Groene Stinkwants

Gestart door huysse, juli 31, 2006, 12:58:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is dit een Groene Stinkwants?

Groet,
marijke

huysse

en voor de belangstellenden

gardensafari

Groene Stinkwants klopt. Dit is meen ik een 4e instar, maar daar ben ik niet zeker van.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Een 4e instar nog wel!  :rolleyes:
En wat is dat?

Groet,
Marijke

Stippen

de instar die na de 3e komt
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

:lol:

Ja, en dan zijn ze minder zwart.

Dit is bijvoorbeeld een eerdere instar van dezelfde groene stinkwants:

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

En begrijp me goed. Niet van hetzelfde beestje, maar van dezelfde soort.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Wikipedia:

instar (engels)  
stadium, toestand tussen twee vervellingen in van een larve


Hoeveel instars heeft deze wants?

Marijke

Stippen

#8
Vier.
Of beter: de meeste insecten hebben minstens vier larvale fases. In laboratorium omstandigheden wel eens vijf. Het zijn insecten, dus er zijn altijd wel uitzonderingen.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

#9
CiteerWikipedia:

instar (engels) 
stadium, toestand tussen twee vervellingen in van een larve


Hoeveel instars heeft deze wants?

Marijke
Net als heel veel andere wantsenlarven kent ook de groene stinkwants 5 instars. De larven van wantsen zien er vaak elke instar iets anders uit (bij sommige soorten zelfs helemaal anders) en dat maakt het herkennen van die beestjes zo lastig. Komt nog bij dat veroudering een vers, net verveld exemplaar er anders kan doen uitzien dan een oud afgesleten dingetje. Dezelfde problemen doen zich onder meer voor bij rupsen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stippen

Ok. ik wist niet dat wantsen in de regel 5 instars hebben. Je kunt wel zien dat de vleugels nog niet veel voorstellen.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

CiteerOk. ik wist niet dat wantsen in de regel 5 instars hebben. Je kunt wel zien dat de vleugels nog niet veel voorstellen.
Ach, weet je. Ik heb maar één instar gehad en moet je mijn armzalige vleugeltjes eens zien....

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Toch begrijp ik niet dat jullie het over "instars" hebben en niet gewoon over larven, of beter nog, nymfen ...

Theodoor

Stippen

Misschien omdat larvefase of erger nymfefase je tong zo in de knoop legt?
Het zal wel een modegril zijn, maar je hoort het steeds vaker.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Je moet het ook niet over fase hebben, maar over stadium ...

huysse

Kun je niet gewoon zeggen:
larve 1
larve 2
etc

of
nymfe 1
nymfe 2
etc.?

marijke

Th.Heijerman

Tuurlijk, of 1-ste larvale stadium etc ...

Theodoor

Stippen

Ja maar meestal worden daar romeinse cijfers voor gebruikt:
larve I,II,III,IV
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

Even een misverstand uit de weg ruimen: instar is geen raar in het Nederlands doorgedrongen Engels woord, maar een prima wetenschappelijke term afkomstig uit het Latijn. Als je op het internet kijkt zie je dat het op sites in allerlei talen wordt gebruikt. Niks mis mee dus en heel wat korter dan larvaal stadium.

En nu ik toch aan het muggenziften ben. In het Nederlands schrijven we nimf en niet nymphe, nymf of nymfe. Behalve in het woord nymfomanofiel en afgeleidingen daarvan.

Niet boos worden. Ik wil ook wel eens even lekker zeuren  :P

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

Je hebt helemaal gelijk, tenminste wat de spelling betreft van nymf.  Het moet inderdaad nimf zijn (hoewel in veel populaire insectengidjes  mymf gebruikt wordt).
Hoewel, vandaag is de nieuwe spelling ingegaan en ik wacht met smart op het witte boekje !!
Wat instar betreft ben ik het wel met je oneens. Dat het op internet veel gebezigd wordt zegt me helemaal niets. Ik zit soms ook wel eens op internet te kijken, en welke onzin je daar allemaal tegenkomt :=)
Maar als je een referentie hebt in een serieus tijdschrift, dan houd ik me aanbevolen ...
Overigens wordt instar wel gebruikt in het Nederlands, maar in verbinding met ad. Ad instar betekent dan "op de wijze van".

Theodoor

gardensafari

Misschien is instar een woord dat uit de spinnenwereld afkomstig is?

http://www.sit-wis.be/modules.php?name=New...le=print&sid=10
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

CiteerBehalve in het woord nymfomanofiel
Ben je dat als je van nymfomanen houdt?

Marijke

Th.Heijerman

Interessant artikel, maar zonder Nederlandstalige referenties. Ik geloof niet dat de term uit de spinnenwereld afkomstig is en bijvoorbeeld ook Aart Noordam gebruikt in zijn vertaling van de Tirion Spinnengids de term larve voor juveniele spinnen (hoewel ik zelf "nimf" hier de voorkeur zou geven). Ook in de broemde Technische Termen van Klaauw en van Oort komt "instar" niet voor...
Maar:
In de Torre-Bueno Glossary of Entomology wordt "instar" synoniem geacht met "stadium" en gedefineerd als het stadium (stages) tussen 2 vervellingen van of larve of nimf, zoals Marijke ook al uit Wikipedia citeerde. Omdat wij een prima vertaling hebben voor "stadium", namelijk stadium, zie ik niet de meerwaarde van het gebruik van "instar", ook al is dat een veel cooler woord natuurlijk ...

Theodoor

gardensafari

CiteerOmdat wij een prima vertaling hebben voor "stadium", namelijk stadium
Cool!!

B)

Wel geloof ik dat het woord instar vooral gebruikt wordt bij die larven en nimfen die per stadium nogal verschillen. Ik kom het tenminste vooral tegen bij wantsennimfen en rupsen.


Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

Maar ja, wantsen zijn hemimetabolen met nimfen en vlinders holometabolen met larven. Als larven echt verschillen per stadium zoals bij Meloidae bijvoorbeeld, dan spreekt men van in het geval van de eerste vorm van triungulinen en is er sprake van een hypermetabole ontwikkeling ... maar nou begin ik ook maar wat te zeuren.
Overigens bracht ik het allemaal te sprake om een heel andere reden en Kees weet wel waarom ... toch ...

Theodoor

Stippen

#26
Het is dat ie wat van kevers af weet, maar je zou hem toch af en toe op speld willen prikken.... :D
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl