roze pelikaan. is ie wel echt wild

Gestart door fauna-onderzoeker-hans, juli 31, 2006, 09:09:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Pieter

Kan iemand de foto's van de beesten naast elkaar zetten dan kunnen we een skijken.

MVG JP

Jan Harteman

#31
En dan nog... zet 2 of 3 pelikanen naast elkaar en je moet ze wel goed kennen als je direct (op afstand!) de verschillen ziet. Zeker als ze mogelijk van hetzelfde geslacht zijn + in hetzelfde seizoen + van dezelfde leeftijd.
Wat ik maar wil zeggen is: foto's vergelijken is een mogelijkheid, maar biedt geen uitsluitsel.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#33
CiteerEn dan nog... zet 2 of 3 pelikanen naast elkaar en je moet ze wel goed kennen als je direct (op afstand!) de verschillen ziet. Zeker als ze mogelijk van hetzelfde geslacht zijn + in hetzelfde seizoen + van dezelfde leeftijd.
Wat ik maar wil zeggen is: foto's vergelijken is een mogelijkheid, maar biedt geen uitsluitsel.
Wel als bv. de vogel een armpen of een handpen mist en dus een specifiek ruipatroon vertoont,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan Harteman

#34
CiteerWel als bv. de vogel een armpen of een handpen mist en dus een specifiek ruipatroon vertoont,
Iets wat tijdens de oversteek van Nederland naar Engeland kan veranderen... zeker als de vogel enkele dagen niet wordt gespot.
Ik heb even gekeken naar alle foto's... ik zie geen noemenswaardige verschillen. Jammer dat slechts op 1 lokatie de vleugels goed te zien zijn.

Jan-Pieter

Tja het enige wat ik zie is dat als het te zien is er in de linkervleugel een pen mist bij het beest. Of dat precies op dezelfde plek is kan ik niet vaststellen. Maar ja hij is volgens mij overal wel eens dicht bij de mensen geweest, kijk maar naar dat beest op Texel wat vlak bij het hotel liep. En reigers doen het hier ook en die zijn ook wild.

MVG JP

Edwin Russer

#36
CiteerIets wat tijdens de oversteek van Nederland naar Engeland kan veranderen... zeker als de vogel enkele dagen niet wordt gespot.

Je bedoelt dat een armpen of een handpen, in dit specifiek geval een paar armpennen als ik de foto bekijk, binnen enkele dagen zo maar weer kan aangroeien, zie de foto van Den Helder:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=69452

CiteerIk heb even gekeken naar alle foto's... ik zie geen noemenswaardige verschillen. Jammer dat slechts op 1 lokatie de vleugels goed te zien zijn.

Dat klopt, iets anders kan ik dit op moment ook niet verzinnen, alleen met dien verstande dat men zeer waarchijnlijk ook op basis van veldwaarnemingen tot dit oordeel is gekomen. Anders zou men in Engeland ook niet zo maar een conclusie trekken.

In Lancashire the near-adult White Pelican that had flown over Norfolk and Lincolnshire on Wednesday (and had previously been in The Netherlands and Germany earlier in the summer) was located on the River Ribble near Brockholes Quarry. Its' keenness to accept a fish from a local angler will not have done much for its' credentials and is presumably an escape
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan-Pieter

Maar als ik die hele toch heb gemaakt heb ik wel honger denk ik en dan is zo'n visser die zijn vangst af geeft lekker makkelijk.

MVG JP

Jan Harteman

#38
CiteerJe bedoelt dat een armpen of een handpen, in dit specifiek geval een paar armpennen als ik de foto bekijk, binnen enkele dagen zo maar weer kan aangroeien, zie de foto van Den Helder:
Nou ja, niet specifiek dat veren in enkele dagen ineens aangroeien. Hoewel ze na de rui wel erg snel kunnen groeien... maar dan moeten enkele dagen ervoor toch bloedpennen zichtbaar zijn.
Ik doel meer op slijtage; veren kunnen afbreken of uitvallen (rui). Dat gaat sneller dan aangroeien. Geen idee hoe het weer was tijdens de mogelijke oversteek van de Noordzee, maar bij slecht weer kan er maarzo een aantal pennen breken.

Edwin Russer

#39
Citeerreigers doen het hier ook en die zijn ook wild.

