Hoofdmenu

Zegge?

Gestart door Grada Menting, juli 31, 2006, 20:55:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Vind hem helemaal niet op drienervige zegge lijken en zilte is het volgens mij ook niet want daarvoor zijn de schutbladeren te lang.

Zijn de urntjes eigenlijk behaard ?
En kan je inderdaad de vorm van het nootje nog eens bekijken ? (urntje openmaken, daarin zit het nootje).

Driehoekig of lensvormig ?

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

CiteerZijn de urntjes eigenlijk behaard ?
En kan je inderdaad de vorm van het nootje nog eens bekijken ? (urntje openmaken, daarin zit het nootje).

Driehoekig of lensvormig ?

Elmar
Het viel niet mee maar heb het nootje uit het urntje.
Nootje is aan de ene kant nogal plat en aan de andere kant zie ik een klein deukje; mogelijk een beschadiging.
Je vroeg:
Driehoekig of lensvormig ? moet ik een van de twee kiezen?
Dan lensvormig.
Ik zal er een macrofoto van maken; zal wel even duren (vanavond)

Urntje is niet behaard en is bol aan de ene kant en hol of plat aan de andere kant. Lengtestrepen zie ik aan beiden kanten van het urntje.

Windekind

MMM, misschien heeft Niko dan toch wel steeds gelijk gehad met drienervige gezien de overige vragen (grijs, stekende schutbladen etc.)

Ik ken inderdaad het beeld van drienervige zoals de foto's die Niko instuurde.

Als je een foto macro-foto instuurd van het nootje stuur dan ook een van het urntje, dat kan helpen.




Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#33
Citeer
Citeer;) Het gaat nog steeds goed.

Is de stengel scherp of stomp driekantig?
scherp plat!
Geacht forum,

Volgens mij is er niet uit te komen. Sommige kenmerken spreken elkaar tegen. Zie bovenstaande zinnen. Drienervige zegge heeft nl. een driekantige stompe stengel. Verder is het bovenste mnl. aartje meestal zittend en zijn de aartjes compacter en dikker. Natuurlijk kan dit een uitzondering zijn.
In mijn geheugen en herbarium ziet de Drienervige zegge er heel anders uit.
Verder is er niet bekend of het een zodevormer of een pol is. Ik zou het knap vinden wanneer er een soort uitrolt die aan alle kenmerken voldoet.
Voor zegges en grassen zijn er in het algemeen meer gegevens nodig dan alleen de top van een bloeiwijze.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

I agree, Corry.

Ik ben de soorten ook nog even nagelopen en er lijkt geen soort aan de criteria te voldoen.

Drienervige zegge ken ik zo absoluut niet, maar heel anders.

Voor de Zilte kloppen de schutbladeren niet.

Ik weet het ook niet.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

Hier foto's van het boontje, urntje en schutblad.

Grada Menting

urntje

Grada Menting

en het schutblad

Niko Buiten

#38
Dag Sofie,

Zo te zien is het nootje - zoals jij zelf al vaststelde - lensvormig.

Gezien de scepsis van Corry en Elmar stel ik dat we teruggaan naar punt 35 van Heukels. Je stelde dat de plant niet in dichte pollen groeide. Dan moeten we naar punt 38. Ik stel voor dat je daar voorlopig even zelf verder gaat (maar je mag de draad ook bij punt 35 oppakken; ik duim nu dat je Heukels ook werkelijk hebt). Dan ga ik intussen je prachtige macrofoto's bekijken. Daar moet vast iets uit te halen zijn.

Indien je over de Oecologische Flora van Eddy Weeda kunt beschikken stel ik voor dat je daarin de platen van Stijve zegge, Drienervige zegge, Zwarte zegge en Scherpe zegge bekijkt. Misschien helpt dat een beetje bij de determinatie.

(In de loop van de week bezoek ik nog een vallei met tienduizenden exemplaren Drienervige zegge. Ik zal er eens rond kijken (dat moet ik toch). En wellicht wat foto's maken van oudere exemplaren.)
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#39
Bij je derde macrofoto staat dat het een foto van een schutblad is. Dat klopt niet. Wat is het wel?

Alle andere foto's wijzen op ... (haha).  
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerBij je derde macrofoto staat dat het een foto van een schutblad is. Dat klopt niet. Wat is het wel?

Alle andere foto's wijzen op ... (haha).
Nico, als jij eens wist wat ik hier met pincet en loep aan het prutsen ben geweest. Het hele toetsenbord zit onder de zaadjes en schutblaadjes.
Je weet het gewoon niet met je Heukels. ;)
Het hele plantje is inmiddels in een bouwpakket veranderd.
Volgens mij is het toch echt een schutblad.
Jij denkt dat ik je voor de gek houd.
Wat bedoel je met haha?

Niko Buiten

Oké. Volgens mij is het nog steeds Drienervige zegge. Vandaar dat ik 'haha' schrijf. (Is niet gericht op jou, Sofie)

De andere soorten kunnen niet op basis van de determinaties. (Ik ga hier niet verder op in.)

Blijft Drienervige zegge over. Zowel de determinatie met Heukels, de determinatie van de plant als plant zonder bloewijze als het nootje, het urntje en het kafje (het is geen schutblad; het schutblad steekt boven de bloeiwijze uit) wijzen op Drienervige zegge. Drienervige zegge kan variabel zijn.

Meet de lengte van het urntje maar eens.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Aan allen die zich met dit onderwerp beziggehouden hebben.

Dit wordt een eindeloze discussie. Hier valt gewoon niet uit te komen.
Bovendien hoe betrouwbaar is zo'n waarneming dan nog?

Discussie gesloten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nietspitten

Hallo Sofie

Als je er nog een vind, doe deze dan tussen een krant en drogen
Kom er dan 25 augutus mee naar het Floron kamp in Zeeland.Veel deskundigen zijn dan wel aanwezig.

Groet Gerrit
groeten, Gerrit

Niko Buiten

#44
Goed idee. En verzamel meerdere exemplaren inclusief de wortels en bladen.

Het urntje van Drienervige zegge is tussen 3,5 en 5 mm lang. Dat van de andere in aanmerking komende soorten is kleiner. Verder zijn hybriden van Drienervige zegge en Zwarte zegge mogelijk. (Het urntje van Zwarte zegge is aan de top bruin tot zwart.)
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerHallo Sofie

Als je er nog een vind, doe deze dan tussen een krant en drogen
Kom er dan 25 augutus mee naar het Floron kamp in Zeeland.Veel deskundigen zijn dan wel aanwezig.

Groet Gerrit
Goed idee!
De gunstigste tijd lijkt mij dan rond etenstijd. :rolleyes:  

Nietspitten

Citeer
CiteerHallo Sofie

Als je er nog een vind, doe deze dan tussen een krant en drogen
Kom er dan 25 augutus mee naar het Floron kamp in Zeeland.Veel deskundigen zijn dan wel aanwezig.

Groet Gerrit
Goed idee!
De gunstigste tijd lijkt mij dan rond etenstijd. :rolleyes:
Sterker nog, als je je opgeeft kun je drie dagen nog mee doen ook.
groeten, Gerrit