Op mest (met klepjes)

Gestart door alphonsius, mei 19, 2010, 22:42:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Hallo Christiane,

Nog bedankt voor het adres, hij is gisteren opgestuurd naar Atte, hopenlijk is hij nog goed genoeg voor determinatie, wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Hallo allemaal, bedankt voor alle reacties en belangstelling voor dit topic.

Martin, mijn complimenten voor je deskundigheid.

De peziza opgestuurd naar Atta onderstaand zijn bevindingen.
Je zending in goede staat ontvangen.
Zoals vaak zijn de geleerden het niet altijd met elkaar eens.
M.i. is het Peziza bovina ( Peziza fimeti ss Donadini )
Met Hohmeyer kom ik daar goed op uit.
Field Mycology levert ook P. bovina op, evenals Fungi on misc. substrates, maar beide geven geen P.fimeti.
De Nordic geeft alleen P.fimeti en geen P.bovina.
Doveri geeft alleen P.fimeti en acht die conspecifiek aan P. bovina.
Mijn sporemetingen 18-20 x 9,5-12 komen het best overeen met die P.bovina en ook macroscopisch voldoet jouw vondst goed aan de beschrijving.

Met vriendelijke groet, Alfons.

xenion

Dus toch P. bovina, mooi dat het nu zeker is!
Groeten,
Martin

Gulistan

Ja, fijn dat je eruit bent. Goed dat we Atte hebben. Voer je hem nog in? Wij hebben nog geen foto van P. bovina in de database.
Groeten van Christiane

alphonsius

Hallo Christiane,

Eigenlijk heeft Grieta de mest gevonden, dat er zich daarna bij mij thuis een Peziza op heeft gevormd is leuk en leerzaam voor determinatie e.d.. Probleem blijft bij zulk soort thuis kweek dat je nooit met zekerheid kunt zeggen of dat in de vrije natuur ook gebeurd zou zijn. Je kan natuurlijk wel dicusseren over het feit dat het mycelium op het moment van vinden in de mest aanwezig was maar dan is volgens mij het eind zoek. Wat de foto betreft die vind ik niet echt representatief voor de koemestbekerzwam. Sorry, hopenlijk vind ik volgende keer zelf wel een wilde, die geschikt is voor publicatie.
Met vriendelijke groet, Alfons.

xenion

Alfons, je kan hem gewoon invoeren hoor, desnoods kun je er even een opmerking bij zetten dat het na opkweken was. De vindplaats is dan de plek waar de mest verzameld is en datum de datum waarop je de paddenstoel hebt gevonden.
Groeten,
Martin