MVG JP
Ja, maar reigers zijn in de loop van de jaren al behoorlijk gecivilliseerd in onze samenleving en hebben dus al een behoorlijk aanpassingspatroon in de bewoonde wereld bewerkstelligd. Ik kan niet zeggen dat ik elke dag een pelikaan in de achtertuin van een hotel of mijn eigen achtertuin, met vijver, zie rondhuppelen....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan-Pieter

Nee dat kan je niet zeggen omdat die beesten hier een zeldzaamheid zijn dus die lijn kan je niet maken. Ik kan mij voorstellen dat er in Roemenië en andere plekken waar die beesten voorkomen ook individuen zijn die ontdekt hebben dat vissers af en toe hun vis afgeven en dus het zelfde doen als de reigers hier. Of ze zo ver gaan als Jaap, onze stadreiger, die zelfs de viswinkel binnen durft om de vis uit de toonbank te jatten weet ik natuurlijk niet.

MVG JP

Steven Wytema

De vogel van het Tjeukemeer heb ik ook zien zwemmen naar een visser waarvan de Peli blijkbaar wist dattie elke ochtend op dat tijdstip zn netten leeghaalde.
De Peli benaderde de visser tot op enkele meters.
Persoonlijk schaar ik dat liever onder gedrag van een wilde vogel (zijn Huismussen anders ook ontsnapt?) zoals Jan-Pieter hier net het verhaal van zijn reiger omschrijft.
(ik weet niet of dit al eerder ter sprake is gekomen, ook omdat Edwin Russer daar geloof ik bij was?)

Misschien schop ik hiermee dit geval ook het escape-schap in, maar ik neem aan dat de CDNA hier niet heel vaak langskomt ;), en hij zat tenslotte al in een klein boompje te tukken.
Steven Wytema


jmwoltering

Pelikanen in Roemenie zijn in ieder geval erg schuw, hoef je niet te proberen om daar dicht bij te komen met een bootje.Vissers zien ze ook nog steeds als concurrenten dus denk niet dat daar zo'n innige voeder relatie zal bestaan als wij hier met onze Reigers hebben.  

Edwin Russer

#43
CiteerDe Peli benaderde de visser tot op enkele meters.
Persoonlijk schaar ik dat liever onder gedrag van een wilde vogel (zijn Huismussen anders ook ontsnapt?) zoals Jan-Pieter hier net het verhaal van zijn reiger omschrijft.
(ik weet niet of dit al eerder ter sprake is gekomen, ook omdat Edwin Russer daar geloof ik bij was?)

Hoi Steven Wytema, want zo heet je toch? In ieder geval is het misschien  allereerst makkelijk en wel zo netjes om voortaan je persoonlijke handtekening onder je berichtjes te plaatsen:

Rechtsboven je scherm zie je 'Configuratiescherm'. Klik die aan, dan kom je in je configuratiescherm.

Klik op dit scherm links bij het onderwerp 'Persoonlijk profiel' het onderdeel 'bewerk handtekening' aan.

In het scherm wat je dan krijgt kun je in het vierkant rechts dan tekst plaatsen zoals je naam.

Succes


Ik neem aan dat je bedoelt dat ik ook bij de Pelikaan was? Ja, dat klopt helemaal en vondt het een prachtige vogel om te zien maar heb de vogel niet naar één of andere vissersbootje zien zwemmen, dus daar was ik sowieso niet bij...

Ik heb geen ervaring met Roze Pelikanen in het buitenland, in zoverre dat ik niet in de broedgebieden ben geweest, maar kan mij geen documentatie of andere foto's herinneren dat Roze Pelikanen de vissers aldaar opzochten. Misschien dat jij met concrete voorbeelden kunt komen?
En nee, Huismussen zijn ook niet ontsnapt maar hebben zich wel massaal aan de leefomgeving aangepast, alhoewel de soort in Nederland hard achteruit gaat door de veranderende huizenbouw en steriele c.q. ontgroende tuinen en richting de Rode Lijst gaat of al op staat. Misschien dat de Roze Pelikaan in hun eigen leefomgeving ook bedreigd worden en daardoor meer op de veranderende leefsituatie inspelen maar heb daarover nog geen wetenschappelijk onderzoek over gelezen, maar nogmaals, ben zeer benieuwd?

CiteerMisschien schop ik hiermee dit geval ook het escape-schap in, maar ik neem aan dat de CDNA hier niet heel vaak langskomt ;), en hij zat tenslotte al in een klein boompje te tukken.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat je hiermee bedoelt, of dat de vogel richting vissersbootje ging, maar CDNA-leden twitchen ook voorzover ik weet en ik durf sterk te betwijfelen/weet het eigenlijk wel zeker of jij hiermee het escapeschap, in dit specifieke geval, inschopt. Daar is het CDNA zelf mans en kritisch genoeg voor maar ik help je echt te hopen dat het CDNA tot een, voor ons twitchers, wijs besluit komt ;)

ps, de belgen waren ook niet echt overtuigd van hun Roze Pelikaan ervan uitgaande dat het de vogel van Friesland was.....

