pyjama of gevangeniswants?

Gestart door cekay, mei 22, 2010, 19:37:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

cekay

vandaag had ik deze wants te pakken.
thuis boek erbij en dan kom ik op de gevangenis wants uit.
de graphasoma lineatum. (zo ook weggeschreven)
toch eens verder gezocht en daar kwam ik de pyjamawants tegen.
de graphosoma lineatum,  de a word een o.

kan iemand mij het verschil vertellen tussen deze twee, of is gevangenis wants gewoon een oude naam?

alvast hartelijk dank.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

harry60

#1
Pyjamawants - Graphosoma lineatum

Zowel word deze wants in de volksmond pyjama wants of gevangenis wants genoemd
Denk dat Pyjama de meest gebruikte nederlandse naam is voor deze wants

gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Carl,

Voer je deze ook in?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=74102.html

Terzijde:  Let op, ook de wetenschappelijke naam wordt niet helemaal eenduidig toegepast. In Frankrijk zijn een aantal wantsenweters er heilig van overtuigd dat G. lineatum en G. italicum twee verschillende soorten zijn. In hun interpretatie zou deze dan G. italicum moeten heten en de "andere soort" uit o.a. Noord-Afrika (en zeer zeldzaam in Zuid-Europa) zou dan G. lineatum zijn. Het kan niet helemaal worden uitgesloten dat ze gelijk hebben, maar er is (nog) geen wetenschappelijke publicatie die het "opheffen" van de synoniemisering argumentatief onderbouwt. In die zin zou je kunnen overwegen om voor jezelf op de ook al wat verouderde notatie/indeling als twee ondersoorten terug te vallen: Graphosoma lineatum lineatum  (=het Noord-Afrikaanse beest) en Graphosoma lineatum italicum (="onze" Pyjamawants). Dat is niet de huidige stand van de wetenschap, maar je bouwt op die manier een "zekerheidje" in waardoor wel altijd duidelijk is (en blijft - als de Fransen gelijk krijgen) welk beest je bedoelt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cekay

bedankt heren :duim:

ik heb er de pyjamawants van gemaakt.
voor mezelf met de toevoeging italicum.
met vriendelijke groet

Carl Nolte