Hoofdmenu

Een gelechiide?

Gestart door JohnvR, mei 18, 2010, 22:17:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanmiddag in het duin bij Egmond kwamen Luc en ik deze tegen. Is het een gelechiide? Ik kan deze niet vinden.

Sifco

Scythris siccella???(dat zou wel mega gaaf zijn als dat zo was)
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Ik kan er (a.h.v. Bengtsson's deel in Fauna Ent. Scandinavica) niets anders van maken ook.
Groet,
Tymo

Sifco

schitterende foto John van zon mooi en zeldzaam beestje..geweldig
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


JohnvR

Hoi Sifra en Tymo,

Bedankt voor de determinatie en enthousiaste reacties. Het was een mooi vlindertje en erg leuk eens een scythrididae te zien en dan ook nog een weinig algemene (maar ze zijn geloof ik allemaal lastig te vinden).

Ik ben niet zo'n boekenwurm, maar heb toevallig Volume 2 van Microlepidoptera of Europe van Bengtsson 'Scythrididae' in de hoop er ooit nog een te vinden. Nu staan er erg veel soorten in dat boek, maar deze voldoet inderdaad aan de beschrijving. Wel staat erbij dat empetrella er op lijkt, maar die heeft heide als waardplant en dat is in dat stuk van het duin niet aanwezig.

Ik was vanmiddag in het duin en kwam toevallig Luc Knijnsberg tegen. We liepen een stukje gelijk op, waarbij Luc me op een paar Duinsilenekokermot - Coleophora galbulipennella kokers wees. Toen we toch met onze neuzen vlak bij de grond waren zagen we dit vlindertje. Gelukkig eerst foto's gemaakt. Een paar meter verderop ook nog een Kantstipspanner - Scopula ornata, gave plek!

Groeten,
John

zakdrager

Kan het ook nog cicadella zijn? Vliegtijd is nog niet begonnen maar lijkt er m.i. wat meer op.

henk

Sifco

Toch aan Bengtsson voorleggen dan?
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Niet nodig. Cicadella hebben Luc en Arnold daar vaker gevonden, ook samen met knochiella. De picaepennis was volgens Bengt Bengtsson een kleurvorm van cicadella, dus deze twee soorten waren al wel bekend. Maar de algehele indruk is anders dan cicadella, alleen de vleugelvorm al en de vliegtijd maakt ook wel uit - die is net begonnen voor siccella. Overigens, de soort is ook al eerder gevonden in het betreffende duindestrict.
Groet,
Tymo

lucknijnsberg

John, Sifra en Tymo,
dit is geweldig nieuws kan niet anders zeggen!
Ja erg mooi plekkie daar op de sint Pieter van Wimmenum O0 .
We voeren 'm in.
Groetjes en tot weer in het veld.
Luc

JohnvR

Ik vind het lastige materie. Bengtsson (in Microlepidoptera of Europe, Vol. 2 Scythrididae) beschrijft voor cicadella een lichte streep vanuit de begin van de vleugel of volledig bruine exemplaren. Die lijkt me dan af te vallen. Het verschil tussen siccella en empetrella vind ik lastiger en de beschrijvingen zijn ook maar beknopt.

Bij siccella staat: (whitish) scales forming a small dash at 1/4, in apical area especially numerous.

Bij empetrella staat: whitish scales forming a short basal streak, a blotch in midwing and a small spot above tornus; also whitish scales on costa above tornal spot and some scales in apical area. Whitish spots bordered by black scales basally and apically.

De conclusie siccella lijkt me dan gerechtvaardigd. Ik heb nog een paar plaatjes gemaakt met verschillende belichting. Genitaal onderzoek kan altijd nog.

Sifco

Hoi John,
goed dat jullie hem gevangen hebben, dat wist ik niet. Op basis van die beschrijving lijkt me het ook siccella maar ik heb ook geen ervaring met Scythrididae dus genitaal en/of bev. van Bengtsson lijkt me zowiezo goed ..
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Spaar zulks maar op, ik kan veel wel opzetten dan na afloop. Van siccella is er geloof ik heel weinig Nederlands materiaal, volgens mij alleen eentje in de ex. collectie Lucas (naturalis weet ik zo niet, kan je Erik vragen). Het is overigens ook echt leuk om de rupsen te zoeken, door op vliegplekken pollen tijm en andere lage begroeiingen ruw met je vingers door te kammen en alle tubusvormige spinselwebben zijn doorgaans Scythrissen. De jonge rupsen vind je in kluitjes, meer volgroeide rupsen gaan in lange spinselkokers (ca 2-4 cm lang) individueel verder, tot diep in de mossen onder de plantenpollen, en dan meestal ook nog tot de wortels aan toe. Maar dat geldt natuurlijk voor veel soorten, je moet er echt op letten, ook al die kleine grijze beestjes, en steekproefsgewijs wat diepvriezen etc.  :angel: Overigens zijn veel soorten ook prima daarna te determineren zonder preparaat, omdat dan veel meer details zoals ondervleugels en palpen te vergelijken zijn.
Groet,
Tymo

