Hoofdmenu

Soortenlijst

Gestart door Timo Roeke, mei 19, 2010, 21:57:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Momenteel ben ik met mijn soortenlijst bezig. Ben er erg kritisch naar aan het kijken omdat de lijst uit een ver verleden stamt en ik me niet alle waarnemingen van toen goed kan herinneren. Die vogels ben ik dus van de lijst aan het schrappen aangezien ik ze bewust en met zekerheid wil zien. Tijdens het opstellen komen echter een aantal vragen naar voren, namelijk:
1) In de ANWB gids staat de stadsduif als soort vermeld. Wordt deze soort ook gebruikt als lijstmateriaal?
2) Soorten als casarca & nijlgans zijn toch zeker escapes? Is het dan wel of niet de bedoeling dat je deze soorten op je Nederlandse lijst noteert? Of is het de bedoeling dat je er een escape-lijst op na houdt? Zelfde gaat op voor mandarijneend en carolinaeend.
3) Vervolg op vraag 2. Is de grote Canadese gans een escape?
4) Is horen waarnemen? Hoe gaan jullie hier mee om? En zijn hier regels voor opgesteld?

Het kan zijn dat er nog meer vragen bijkomen.

Guus Peterse

1: Stadsduif wordt door de meeste mensen niet geteld, omdat het geen wilde vogel is in Nederland (en trouwens nergens ter wereld).
2: Nijlgans geldt als zekere escape, casarca niet. Die wordt verondersteld ook als wilde vogel in Nederland terecht te kunnen komen, al zal de discussie daarover vermoedelijk tot het einde der tijden voortduren. Hoe dan ook zullen de meeste casarca's die je ziet wel escapes zijn. Maar in veel gevallen weet je dat nooit helemaal zeker.
3: Inderdaad: vervolg op 2. Voor grote canadees geldt ongeveer hetzelfde als voor Casarca.
4: Horen is zeer zeker waarnemen. Of je het ook wilt tellen, is aan jou, maar voor de meeste vogelaars geldt: 'horen is scoren'. Ofwel: gehoorwaarnemingen worden door de meesten meegeteld.
Wat betreft de regels: ieder mag natuurlijk zijn eigen regels volgen. Maar als je meedoet aan het spelletje volgens de door de DBA beheerde lijst, gelden de regels zo ongeveer als hierboven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jarinka

1. Stadsduif wordt door bijna niemand geteld. Ik heb hem wel op de exoten/escape-lijst staan.
2. en 3. Nijlgans, Indische Gans, Mandarijneend e.d. zijn altijd escapes. Als je die invoert op Waarneming, komt er automatisch ESC bij te staan. Casarca en Grote Canadees zijn niet met zekerheid ESC, dus die mag je meetellen (tenminste, de meeste mensen tellen die mee).
4. Eerst noteerde ik volgens het principe 'zien is scoren', maar je zult al snel merken dat je soorten als Snor nooit te zien krijgt, maar wel snel hoort. Daarom tel ik soorten die je vrijwel nooit ziet wel mee als ik ze hoor, maar 'gewone' soorten als Koekoek niet.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

En voor de bij het spelletje dat Guus noemt horende lijst, zie http://www.dutchbirdalerts.nl/dutchlist.action
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

#4
Over horen is scoren, toen ik net begon vond ik dat ook niet bevredigend, maar vooral als je een soort eenmaal wat vaker gezien hebt is horen net zo goed een waarneming als zien. Maar het hangt idd van de soort af. Toen ik mijn eerste Groene Spechten alleen maar hoorde telde ik hem wel mee als waarneming, maar ik was net zo blij toen ik er eentje voor het eerst zag, ondanks dat het toen geen nieuwe soort meer was. Zo kun je dus dubbel plezier aan 1 soort hebben :D Maar ook met zichtwaarnemingen gaat het zo. Sommige soorten zie je wel, maar niet zo goed, of ze vliegen over, of ze worden aangewezen, ook die kan je meetellen, maar zal pas een goed gevoel geven als je hem goed ziet, of misschien pas als je hem zelf ontdekt.

En wat ik een van de leuke dingen van jaarlijsten vindt (wat ik tot nu toe eigenlijk vooral en alleen in de regio fanatiek doe) is dat je weer extra blij bent als je die Gekraagde Roodstaart of Toendrarietgans ziet.