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp...09&whichpage=18

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp...09&whichpage=19
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Het lijkt mij waarschijnlijker dat het een ontsnapt beest is. Is niet iedereen het daar mee eens? Er wordt gezocht naar argumenten dat het beest heel misschien toch wild is, maar het blijft dan nog steeds bij heel misschien.

BWoets

Waarom zou een ontsnapte Roze Pelikaan van Duitsland, via Nederland naar Engeland vliegen? Het lijkt me dat een ontsnapt beest wanneer hij op een plek zit met veel vreten daar lekker blijft, of misschien eens een paar kilometer verplaatst.
Het lijkt me iig erg onlogisch dat een ontsnapte vogel even de Noordzee oversteekt, of zijn er meer van deze gevallen bekend?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jos Welbedacht

#46
Ik denk ook dat het een wilde vogel is. Het argument van Bob vind ik een goeie, bovendien vind ik een ring nodig bij een ontsnapte vogel. Het beest lijkt zich ook goed te voelen, een ontsnapte vogel(als die van de OVP) is verzwakt terug gevonden in Stavoren, die hebben geen ervaring met het echte leven, ookal is het nu zomer. Ik denk dat Roze Pelikanen in het zuiden ook leren om een visje te stelen, of de vogel heeft honger, echte honger, en zal daarom ook wat tammer zijn.
Hier nog even een slechte foto van de rechtervleugel van de Roze Pelikaan bij het Oosterschar, Friesland in Mei. Helaas heb ik de linker niet, maar misschien is hier nog wat mee te vergelijken?
members.home.nl/jw90
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Ben Wielstra

Ok, maar waarom zou een wilde Roze Pelikaan van zuid-oost Europa via Duitsland, via Nederland naar Engeland vliegen? Waarom zou een wild beest, wanneer hij op een plek zit met veel eten in zuid-oost Europa, met allemaal misschien niet eens zo onaantrekkelijke medepelikanen, daar niet lekker blijven?

En ja ik vind ook dat als je zo nodig vogels in gevangenschap wilt houden je ze een ring om moet mikken maar ik vrees dat dat lang niet altijd gebeurd! Er worden wel gekkere soorten zonder ring gezien. Liever zou ik het andersom zien: een Pelikaan met een ring van een ringproject.

Bram Rijksen

CiteerOk, maar waarom zou een wilde Roze Pelikaan van zuid-oost Europa via Duitsland, via Nederland naar Engeland vliegen? Waarom zou een wild beest, wanneer hij op een plek zit met veel eten in zuid-oost Europa, met allemaal misschien niet eens zo onaantrekkelijke medepelikanen, daar niet lekker blijven?

als jij kan vertellen waarom alle andere dwaalgasten in Nederland verschijnen, heb je al een groot gedeelte van deze vraag beantwoord... Waarom verschijnen er sinds een jaar of wat iedere zomer Slangenarenden en Vale Gieren in Nederland?
We vallen weer in herhaling natuurlijk, maar 'tamheid' is wel een heel slecht criterium om een soort als 'wild' of 'ontsnapt' te bescouwen. Ik kan je zo tien soorten noemen die bijna aaibaar maar toch echt harstikke wild zijn.

Edwin Russer

#49
CiteerIk kan je zo tien soorten noemen die bijna aaibaar maar toch echt harstikke wild zijn.

Ha Bram, die ook allemaal door het CDNA zijn aanvaard?
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bram Rijksen

Hoi Edwin,

Tamme beoordeelsoorten? Neem ik voor het gemak even G-Br. mee: Haakbek, Bartramsruiter, Kleinst Waterhoen, Soraral, Woestijngrasmus, Sperweruil, Koningseider, Roze Spreeuw, Woestijntapuit, Izabeltapuit, Blonte Tapuit, Harlekijneend, Monniksgier, Steppekievi... ho, ik ben al over de tien heen! Allemaal binnen of bijna binnen 'aai-afstand'. En nu weet ik ook dat de ene soort de andere niet is, maar toch; he zegt niet zo heel veel.

Ben Wielstra

Toch plaats ik voor mijzelf de pelikaan in de catergorie bronskopeend. Wordt zo aanvaard maar ik zal zelf nooit met een tevreden gevoel zo'n beest in Nederland kunnen bekijken. Die Soraral daarentegen...

