de enige twee plekken die er geschikt uitzagen.
Groeten,

Ruben Winter

marcel123

#29
Citaat van: Goyatlah op mei 24, 2010, 13:09:33 PM
Vecht bij Zwolle neem ik aan?
(Bestaan er waarnemingen van Beekrombout meer naar het oosten toe?)
Ik weet niet waarom de beekrombout niet meer naar het oosten toe zou zitten maar de eerste waarneming in dit stroomgebied was dacht ik in de Dinkel. Vrijwel direct erna is deze in de Vecht tussen Gramsbergen en de Duitse grens gevonden. Later zijn er mensen die meer stroomafwaarts gezocht hebben:

Citeer
Spectaculaire toename beekrombout (GOMPVULG) langs Overijsselse Vecht in
2003

In en rond het weekend van 10 en 11 mei zijn door Libellenwerkgroep
Overijssel de Vecht en de Regge grondig onderzocht op het voorkomen van de
beekrombout (GOMPVULG).
Vorig jaar werd de beekrombout tijdens een soortgerichte excursie voor het
eerst langs de gehele Vecht aangetroffen. Daarvoor was (vanaf 1997) de soort
alleen bekend langs de Vecht van de grens met Duitsland tot aan Gramsbergen.
Dat is slechts enkele kilometers. De verbeterde waterkwaliteit, de sterk
toenemende aantallen weidebeekjuffers (CALOSPLE), breedscheenjuffers
(PLATPENN) en de terugkeer van kritische vissoorten waren reden om aan te
nemen dat de beekrombout op termijn zou volgen. In 2002 was het dus zover
(zie LN 02.15). Langs de Regge werd in 2002 de soort niet aangetroffen, maar
toen werd slechts op enkele locaties gericht naar huidjes gezocht.

Tijdens de grootscheepse telling van 2003 zijn langs Vecht en Regge ruim 40
locaties bezocht. Per locatie is over een lengte van gemiddeld 50 meter de
oever afgezocht op larvenhuidjes of imago's. Langs de Regge werd de
beekrombout (nog) niet gesignaleerd. Deze rivier vertoond nog steeds te
grote schommelingen in zuurstofgehalte en de bodem is veel minder zanderig
dan die van de Vecht. De aantallen weidebeekjuffers en breedscheenjuffers
liggen er ook aanmerkelijk lager.

Voor wat betreft de Vecht is er in 2003 een verbluffende toename
geconstateerd van zeker 50% t.o.v. de gevonden aantallen in 2002. Dat is
goed nieuws.
Van de grens tot aan Ommen liggen de aantallen het hoogst (soms wel meer dan
50 exuviae per locatie). Van Ommen tot aan de monding in het Zwarte Water
bij Zwolle nemen de aantallen af. Op 30 april werd door Egbert Pullen bij
Gramsbergen al een vers vrouwtje aangetroffen en dezelfde waarnemer zag op 7
mei al een eerste copula! Uitsluipende exemplaren werden waargenomen tot
21.00 uur.

Over de telling, de aantallen, etc. zal in één van de volgende NVL
nieuwsbrieven meer worden gepubliceerd.
Medewerkers aan de telling: Nicole Vervoort, Petra Schep, Eveline Broos, Bé
van der Wal, Bas Klaver, Victor Mensing, Leo Winter, Ruben Winter, Egbert Pullen, Peter
Los, Vincent Martens en ondergetekende.

Evert Ruiter, Libellenwerkgroep Overijssel


Langs de buurserbeek in een halfuurtje op 1 mei dit jaar:
Citeer1 hudje
4 larven
13 uitsluipende exemplaren en
12 volwassen exemplaren.
Het was kennelijk te koud voor de beesten om te kunnen vliegen.