Voor de rest moet je zelf weten wat je "telt" en niet, ik tel voor mezelf bijvoorbeeld ondersoorten mee, dat zijn bij mij de Grote Aalscholver, Siberische Tjiftjaf, IJslandse Grutto en Noordse Kauw, maar alle exoten en escapes niet. Maar als ik naar mijn jaarlijst of regiolijst of wat dan ook kijk in de toplijst dan kijk ik gewoon alleen naar de soorten.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

In heel veel gevallen vind ik geluid nog veel mooier dan een vogel zien.
bijvoorbeeld een grote karrekiet. saai beest om te zien, maar wat een geluid komt daaruit :duim:
of wat dacht je van de ruigpootuilen. dat ik er nooit 1 heb gezien doet me niks. alleen van het geluid krijg ik al kippenvel. en nachtegaal niet te vergeten.

een tip: probeer zo snel mogelijk alle geluiden te kennen. ik heb de o.a. de 3 cd's van niko de haan op mijn iphone staan. heb in februari en maart soms tijdens het werk de cd's over en over gespeeld. daarna op shuffle gezet en dan steeds raden welke soort ik hoorde. zo had ik ze na 2 maand dus allemaal goed in mijn hoofd en kon ik gaan oefenen in het veld. als je alle geluiden kent is geluid eigenlijk veel leuker. als je dan een geluid hoort die je net niet kent dan wordt je gelijk warm van binnen  ;D

en de casarca: die worden gewoon geteld al wilde vogel, maar natuurlijk ontsnappen ze wel eens, maar datzelfde kan gelden voor bijvoorbeeld een putter. Grote canadees is een wat ander verhaal, omdat de verhouding wilde vogels tot verwilderde vogels ontzettend groot is (is er in nl überhaupt wel eens een zekere ringmelding geweest van in amerika geringde vogels?).
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Bedankt voor de snelle reacties. Gelukkig de antwoorden die ik al enigszins had verwacht maar het biedt veel duidelijkheid. Alle vogelgeluiden staan inmiddels op mijn HTC HD2 en ik oefen regelmatig. Anders had ik bosrietzanger, snor en sprinkhaanzanger nooit kunnen bijschrijven.

Goed nieuws dat de casarca kan blijven staan en dat die irritante nijlgans er niet op hoeft :)

hterhaar

Citaat van: vincenthart op mei 19, 2010, 22:13:44 PM
En voor de bij het spelletje dat Guus noemt horende lijst, zie http://www.dutchbirdalerts.nl/dutchlist.action

Je kunt beter deze lijst gebruiken - dat is de officiële en geeft bovendien uitleg over welke soorten wel en niet op de Nederlandse lijst staan,

Gr.,

Hans

frankmeer

Citaat van: Jarinka op mei 19, 2010, 22:11:02 PM
4. Eerst noteerde ik volgens het principe 'zien is scoren', maar je zult al snel merken dat je soorten als Snor nooit te zien krijgt, maar wel snel hoort. Daarom tel ik soorten die je vrijwel nooit ziet wel mee als ik ze hoor, maar 'gewone' soorten als Koekoek niet.
Een Snor zien, dat moet wel een keer lukken hoor, als je goed je best doet en er wat tijd in steekt. Bovendien zitten ze soms open en bloot in het riet of goed zichtbaar in een boompje. Zelfde bij andere vogels die zich vaak moeilijk laten zien, die zitten soms ook ineens helemaal vrij, bijvoorbeeld Sprinkhaanzanger, Nachtegaal, Cetti's Zanger, Wielewaal, Bosrietzanger, Spotvogel en Tuinfluiter.
Frank van der Meer

Jan vH

#9
Ik tel alles wat ik gezien en gehoord heb. Met uitzondering van escapes en exoten, dat wel. Zo heb ik bijvoorbeeld vandaag en gisteren Kleine Karekiet en Fluiter gehoord, maar niet gezien. Deze soorten komen gewoon op mijn lijstjes.

O ja, ik maak mijn lijstjes allemaal met Waarneming.nl (met uitzondering van een paar bijzondere lijstjes, zoals tuinlijst). Maar als je van soorten die je vroeger hebt gezien de datum en plaats niet meer weet, werkt het ook niet zo goed.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

firecrest

Citaat van: Jan vH op mei 20, 2010, 18:56:08 PM
Ik tel alles wat ik gezien en gehoord heb. Met uitzondering van escapes en exoten, dat wel.
Wat doet die Sib. Taling dan in je handtekening? ;D

Jan vH

Citaat van: firecrest op mei 20, 2010, 19:22:54 PM
Citaat van: Jan vH op mei 20, 2010, 18:56:08 PM
Ik tel alles wat ik gezien en gehoord heb. Met uitzondering van escapes en exoten, dat wel.
Wat doet die Sib. Taling dan in je handtekening? ;D
Die is weer netjes naar Siberië gevlogen.  :) Maar als het CDNA dat niet vind tel ik 'm ook niet.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Timo Roeke