Bram Rijksen

CiteerToch plaats ik voor mijzelf de pelikaan in de catergorie bronskopeend. Wordt zo aanvaard maar ik zal zelf nooit met een tevreden gevoel zo'n beest in Nederland kunnen bekijken. Die Soraral daarentegen...
Waarschijnlijk plaatst iedereen vraagtekens bij veel soorten ganzen, eenden, valken, gorzen en andere soorten die veel in gevangenschap worden gehouden. Ik wel in ieder geval, maar zolang niet te bewijzen valt dat een soort -die in staat geacht wordt hier op eigen gelegenheid te komen- níet wild is, heeft iedere soort het voordeel van de twijfel.  

Edwin Russer

#53
CiteerWaarschijnlijk plaatst iedereen vraagtekens bij veel soorten ganzen, eenden, valken, gorzen en andere soorten die veel in gevangenschap worden gehouden. Ik wel in ieder geval, maar zolang niet te bewijzen valt dat een soort -die in staat geacht wordt hier op eigen gelegenheid te komen- níet wild is, heeft iedere soort het voordeel van de twijfel.

He verdorie, dat ben ik met je eens  ;) en geldt de regel van de omgekeerde bewijslast:

De CDNA en CSNA hanteren daarom alleen de volgende regel:

"wanneer een soort in staat wordt geacht hier op eigen kracht te kunnen
verschijnen, dat wil zeggen vagrancy potential heeft, dan dienen gevallen
van deze soort aanvaard te worden, tenzij de vogel duidelijke kenmerken van
gevangenschap vertoont.

Dit is ongeacht hoeveel exemplaren van deze soort in gevangenschap worden
aangetroffen. Wel kan van bepaalde soorten geëist worden dat positief is
vastgesteld dat de vogel geen ring droeg. Deze regel werd in het leven
geroepen nadat bij een aantal soorten individuen werden gezien die een ring
droegen die duidde op niet-wilde herkomst. Op dit moment zijn er negen
soorten waarvoor deze regel geldt: Ross' Gans, Bronskopeend, Buffelkopeend,
Kokardezaagbek, Sakervalk, IJslandse Brilduiker, Siberische Taling, Lammergier en Jufferkraanvogel,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#54
CiteerHoi Edwin,

Tamme beoordeelsoorten? Neem ik voor het gemak even G-Br. mee: Haakbek, Bartramsruiter, Kleinst Waterhoen, Soraral, Woestijngrasmus, Sperweruil, Koningseider, Roze Spreeuw, Woestijntapuit, Izabeltapuit, Blonte Tapuit, Harlekijneend, Monniksgier, Steppekievi... ho, ik ben al over de tien heen! Allemaal binnen of bijna binnen 'aai-afstand'. En nu weet ik ook dat de ene soort de andere niet is, maar toch; he zegt niet zo heel veel.
Oke, dat is een aardig lijstje waarvan ik gelukkig de meeste heb gezien  :)  maar waarvan het merendeel ook weer niet een echte dierentuinstatus heeft. Ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat deze vogels ook voederbaar waren of het moet die Bartrams in Engeland zijn geweest waarvan ik mij wel foto's kan herinneren.

CiteerWe vallen weer in herhaling natuurlijk, maar 'tamheid' is wel een heel slecht criterium om een soort als 'wild' of 'ontsnapt' te bescouwen

Maar een leuk voorbeeld is wel de ongeringde onvolwassen Siberische Taling uit 1994 bij Thorn die zich ook liet voederen, al moet ik er wel bijzeggen dat het vroor dat het kraakte, maar dat de vogel zich wel in open water bevondt.
Ik zag wel tot mijn stomme verbazing dat de vogel nu in herroulatie is gebracht omdat het een hybride zou zijn terwijl de vogel toentertijd toch vanwege het voederen al was afgewezen...

Inmiddels ben ik wat meer te weten gekomen en ben toch wel geneigd om mijn ernstige scepsis enigzins te laten varen door nadere info die ik inmiddels heb verkregen:

Uit ervaring weet ik dat peli's vaak geen angst voor mensen hebben, in Roemenie voer ik ooit met een bootje zo door een groep heen in de Donaudelta, alsof het Knobbelzwanen in NL waren.

In Lancashire the near-adult White Pelican that had flown over Norfolk and Lincolnshire on Wednesday (and had previously been in The Netherlands and Germany earlier in the summer) was located on the River Ribble near Brockholes Quarry. Its' keenness to accept a fish from a local angler will not have done much for its' credentials and is presumably an escape

Die tamheid maakt er niet makkelijker (/leuker...) op (ervan uitgaande dat dit de NL vogel is, maar daar lijkt het wel op).

