Ter bevestiging: Bleke langsprietmot?

Gestart door Floppie, mei 23, 2010, 06:24:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Gisteravond liep er een beestje over mijn schuurdeur. Witte deur, naast mijn keukenraam.
Bleek een micro te zijn.

Ik heb er foto's van gemaakt en denk zelf "Bleke langsprietmot" (Nematopogon swammerdamella)

Klopt dat?
En zo nee, wat is het dan wel?

Floppie

JohnvR

Hallo Marleen,

Het lijkt inderdaad een Nematopogon te zijn. Er zijn echter een aantal soorten die op elkaar lijken, zodat het - voor mij althans - niet mogelijk is de juiste soort bij deze foto te benoemen.

Vriendelijke groeten,
John

Leon Olsthoorn

Hoi Marleen,

Heb je deze vlinder nog? Misschien kun je dan wat extra foto's maken of wat details bekijken met een loepje.

N. adansoniellus is bijvoorbeeld vrij makkelijk te herkennen aan de geringde antennes. swammerdamella is van de andere soorten met gelige vleugels redelijk te onderscheiden omdat ze een stukje groter zijn dan de andere soorten.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Floppie

Nee, ik heb de vlinder vrij gelaten  :(

Ik heb wel nog 2 foto's van de zijkant.

Zal ze zo hier plaatsen.

Floppie


Leon Olsthoorn

Ik zou op basis van deze 2 foto's en de vindplaats zeggen dat het adansoniella of swammerdamella is.

Doordat het vlindertje op de foto een grijze indruk maakt en niet gelig gijs, zou ik dit zelf een onzekere adansoniella noemen. Als je er nog eens zo een tegenkomt, controleer dan of de antenne geringd is, dan heb je een zekere adansoniella of kun je die soort uitsluiten.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Floppie

Hallo Leon,

Ik heb het beest zelf wel goed kunnen zien.

Ik was opzoek naar foto's van de micro met geringde spriet waar je het over had, maar ik kan die (nog) niet vinden.
Zal zo even in waarnemingen nog zoeken.

Erg bedankt voor het meekijken en je tips!  :duim:

Floppie

Floppie

Ik denk dat het dan toch de bleke langsprietmot is. Ik zal hem onzeker invoeren.
Ik heb niet van die ringen gezien om de sprieten.

Bedankt!

Leon Olsthoorn

In dit topic is een goede foto te vinden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=73960.msg528823.html#msg528823

Bedank wel dat het kleine vlindertjes zijn en de antenne heel dun. Om met zekerheid vast te stellen of ze wel of niet geringd zijn is een loepje dus er handig.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

Ik heb net toevallig zelf N. adansoniella gevangen tijdens het uitlaten van de hond en de ringen blijken helemaal niet zo makkelijk te zien. Wat in een potje ingeringd lijkt te zijn is met een loepje en op de foto ineens toch duidelijk geringd. Hopen dat je nog eens zo'n vlindertje tegenkomt en dan goed de antennen bekijken, dus.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Elachista

De mensen hier hebben gelijk, dit is adansoniella.
Groet,
Tymo

Floppie