Het blijft lastig om te beslissen of je een soort als de sib. taling nou wel of niet moet tellen of dat je moet wachten tot het CDNA beslist. Heb vernomen dat een dergelijke beslissing soms jaren kan duren?

firecrest

Citaat van: Timo Roeke op mei 20, 2010, 19:51:51 PM
Het blijft lastig om te beslissen of je een soort als de sib. taling nou wel of niet moet tellen of dat je moet wachten tot het CDNA beslist. Heb vernomen dat een dergelijke beslissing soms jaren kan duren?


Meestal duurt het niet zo lang, maar in dit soort gevallen kan dat inderdaad lang duren. Ook kan de soort na enkele jaren weer opnieuw worden beoordeeld, en van de lijst worden verwijderd. Zoals met de wilde Grote Tafeleend van Castricum met een Amerikaanse wingtag. Die werd na enkele jaren op de lijst te hebben gestaan weer van de lijst gehaald.


Ik denk dat je bedoelt dat ie na zijn boswandeling terug is gevlogen naar zijn folliere Jan ;)

ArjenDrost †

Citaat van: firecrest op mei 20, 2010, 19:56:00 PM
Zoals met de wilde Grote Tafeleend van Castricum met een Amerikaanse wingtag. Die werd na enkele jaren op de lijst te hebben gestaan weer van de lijst gehaald.
Ik denk dat als het een wilde Grote Tafeleend was en de wingtag idd uit Amerika zou komen hij nu nog gewoon op de lijstjes zou staan hoor ;)


Het probleem was juist dat er na jaren ineens een wingtag op bleek te zitten die niemand kon verklaren (ook kooivogelhouders niet overigens).

Vincent Hart

Citaat van: Timo Roeke op mei 20, 2010, 19:51:51 PM
Het blijft lastig om te beslissen of je een soort als de sib. taling nou wel of niet moet tellen of dat je moet wachten tot het CDNA beslist. Heb vernomen dat een dergelijke beslissing soms jaren kan duren?
Ik zou zeggen: Lekker tellen totdat (tenzij) de CDNA anders beslist. Tenzij je zelf om wat voor reden dan ook niet gelooft in wilde herkomst natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: firecrest op mei 20, 2010, 19:22:54 PM
Citaat van: Jan vH op mei 20, 2010, 18:56:08 PM
Ik tel alles wat ik gezien en gehoord heb. Met uitzondering van escapes en exoten, dat wel.
Wat doet die Sib. Taling dan in je handtekening? ;D
Om over de Korhoen nog maar niet te spreken, maar dat is weer een andere discussie :P
Theo van Veenendaal

Rickschonewille

Citaat van: Theovanv op mei 21, 2010, 01:25:14 AM
Citaat van: firecrest op mei 20, 2010, 19:22:54 PM
Citaat van: Jan vH op mei 20, 2010, 18:56:08 PM
Ik tel alles wat ik gezien en gehoord heb. Met uitzondering van escapes en exoten, dat wel.
Wat doet die Sib. Taling dan in je handtekening? ;D
Om over de Korhoen nog maar niet te spreken, maar dat is weer een andere discussie :P

Wat is er mis met de Korhoen? Die bij de Sallandse Heuvelrug zijn gewoon 100% wild.

Timo Roeke

Citaat van: Rickschonewille op mei 21, 2010, 07:28:04 AM
Citaat van: Theovanv op mei 21, 2010, 01:25:14 AM
Citaat van: firecrest op mei 20, 2010, 19:22:54 PM
Citaat van: Jan vH op mei 20, 2010, 18:56:08 PM
Ik tel alles wat ik gezien en gehoord heb. Met uitzondering van escapes en exoten, dat wel.
Wat doet die Sib. Taling dan in je handtekening? ;D
Om over de Korhoen nog maar niet te spreken, maar dat is weer een andere discussie :P

Wat is er mis met de Korhoen? Die bij de Sallandse Heuvelrug zijn gewoon 100% wild.
Dat is niet wat ik heb gehoord. Ik woon op ongeveer 20 minuten rijden van de Sallandse Heuvelrug en heb al twee keer een aangereden exemplaar gevonden. Dit is natuurlijk dramatisch voor een populatie die al zo klein is. Naar mijn weten worden er om de zoveel tijd exemplaren bijgezet om de populatie in stand te houden. Als deze hoenders in gevangeschap worden uitgebroed dan is een deel van de populatie 'escape'?