De CDNA ziet alle gevallen van dit jaar in NL als 1 (samen met het Duitse geval en het Engelse geval) adhv de missende armpennen en de overeenkomstige leeftijd (3e of 4e kj
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

CiteerHe verdorie, dat ben ik met je eens wink.gif en geldt de regel van de omgekeerde bewijslast:

Ik ben bij sommige groepen voor omgekeerde omgekeerde bewijslast  :duim:  

Bram Rijksen

Citeermaar waarvan het merendeel ook weer niet een echte dierentuinstatus heeft. Ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat deze vogels ook voederbaar waren of het moet die Bartrams in Engeland zijn geweest waarvan ik mij wel foto's kan herinneren.

een onderonsje tussen Arnold Meijer en een Roze Spreeuw werd vereeuwigd op Texel; volgens mij at dit beest ook (bijna?) uit de hand. En de Ivoormeeuw van Stellendam was nog minder dan een meter van m'n gezicht en minder dan 30 cm van mijn hand met stukje brood verwijderd, toen er iemand met z'n hond over de dijk aankwam joggen..  Okee, die middelste Jagers eind jaren 80, die in IJmuiden bijna letterlijk het kaas tussen je boterhammetjes uitpikten hadden vooral honger natuurlijk, maar al met al genoeg voorbeelden van 'onverdachte' vogels die opmerkelijk tam gedrag vertonen.  

snwja3

Regenwulpen en zilverplevieren zijn hier in Nederland niet benaderbaar.
Vliegen bij het minst geringste op grote afstand al op.
Dezelfde vogels in Gambia kan je tot op enkele meters benaderen en tonen geen schuwheid.
- Alle vogels in Gambia ontsnapt?
- Of passen vogels zich ook aan de omstandigheden aan?

Ander voorbeeld:
Stadparken in Tokio zitten de winter vol met 'wilde' pijlstaarten die het brood uit je hand komen eten. In de zomer op de toendra echter bijna niet benaderbaar.
Toch ontsnapt!?

Pelikanen zullen zich (als bovengenoemde voorbeelden) derhalve in gebieden waar ze verjaagd/bejaagd worden (door bijvoorbeeld lokale vissers) zich anders gedragen dan waar ze rustig kunnen/mogen vissen.
Ook vogels passen zich aan. Zonde om veel energie te gebruiken terwijl je rustig door kunt scheppen met die grote snavel!
Ofwel tam gedrag kan een indicatie zijn maar is niet een uitsluitend gegeven voor ontsnapte herkomst. Zie verder ook de vele voorbeelden van Bram.

Ps. waarmee wel blijft staan dat bepaalde vogels (welke veel gehouden worden) altijd een bijsmaak geven, zeker als ze ook nog eens vrij tam gedrag vertonen.
Dus Ben, doe mij ook maar een Soraralletje in Lentevreugd ofzo.
Wietze Janse

Edwin Russer

#58
CiteerPs. waarmee wel blijft staan dat bepaalde vogels (welke veel gehouden worden) altijd een bijsmaak geven, zeker als ze ook nog eens vrij tam gedrag vertonen.
Dus Ben, doe mij ook maar een Soraralletje in Lentevreugd ofzo.

Ha Wietze en Bram, leuke voorbeelden die jullie opnoemen, vooral de Ivoormeeuw! Roze Spreeuw, Woestijngrasmus, Haakbek, Sperweruil, Koningseiders enz. en de Middelste Jagers waarvan ik zelf ook heb mogen genieten. Maar zoals je zegt Wietze, blijven bepaalde soorten met een hoog dierentuingehalte altijd een vervelende bijsmaak houden zeker als ze nog eens vrij tam gedrag vertonen.
Maar ik heb al eerder gezegd, laat het CDNA in al zijn wijsheid maar een verstandig besluit nemen en we deze soort toch aan onze lijst mogen toevoegen,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Het is natuurlijk wel zo dat de voorbeelden die Wietze noemt, vogels betreft op voor hen gebruikelijke plaatsen. Zij kennen dus de situatie daar. Een wilde pelikaan is in Nederland onbekend. Ik kan me voorstellen dat het dan anders werkt: op onbekend terrein zal zo'n vogel wellicht minder gemakkelijk zo tam zijn.
Maar goed, het blijft speculeren. Het is zoals Edwin zegt: laat het CDNA in al zijn wijsheid maar een verstandig besluit nemen of we deze soort toch aan onze lijst mogen toevoegen. Wat voor mij overigens niet geldt want ik heb 'm tot twee keer toe op één dag gemist.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015