Sporen op informatiebord

Gestart door Floppie, mei 20, 2010, 08:21:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Deze sporen vonden we vorige week in Thijsse's hof (Bloemendaal).

Van welk dier zijn deze sporen?

Gr. Floppie

Lampe

Hoi Floppie

Lijken me afdrukken van een marterachtige.

Stond het informatiebord vrij of tegen een schuur/huis/andere ruimte/boom aan?

Heb je de sporen toevallig nog verder gevolg over de grond?
Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

Hallo Nico,

Het informatiebord staat vrij, máár staat tegen het bloemendaalse bos aan zo ongeveer. Dus bomen genoeg.
(Het staat in Thijsse's hof, Thijsse's hof staat vol bomen en staat tegen bloemendaalse bos aan)

Nee, verder geen sporen gezien.

Deze foto is van vorig weekend.

Vandaag hebben we wel poep sporen gevonden, die we ook niet kunnen plaatsen.
Ik heb er een foto van gemaakt.

Ik maak even bericht in nieuw topic af bij de rupsen, daarna zal ik hier die poepsporen plaatsen.
Deze poep lag echter niet in de buurt van het informatie bord, dus mogelijk is het van een heel ander dier...

Floppie

Floppie

De foto's (misschien van totaal ander beest!!)


kroonp

Canis lupus familiaris oftewel Hond???
Groet

Peter Kroon

Floppie

De voetafdrukken? De ontlasting? Of beide?

Ja het kán, al mogen er geen honden in dat park (afgesloten met hek, er zijn mensen die toezicht houden).

kroonp

Citaat van: Floppie op mei 20, 2010, 16:19:03 PM
De voetafdrukken? De ontlasting? Of beide?

Ja het kán, al mogen er geen honden in dat park (afgesloten met hek, er zijn mensen die toezicht houden).

Die drol. Ik denk dat omdat het formaat mij vrij fors lijkt en de drol er nogal smeuig en homogeen van structuur uitziet. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Groet

Peter Kroon

Floppie

#7
Die drol was niet groot hoor. Komt wellicht door het inzoomen.

Ik heb ook totaal plaatje van wat ik zag...

Dit is vanaf wat zal het zijn.... een meter vanaf de grond genomen? (Eerder dichterbij, dan verderweg).

Het was plat. En érg donker van kleur.
Ik dacht eerst dat het bunzing was, omdat het zwart eruit zag en iemand daar mij ooit heeft gezegd dat het zwart is omdat bunzingen bloed eten/drinken.

kroonp

Dan heb ik de grootte overschat en neem ik mijn suggestie terug. Ik durf niet te zeggen wat het dan zou kunnen zijn.
Een donkere, zwart kleur komt volgens de Veldgids Diersporen inderdaad door het eten van vlees en bloed.
Groet

Peter Kroon

Lampe

Hoe groot waren de drollen precies?
De 2de foto van de uitwerpselen. Lijkt alsof de uitwerpselen in een gat(je) liggen? Klopt dat?

Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

Ik heb ze toen niet opgemeten.

Nee, het licht niet in een gat. Het is gewoon een zandpad met grind erover. Er is daar wat grind weg, maar de ontlasting was ook vrijwel helemaal plat. (waar het patroon weg is helemaal plat, waar nog drol-vorm is, was het íets hoger).

Ik durf niet echt een schatting te maken van de drollen.

Klein in elk geval. Want ik ben 1.52 en ik kon gewoon staand niet zien wat "de zwarte vlekken op de grond waren". Ik kon het wel raden, maar moest echt op mijn hurken zitten om te zien wat het nou was. De foto 3 door mij, op voor mij middel-hoogte gemaakt.

Hoop dat je iets aan deze (vage, sorry!) beschrijving hebt!

Eerste keer dat ik drollen fotografeer. Zal in het vervolg beter opletten en ter plaatse bekijken hoe groot het allemaal is.
Daar had ik nu totaal niet aan gedacht.

Floppie

Draak

lijkt absoluut op marterachtige, maar zou gewoon ook van een fret kunnen zijn die uitgelaten is.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Floppie

Dank je wel, Draak.

Het is een afgesloten bloemen- en vogeltuin. Mensen mogen geen dieren meenemen.
Er is ook toezicht altijd daarop....

Gr. Floppie

Lampe

Doet me veel denken aan de latrine van een steenmarter.

Tijdens mijn werk zie ik deze veel. Meestal zijn de latrines gecentreerd in een hoopje uitwerpselen maar veelal kom je ook omstandigheden tegen als die op de foto.

Misschien loont het om nog eens goed rond te kijken daar :)
Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

Hallo lampe,

Zou je mij tips / aanwijzigen kunnen geven waar ik dan extra goed op moet letten?

Gr. Marleen

Rikstar

bosrijke omgeving en sporen (zowel voetprint als drollen) van marterachtige: waarom geen boommarter?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Lampe

Kan best boommarter zijn idd.. Maar goed.. Komen die voor in die omgeving?

Let op sporen en zand, bij plassen in de modder.

Prooiresten

Spechtengaten in bomen of andere boomholtes en bomen met nesten. Kijk op de stam van die bomen naar krabsporen/klimsporen.

Ga eens smorgens tijdens het licht worden of savonds laat kijken. Je weet nooit wat je tegen komt

Kijk eens of er in de buurt iets waargenomen wordt wat op marterachtigen wijst
Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

's morgens vroeg of 's avonds laat zal niet gaan.

Het hof is open van 9-17u.

Maar de andere dingen zal ik eens in de gaten houden.

Ik las op de website over boommarters dat die achter eekhoorns aangaan.
Dat hoop ik toch eigenlijk niet.

Ik weet dat die er zijn, en niet in erg grote hoeveelheid aanwezig. Dus wat er is aan eekhoorns, hoop ik dat dat er blijft.
Ik bedoel, ik weet dat ik er geen invloed op heb en dat het de natuur is, maargoed....

Bedankt voor de tips!

Als ik wat vind zal ik het hier laten weten!

Gr. Floppie