zweefvliegen - toch nog een keer..

Gestart door andre.schulten, mei 17, 2010, 15:42:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

Mijn topic is alweer verhuisd naar pag.4 van het vliegenforum, maar het idee laat me nog niet los.
(zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=106115.0.html)
Dat komt deels door de opmerking van Cor dat er best behoefte kan zijn aan een plaatjesoverzicht van zweefvliegen en deels door een klein 'onderzoekje' op het forum: je ziet heel vaak dezelfde vragen voorbij komen: Helophilus pendulus, Epistrophe elegans, Episyrphus.. enz.

Dus daarom mijn gedachte om een plaatjesoverzicht samen te stellen.
6 foto's op een A6 (24 op A4) = prima leesbaar, goed te printen en mee te nemen in het veld.

Daarom de vraag aan admins en zweefvlieg-o-logen: vinden jullie dit zinvol?
Niet zozeer om de admins te ontlasten, maar het is gewoon veel leuker als je zelf uitvindt welke soort je hebt gezien.

Zo nee: lees niet verder..

Daarom de vraag aan alle foto-leveranciers: maar ik jullie foto's gebruiken? mét naam en toenaam uiteraard.
(want zomaar foto's van het net plukken is 'not done' ) (later persoonlijk te benaderen)

Zo ja: binnen welk kader? Alleen de zeer algemene soorten of juist uitgebreider?

Zo ja: kunnen deze op een vindbare plek op waarneming.nl geplaatst worden?

Zo ja: wie heeft zin om mee te denken/werken (op koude en regenachtige dagen) en op deze manier de mensheid een stapje vooruit te helpen?

Zo ja: is zoiets op termijn ook zinvol voor : blaaskoppen? vliegen? muggen? dazen?

groet! André

han.endt

Het idee is wel leuk, maar met plaatjes kijken alleen kom je er niet. Er zijn enkele uitzonderingen, maar over het algemeen heb je meer informatie nodig. Voor het determineren kan men beter de jeugdbondstabel voor zweefvliegen aanschaffen en dan de gevonden soort hier op Waarneming.nl opzoeken om te kijken of het lijkt. Of bij twijfel op het forum vragen natuurlijk.

PS. Ik wil met mijn foto's zelf nog wat doen op mijn site, dus die liever niet gebruiken.

andre.schulten

Han,
Je benoemd inderdaad een 'pijnpunt' van mijn insteek. En er zijn er nog meer..
Want hoeveel tekst is nodig? Of juist niet..
Neem Syrphus ribesii en aanverwanten; dat lukt niet vanaf foto en hoe los je dat op? Toch tekst of verwijzen..
Is het voor beginners, maar wat als die (goed mogelijk) een zeldzame soort vangen?  :rolleye:

Ik zie genoeg haken en ogen en daarom dus dit kleine 'interview'...

han.endt

Citaat van: a.schulten op mei 17, 2010, 16:53:24 PM
Neem Syrphus ribesii en aanverwanten; dat lukt niet vanaf foto en hoe los je dat op? Toch tekst of verwijzen..
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=52373.0.html

Overigens zit ik er altijd een beetje mee of mijn teksten (ook al is het in eigen vorm gegoten) geen plagiaat zijn. Immers ik heb al mijn 'wijsheid' uit boekjes e.d. Op een gegeven moment weet je een hoop uit het hoofd, maar het is geen eigen kennis. Toen ik geboren werd wist ik niets van zweefvliegen........
Is het voldoende om een literatuurreferentie te geven?

Overigens is er een mogelijkheid om bij elke soort een beschriijving te geven, waarbij het ook mogelijk is om een staatje weer te geven waarin soorten met elkaar vergeleken kunnen worden:
http://waarneming.nl/soort/info/6527

han.endt

Overigens heb ik de indruk dat veel mensen als ze bijvoorbeeld menen een eristalis te hebben gevonden naar het soortenoverzicht http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=Eristalis&g=0&f=0&z=1&p=0&sort_lat=0 gaan, zoeken naar Eristalis en dan bij de namen op de foto-overzichten ( Foto ) daar achterdrukken.

andre.schulten

Je laatste opmerking kon wel eens heel goed kloppen,
máááár..  8)  ..als je nou geen idee hebt??

Ik ben zelf erg visueel ingesteld (ben dol op plaatjesflora's ed, en een beetje lui), dus als ik een paar keer een plaatje ergens van gezien heb dan weet ik al snel in welke hoek ik het zoeken moet..

Kom ik toch weer bij de beginners uit..

En daarbij: er is een schat aan fotomateriaal op waarneming; er lijkt me niks op tegen om dat 'gericht in te zetten'.

Blijft het tekst-plagiaat-puntje. Volgens mij volstaat een verwijzing. (Heb ooit eens boeken geillustreerd, waarin gedichten en stukken tekst werden aangehaald; daar was de bronopgave voldoende.)