Op mest (met klepjes)

Gestart door alphonsius, mei 19, 2010, 22:42:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Paar weken geleden van Grieta een doosje met wat koeienmest gekregen ter leerling ende vermaak.
Als ik het me goed herinner van het eiland bij de van Briennenoord brug. In ieder geval na goed bevochtigen en veel praten bloeien er nu een soort ascomyceten op. Tenminste ze zitten ook op de zijkant van het doosje waarschijnlijk op het papier. Zien er wel leuk uit is er iemand die ze herkent of weet in welke richting ik moet zoeken?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Ismael

dit zijn denk ik ascobolussen
Groeten Ismaël Wind

alphonsius

Hallo Ismael,

Alles goed? Bedankt voor de aanwijzing.
Met vriendelijke groet, Alfons.

xenion

Met een grote kans dat ik er helemaal naast zit gok ik op wat anders: Peziza fimeti. Ben wel benieuwd wat die gele stipjes zijn trouwens, komen vreemd op mij over.
Er komen nog mic. foto's neem ik aan?
Groeten,
Martin

Ismael

dat kan ook, maar ik ga er van uit dat de stipjes de ascussen zijn die er uit komen. Op de eerste foto zijn het zwarte stipjes :rolleye: Fimeti zou wel kunnen natuurlijk,  :micro: en je weet het

Alles prima ja, jammer dat je er niet was met de nmv excursie tenellaplas
Groeten Ismaël Wind

alphonsius

Hallo Martin en Ismael

Sorry voor de late reactie. Ja jammer Ismael, maar zoals je weet was ik omstreeks die excursie van de Tennelaplas verdwaald in de woestijn. Hopenlijk treffen we elkaar op een van de andere excursies (brand?)
Desondanks niet al te min hierbij met enige vertraging de mic foto's. Moet er wel bij vermelden dat ik er niet goed uit kom, iets Peziza achtig denk ik maar verder? De sporen zijn enigzins wrattig naar mijn idee. Het vruchtlichaam heeft zich niet verder ontwikkelt dus nog steed schotelvormig met een klein soort steeltje (eigenlijk zoals ze er op de eerste foto's uit zien.
Met vriendelijke groet, Alfons.

xenion

Maak eens een preparaatje met melzers, als je dat hebt.
Groeten,
Martin

alphonsius

Hallo Martin,

Eindelijk de melzer gevonden, de asci toppen verkleuren blauw zoals je ziet, paraphysen worden enigzins gelig wat nu?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Peziza is de uitkomst! Martin had dus gelijk. Maar de gele stippen op de foto blijven een raadsel
Groeten van Christiane

xenion

Inderdaad Peziza, heb je de sporen toevallig nog opgemeten? Dan komen we wel tot een soortnaam hoop ik, er zijn maar een paar Peziza's die op mest groeien.
Die gele stippen zijn voor mij ook nog een raadsel, die ben je niet meer tegengekomen in je preparaatjes?
Groeten,
Martin

alphonsius

#10
Hallo Christiane en Martin,

Als het de Fimeti is, dus de mestbekerzwam (en dat zou best kunnen) blijven ze wel opvallend vlak en zeer donker gekleurd, het worden geen echte bekers. Bovendien blijven de zwammetjes op de zijkant van het bakje wel caramelkleurig terwijl die op de mest echt veel donkerder zijn. De gele stippen zijn met het blote oog niet, zichtbaar. Je ziet dat verschijnsel wel vaker, soms worden objecten op een foto zichtbaar die voor het blote oog verborgen blijven. Wat het zijn geen idee, in het preparaat heb ik ze nog niet gezien.

PS Hopenlijk wordt morgen de oculairmeter bezorgd, zodat ik de sporen kan opmeten.
PS Hoe zit dat met de meltzer en het blauw verkleuren van de asci toppen?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Peziza's verkleuren blauw en Ascobolussen niet, makkelijk
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

He Alf, hoe groot ( diam. ) zijn de zwammetjes eigenlijk..
Ik vind ze wat klein voor Peziza..



Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

Citaat van: xenion op mei 31, 2010, 22:54:59 PM
Inderdaad Peziza, heb je de sporen toevallig nog opgemeten? Dan komen we wel tot een soortnaam hoop ik, er zijn maar een paar Peziza's die op mest groeien.
Die gele stippen zijn voor mij ook nog een raadsel, die ben je niet meer tegengekomen in je preparaatjes?


misschien pollen .. ?
Groet Peter

xenion

Peziza fimeti en P. bovina zijn soorten die vrij klein blijven, resp. tot 20 en 12mm, dus het zou goed kunnen. Kleur en vorm (en grootte) zijn bij paddenstoelen vaak nog vrij variabel, dus dat vind ik nog niet zo heel vreemd.
Mijn P. fimeti was ook niet bepaald standaard: http://waarneming.nl/waarneming/view/45238381
Groeten,
Martin