JaapHennevanger

De populatie van de Sallandse Heuvelrug is gewoon 100% wild en er worden geen korhoenders bijgezet. Naar mijn weten hebben korhoenders die uit gevangenschap komen een ander soort baltsgedrag (niet zeker, was wel iets anders aan) en zouden ze zo ook geen indruk kunnen maken op de anwezige vrouwtjes.
Jaap Hennevanger



frankmeer

Toch gaat er al jarenlang het gerucht dat de populatie zo nu en dan wordt aangevuld met nieuwe kippen en dat de populatie zo kunstmatig in stand wordt gehouden. Iemand zou ook een keer gezien hebben hoe er Korhoenders vanuit een auto in het gebied werden uitgezet. Maar goed, dat is een gerucht.
Frank van der Meer

firecrest

Citaat van: frankmeer op mei 21, 2010, 12:20:28 PM
Toch gaat er al jarenlang het gerucht dat de populatie zo nu en dan wordt aangevuld met nieuwe kippen en dat de populatie zo kunstmatig in stand wordt gehouden. Iemand zou ook een keer gezien hebben hoe er Korhoenders vanuit een auto in het gebied werden uitgezet. Maar goed, dat is een gerucht.
De reactie daarop was dat Korhoenders ongeveer duizend euro per stuk kosten...

Theovanv

We kunnen in ieder geval niet met zekerheid zeggen dat het een wilde populatie is, er is toch duidelijk twijfel daaraan, maar goed, ze zullen wel weten waar ze mee bezig zijn hoop je dan maar ;) Maar inderdaad, officieel is het gewoon een inheemse soort ;)
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Maar goed, bij raaf, ooievaar en havik (arm korhoen!) weten we 100% zeker dat een (zeer) aanzienlijk deel van de NL populatie bestaat uit nazaten van herintroductie-vogels maar daar krijg je nooit dit soort discussies bij ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: vincenthart op mei 21, 2010, 22:46:26 PM
Maar goed, bij raaf, ooievaar en havik (arm korhoen!) weten we 100% zeker dat een (zeer) aanzienlijk deel van de NL populatie bestaat uit nazaten van herintroductie-vogels maar daar krijg je nooit dit soort discussies bij ...


Er staan meer van dat soort twijfelsoorten op ieders lijst. Wat dacht je van Knobbelzwaan en Grote Canadese gans. Wilde vogels zijn niet uitgesloten, dus dan maar alles tellen...

stefanhageman

Stefan Hageman


Jan vH

Citaat van: stefanhageman op mei 22, 2010, 11:29:13 AM
En wat dacht je van de Huismus(komt hier oorspronkelijk ook niet vandaan, Mesopotamië dacht ik, en is dus ook een exoot), Brandganzen in de zomer en zo kun je natuurlijk nog wel langer doorgaan.

Huismus is hier volgens mij op eigen kracht gekomen, dus gewoon wild. Brandganzen in de zomer zijn voor een deel ook wel wild, maar dat is niet na te gaan. Dan heb je ook nog Sneeuwgans, Roodhalsgans, Krooneend, Casarca...

Maar je kunt zo wel even doorgaan. Je zou er ook voor kunnen zijn om bijvoorbeeld Noordse Kwik als ondersoort van Gele Kwikstaart te zien, dan mis je nog meer soorten. Gelukkig heb ik vanmorgen Noordse Nachtegaal gehoord, daar valt niet heel veel op aan te merken. Alhoewel, ik heb 'm niet gezien...  :rolleye:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

wanneer gaan ze eigenlijk de buffelkopeend beoordelen?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Gert Veurink

Citaat van: frankmeer op mei 21, 2010, 12:20:28 PM
Toch gaat er al jarenlang het gerucht dat de populatie zo nu en dan wordt aangevuld met nieuwe kippen en dat de populatie zo kunstmatig in stand wordt gehouden. Iemand zou ook een keer gezien hebben hoe er Korhoenders vanuit een auto in het gebied werden uitgezet. Maar goed, dat is een gerucht.

bij mijn weten is dat gel*l. Als je m op je lijst wilt moet je wel snel zijn, het gaat erg slecht met deze populatie. Volgens mij zijn er dit jaar 12 hanen geteld...
groet!
Gert Veurink



Guus Peterse

Citaat van: wouteren3 op mei 30, 2010, 13:55:52 PMwanneer gaan ze eigenlijk de buffelkopeend beoordelen?
Die van Barendrecht is allang beoordeeld en aanvaard.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015