zakdrager

"dus genitaal en/of bev. van Bengtsson lijkt me zowiezo goed"

Mij ook, Sifra. Het kan best siccella zijn (al zie ik er dat zelf niet in met de bronnen die ik gebruik) maar eerlijk gezegd verbaast de stelligheid van die determinatie mij. Dit is volgens mij een van de allermoeilijkste groepen, zeker bij determinatie vanaf foto. De hoek van belichting maakt al erg veel uit. En veel soorten vertonen een enorme variatie. Bengtsson schrijft in The Scrythidae of Northern Europe (1984): 'owing to the similarity of external characters many synonyms have been produced' en 'due to historical difficulties of determination only certain information thought to be reliable is adopted' en 'Due to these difficulties the key based on external characters should be considered as a rough guide only; identification would be confirmed by the dissection of genitalia'.

Met alleen maar plaatjes kijken kom je er volgens mij niet bij deze groep. Het maakt dan voor je determinatie erg/te veel uit welke bron je gebruikt. Vol. 2 Microlepidoptera of Europe van Bengtsson heb ik niet, maar wel zijn boek uit 1984. De afbeelding van siccella daarin lijkt voor geen meter op dit exemplaar. Wat nog het beste lijkt is 'noricella ssp. latifoliella' (een Groenlandse vorm). Niet dat ik denk dat het dat is, maar daar kom je met de plaatjes in dat boek op uit. Lees je de beschrijvingen dan kom je uit op cicadella (overigens ook als je de foto's op kleinevlinders.nl bekijkt). Gebruik je de tabel in Bengtsson (1984) dan kom je uit op cicadella of op empetrella/siccella afhankelijk van hoe je een kenmerk interpreteert.

Overigens is het niet moeilijk om te beslissen tussen empetrella en siccella als je een foto van de labiale palpen kunt maken: het tweede lid van de labiale palpen is bij empetrella volledig wit, bij siccella is alleen de basale helft wit.

Groet

Henk

JohnvR

Heeft iemand het adres van Bengtsson, op internet vond ik het niet? Het lijkt me wel aardig als hij naar de foto's kijkt, maar ik gok dat hij toch het genitaal wil zien. Het lijkt me wel cool er meer te kunnen vinden. Hopelijk vind ik meer een volgende keer als ik weer tijd heb.

Elachista

Ik mail vrij geregeld met Bengt en stuur deze foto's wel even mee, dan forward ik je de reactie wel even.
Groet,
Tymo

JohnvR


arnoldwijker

Ik ben het met Tymo eens dat dit geen cicadella is. Ik heb er vorig jaar 10-tallen van gevonden, welliswaar met enige variatie in uiterlijk, en kan op basis van die ervaring voorgaande bewering doen.
Ik vind siccella een hele goede kandidaat.

JohnvR

Hallo Arnold,

Hartelijk dank voor je aanvulling. Wel gaaf dat je zo veel cicadella's gevonden hebt. Het zijn toch wel bijzondere diertjes die scythrididae. Op basis van de aanwijzing van Henk over de palpen lijkt het ook geen empetrella te zijn. Wellicht kunnen we ook van deze soort nog meer vinden.

Vriendelijke groeten,
John

arnoldwijker

ik heb er afgelopen maandag nog 1tje gevonden. na 1 foto was de vlinder verdwenen (ik was na het nachtvlinderen en 4 uur slapen ook niet echt scherp en dat moet je voor deze lepisprinkhanen wel zijn).
kom voorlopig uit op picaepennis. wat denken jullie?

JohnvR

Mooie vondst weer Arnold. Je weet veel te vinden! Bengtson beschrijft dat een geoefende waarnemer aan de buikzijde van een mannetje met een loepje iets zou kunnen zien. Ik denk dat het een goed idee is deze foto ook aan hem voor te leggen.