Ismael

Citaat van: Gulistan op mei 31, 2010, 23:08:15 PM
Peziza's verkleuren blauw en Ascobolussen niet, makkelijk
Dat  is niet geheel zo genuanceerd, ze kunnen wel blauw verkleuren maar niet zo intens zie ook deze link onder Ascobolaceae

http://oregonstate.edu/dept/botany/mycology/bot461/class/lecture14.html
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Je hebt gelijk, ik ben af en toe heel erg ongenuanceerd :angel:
Groeten van Christiane

alphonsius

#17
Hallo allemaal,

Ongenuanceerd of niet de grootste peziza's (zijn ook het donkerst) diameter ongeveer 10 mm, hoogte (ze hebben toch echt een soort van steeltje ongeveer 7/8mm de kleinere exemplaren zijn lichter van kleur en ongeveer half zo groot. De sporenmaat is 9,6 x 19,2 de sporen zijn erg maatvast, er was nauwelijks meetbaar verschil zowel in lengte als breedte.

PS Martin daar lijken ze wel erg veel op, vooral de kleintjes op de zijkant van het bakje (zie eerste foto)
Met vriendelijke groet, Alfons.

BenS

Dag allemaal,
En dan is het dus toch van begin af aan: "ter lerinck ende vermaeck".
Ben
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

xenion

Sporenmaat schrijven we normaal andersom, eerst de lengte, maar dit terzijde.
Met die maat zou het Peziza bovina moeten zijn, maar die is ongesteeld voor zover ik kan vinden...
Je hebt je micrometer ontvangen blijkbaar, maar is deze al geijkt? Anders meet je mogelijk met een afwijking.
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

Citaat van: xenion op juni 01, 2010, 23:05:51 PM
Sporenmaat schrijven we normaal andersom, eerst de lengte, maar dit terzijde.
Met die maat zou het Peziza bovina moeten zijn, maar die is ongesteeld voor zover ik kan vinden...
Je hebt je micrometer ontvangen blijkbaar, maar is deze al geijkt? Anders meet je mogelijk met een afwijking.


Ik kan eventueel donderdag een ijkglaasje meenemen alfons...verdeling in 1/100 um


Peter
Groet Peter

alphonsius

Hallo Martin en Peter,

Ik was al in het bezit van een micrometer en als ik het goed heb gedaan daarmee de microscoop en de verschillende objectieven geijkt. Morgen gaan we met de werkgroep op stap daarnaa (en als we wat vinden)determineren met de microscoop, misschien kan Grieta ons dan vertellen om welke zwammetjes het gaat.
Dan is de cirkel rond (da's nu eenmaal wat een cirkel onderscheid van een vierkant) en kan ze ons hopenlijk vertellen wat ze in eerste instantie zelf heeft gevonden.
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Hallo Ben,

Excuses voor het mishandelen van het oud Hollands gezegde. Ben nu weer helemaal op de hoogte.
Citaat van: BenS op juni 01, 2010, 22:36:13 PM
Dag allemaal,
En dan is het dus toch van begin af aan: "ter lerinck ende vermaeck".
Ben
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

#23
Hallo Allemaal,

Het steeltje blijft een probleem, maar P Bovina lijkt verder toch meest voor de hand liggend. De sporenmaat gecontroleerd dus wat dat betreft alles oke. Voor alle zekerheid hou ik hem toch op onzeker.
Ik had het zelf nog nooit gezien maar op de foto (melzers) zie je duidelijk de klepjes van de asci openstaan.
Weet iemand missschien de oficiele naam van de openklappende asci top?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Mooie foto! Als je micrometer geijkt is en de maat klopt, dan kan je hem volgens mij toch op zeker zetten. Of wat spreekt er tegen?
Groeten van Christiane

alphonsius

Hallo Christiane,

Zoals altijd het steeltje.
Met vriendelijke groet, Alfons.

xenion

Misschien dat iemand anders de soort durft te bevestigen, ik vind hem idd ook wel wat afwijkend voor P. bovina...
Dit soort asci worden operculaat (operculate in het Engels) genoemd, oftewel openend door een spleet of klepje (asci scheurt deels open). Je hebt dan ook nog inoperculate asci waarbij de sporen door een soort ring/pore naar buiten worden gedrukt.
Groeten,
Martin

Gulistan

Misschien is het een idee om de Peziza dan maar naar Atte te sturen voor zekerheid
Groeten van Christiane

alphonsius

Hallo Christiane,

Dat lijkt me een goed idee, kan jij mij het adres even laten weten?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Gulistan

Hallo Alfons,
Ik heb je een e-mail gestuurd
Groeten van Christiane