Hoofdmenu

groenpoot of witgat

Gestart door Cees Janssen, mei 21, 2010, 19:17:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Janssen

Hallo ik heb een vraag is dit een groenpootruiter of een witgat ?


Groetjes Cees Janssen

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Stijn E.

Onder andere (op deze foto ook een goed kenmerk) te herkennen aan de grijze/bruine tekening op de kop  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Lonnie Bregman

En bij Witgat is de borst erg donker en sterk afgesneden van de witte buik. Bij deze is dat contrast niet zo groot.
Groeten, Lonnie Bregman

frankneijts

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 21, 2010, 19:32:12 PM
Onder andere (op deze foto ook een goed kenmerk) te herkennen aan de grijze/bruine tekening op de kop  :duim:

Geldt voor pak-m-beet 95% van alle ruiters, strandlopers en nog wat soorten denk ik, inclusief Grauwe Vliegenvanger....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op mei 21, 2010, 21:24:09 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 21, 2010, 19:32:12 PM
Onder andere (op deze foto ook een goed kenmerk) te herkennen aan de grijze/bruine tekening op de kop  :duim:

Geldt voor pak-m-beet 95% van alle ruiters, strandlopers en nog wat soorten denk ik, inclusief Grauwe Vliegenvanger....... 8)

Maar toch niet zo (donker) als bij Groenpoot?  :rolleyes:
Nouja, in elk geval geen hard kenmerk, volgende keer maar anders formuleren  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Citaat van: lonnie20 op mei 21, 2010, 20:36:31 PM
En bij Witgat is de borst erg donker en sterk afgesneden van de witte buik. Bij deze is dat contrast niet zo groot.

Lonnie en Stijn: Is dit dan een Groenpoot? Groenachtige poten, "weinig contrast tussen borst en buik", "grijzig/bruine tekening op de kop":
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Oeps Frank, het antwoord staat er volgensmij onder  :P

Maar ik had er voordat ik dat zag (zonder vogelboek) een Bosruiter van gemaakt vanwege de kortere snavel, maar ik bedenk nu (nog zonder vogelboek) dat die meer 'gespikkelde' vleugels hebben. Omdat de vleugels dus egaal bruin zijn (in het midden) bevestig ik dus zo te zeggen Witgat  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 21, 2010, 22:54:56 PM
Oeps Frank, het antwoord staat er volgensmij onder  :P

Maar ik had er voordat ik dat zag (zonder vogelboek) een Bosruiter van gemaakt vanwege de kortere snavel, maar ik bedenk nu (nog zonder vogelboek) dat die meer 'gespikkelde' vleugels hebben. Omdat de vleugels dus egaal bruin zijn (in het midden) bevestig ik dus zo te zeggen Witgat  ;)

Het was ook geen raadselpietje Stijn... 8) . Ik wilde maar laten zien dat je dezelfde argumenten die jij en Lonnie gebruiken om een Groenpoot van een Witgat te onderscheiden, ook andersom (voor Witgat dus) kunt gebruiken........M.a.w. jullie zullen toch met betere argumenten moeten komen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op mei 21, 2010, 23:10:39 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 21, 2010, 22:54:56 PM
Oeps Frank, het antwoord staat er volgensmij onder  :P

Maar ik had er voordat ik dat zag (zonder vogelboek) een Bosruiter van gemaakt vanwege de kortere snavel, maar ik bedenk nu (nog zonder vogelboek) dat die meer 'gespikkelde' vleugels hebben. Omdat de vleugels dus egaal bruin zijn (in het midden) bevestig ik dus zo te zeggen Witgat  ;)

Het was ook geen raadselpietje Stijn... 8) . Ik wilde maar laten zien dat je dezelfde argumenten die jij en Lonnie gebruiken om een Groenpoot van een Witgat te onderscheiden, ook andersom (voor Witgat dus) kunt gebruiken........M.a.w. jullie zullen toch met betere argumenten moeten komen.

Dat is weer mijn GEWELDIGE opvattings-systeem  :rolleyes:
In elk geval, volgende keer kom ik in elk geval met betere argumenten  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Het is ook helemaal niet persee makkelijk om het verschil dat je zelf ziet, goed onder woorden te brengen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Lonnie Bregman

Maar die foto is ook wel een uitzondering, toch? Ik dacht dat de achter-het-oog-doorlopende wenkbrauwstreep kenmerkend was voor Bosruiter?  :rolleye:
Groeten, Lonnie Bregman

frankneijts

Citaat van: vincenthart op mei 22, 2010, 00:04:42 AM
Het is ook helemaal niet persee makkelijk om het verschil dat je zelf ziet, goed onder woorden te brengen.

"Soms is het moeilijk iets goed onder woorden te brengen......" 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: lonnie20 op mei 22, 2010, 12:24:35 PM
Maar die foto is ook wel een uitzondering, toch? Ik dacht dat de achter-het-oog-doorlopende wenkbrauwstreep kenmerkend was voor Bosruiter?  :rolleye:

Wenkbrauwstrepen zijn onbetrouwbare rotdingen, vooral op foto's.......Ze zijn soms links en rechts compleet oneven of zelfs aan 1 kant af/aanwezig, verdwijnen of duiken juist op naargelang de lichtval, hoek waaronder je er naar kijkt enz. Ik zou dus alijd vreselijk uitkijken ze als kenmerk te gebruiken tenzij je d'r niet onderuit kan zoals bij Bladkoning, Paapje en nog wat van die wbs-kampioenen...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lonnie Bregman

Citaat van: frankneijts op mei 22, 2010, 18:09:06 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 22, 2010, 12:24:35 PM
Maar die foto is ook wel een uitzondering, toch? Ik dacht dat de achter-het-oog-doorlopende wenkbrauwstreep kenmerkend was voor Bosruiter?  :rolleye:
Wenkbrauwstrepen zijn onbetrouwbare rotdingen, vooral op foto's.......Ze zijn soms links en rechts compleet oneven of zelfs aan 1 kant af/aanwezig, verdwijnen of duiken juist op naargelang de lichtval, hoek waaronder je er naar kijkt enz. Ik zou dus alijd vreselijk uitkijken ze als kenmerk te gebruiken tenzij je d'r niet onderuit kan zoals bij Bladkoning, Paapje en nog wat van die wbs-kampioenen...... 8)
OK, weer wat geleerd. :)
Groeten, Lonnie Bregman

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op mei 22, 2010, 18:02:26 PM
Citaat van: vincenthart op mei 22, 2010, 00:04:42 AM
Het is ook helemaal niet persee makkelijk om het verschil dat je zelf ziet, goed onder woorden te brengen.

"Soms is het moeilijk iets goed onder woorden te brengen......" 8)
Heel soms dan ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers