Hoofdmenu

vergeten wikke?

Gestart door Piet Schuttelaar, mei 29, 2010, 00:14:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Klopt dit?

Denro

ik ken alleen de vogel- en heggewikke! En hij lijkt in ieder geval ook op de vogelwikke. Ben benieuwd!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Nietspitten

Citaat van: denro op mei 29, 2010, 01:00:31 AM
ik ken alleen de vogel- en heggewikke! En hij lijkt in ieder geval ook op de vogelwikke. Ben benieuwd!
Waar deze ook op lijkt ,maar zeker niet op vogelwikke.
groeten, Gerrit

Denro

Citaat van: GerritWelgraven op mei 29, 2010, 19:32:21 PM
Citaat van: denro op mei 29, 2010, 01:00:31 AM
ik ken alleen de vogel- en heggewikke! En hij lijkt in ieder geval ook op de vogelwikke. Ben benieuwd!
Waar deze ook op lijkt ,maar zeker niet op vogelwikke.

De blaadjes lijken er wel op ?!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Gerard Scholte

#4
Voederwikke Vicia sativa is in ieder geval juist en mogelijk de ondersoort Vergeten wikke (Vicia sativa subsp segetalis)
Groeten,

Gerard

Piet Schuttelaar

Citaat van: Gerard Scholte op mei 29, 2010, 20:00:48 PM
Voederwikke Vicia sativa is in ieder geval juist en mogelijk de ondersoort Vergeten wikke (Vicia sativa subsp segetalis)



Gerard zeer bedankt!

Piet

Nietspitten

Citaat van: Piet Schuttelaar Stein op mei 29, 2010, 23:39:52 PM
Citaat van: Gerard Scholte op mei 29, 2010, 20:00:48 PM
Voederwikke Vicia sativa is in ieder geval juist en mogelijk de ondersoort Vergeten wikke (Vicia sativa subsp segetalis)



Gerard zeer bedankt!

Piet
Ook in dit geval ,met toch weer niet toerijkende foto's is een soort niet goed op naam te brengen. Het verschil in de grote (breedte) van onderste-  en bovenste bladen is hier niet te zien.
Het is een : Vicia sativa ,
Zeker geen Vicia sativa subsp.sativa sativa = Voedewikke
Indien de bovenste bladen en de onderste bladen te zien waren geweest ,zou een mogelijk juiste determinatie mogelijk zijn.   
Gezien het kleur verschil in vlag en vleugels zou het wel  V.sativa subsp. segetalis kunnen zijn, maar andere kenmerken zijn toch ook van belang.   
groeten, Gerrit