Nimf van een cicade, denk ik

Gestart door MarjoSmeets, mei 24, 2010, 18:45:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Is dit een nimf van een (schuim)cicade en zo ja, is dan te zeggen welke? Het beestje was vrij groot, ik denk zo'n 5-6mm. Op de eerste foto is net nog een stukje van zo'n nimf te zien aan de onderkant van het schuim. Wat het voor een boom was kan ik helaas niet zeggen. Het was een grote boom, met hangende takken en een langgerekt smal blad. Ook zat er nu onopvallende bloesem in en heel veel van die schuimpropjes. Het schuim was vrij nat en drupte regelmatig uit de boom. Wie kan me helpen?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#1
Hoi Harry,
Citaat van: harry60 op mei 24, 2010, 22:33:27 PM
Waarschijnlijk is dit de nimf van de Cercopis vulnerata
Opvallende diagnose - waar leid je dat uit af?

Ik dacht begrepen te hebben dat de larven van Cercopidae ondergronds (of dicht aan de grond?) in spuugmassa leven en Aphrophoridae hogerop. Je zou het verder aan de breedte van de kop vs halsschild moeten kunnen zien, maar daar is een dorsaal plaatje voor nodig ... en dan houdt het bij mij wel zo'n beetje op  :-\

Zijn er hier andere dingen zichtbaar waar je wat uit af kan leiden?

P.S. Vreemd. Het berichtje van Harry waar ik op reageerde is verdwenen  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Citaat van: Pudding4brains op mei 25, 2010, 00:03:12 AM
P.S. Vreemd. Het berichtje van Harry waar ik op reageerde is verdwenen  ???

Ik dacht al, Arp is de boel door elkaar aan het gooien  :P

Maar ik begrijp dat je een dorsale foto (van de rug toch?) nodig hebt. Deze is slecht, en niet helemaal van op de rug, maar ik heb hem toch maar even uit de prullenbak opgediept, misschien heb je er wat aan. Het beestje liep telkens weer naar de "achterkant" van het takje als ik het draaide om hem beter te zien. Zou dat natuurlijke bescherming kunnen zijn? Steeds naar de schaduwkant lopen, minder kans op uitdroging?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Denk toch dat ik er naast zat, denk eerder dat het een Aphrophora sp. kan zijn.
Want een tijdje geleden hebben we de nimf van C. vulnerata gezien en is duidelijk anders.

Op deze pagina  staan een aantal foto's van Aphrohora die er beter op lijken.
Ik weet dat op lijken niet genoeg is om deze soort aan te nemen.
Eigenlijk kunnen we het beste deze als
Auchenorrhyncha spec. invoeren dan zitten we altijd goed.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Het ronddraaien om het takje, en altijd naar de achterkant waar jij de camera niet hebt is een bekend verschijnsel, op een of andere manier kunnen ze volgens mij toch zien dat er iets gaande is wat niet klopt, in dit geval de fotograaf en verplaatsen ze zich vervolgens naar de andere kant van de tak.

Heb dat al heel vaak mee gemaakt erg irritant.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Eigenlijk zie ik op die site maar 1 soort ( A. salicina) die op de mijne lijkt, gezien ook de bladeren waar ze op zitten, maar inderdaad, zoals jij ook al zei, "lijken op" is niet genoeg, maar misschien wel goed genoeg om er een Aphrophora spec. van te maken. Eens kijken of Arp met die laatste foto nog wat kan.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Hoi saampies,

Nee, die extra foto helpt (mij in elk geval) niet echt. Ik weet vrijwel niks van deze beesten, vandaar ook m'n vraag aan Harry - altijd leuk om meer te weten/herkennen. Maar alles wat ik algemene info tegenkom zegt dat de larvjes van Cercopidae ondergronds zitten en die van Aphrophoridae bovengronds (grassen, plantscheuten etc). Verder kijk ik dan af en toe in deze:

Zenner, Gudrun; Stöckmann, Marlies, Niedringhaus, Rolf (2005) Preliminary key to the nymphs of the families and subfamilies of the German Auchenorrhyncha fauna.. Toffe nimfensleutel en beschikbaar als PDF (7MB)

En dat is dan zo ongeveer alles wat ik erover mee kan neuzelen  :rolleyes:

Op die foto van de zijkant is die neus volgens mij wel voldoende om het beest bij de Spuugbeesten onder te brengen en samen met de bovengrondse spuug waar ze ook inzaten zou ik er dan idd maar gewoon "Aphrophoridae spec." van maken als meest nauwkeurige naam. Of je hem zo ook in kunt voeren weet ik niet...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Als een beestje zo onzeker is als dit, dan voer ik het normaal gesproken niet in en noteer ik het alleen voor mezelf. Bedankt allebei!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Heb de pdf iedergeval even opgeslagen, kan ik een keer op mijn gemak kijken

Bedankt daar voor Arp

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Ach ja, die PDF, dat was ik vergeten te zeggen. Krijg jij die wél gewoon geopend Harry? Ik krijg nl. alleen maar abacadabra  :rolleye:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Jazeker krijg hem hier netjes geopend.
Misschien moet je de Adobe reader updaten ?

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Oké, dan weet ik zeker dat het aan mij ligt! Ik heb een nieuwe pc, misschien staat er nog niet alles op. Ik zal mijn man er eens naar laten kijken. Bedankt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Citaat van: MarjoSmeets op mei 26, 2010, 08:17:25 AMIk krijg nl. alleen maar abacadabra  :rolleye:
Dan wordt ie inderdaad waarschijnlijk met een ongeschikt programma geopend. Hoe werk je? Probeer je de link direct in je browser (Internet Exploder, Firefox, Chrome, Safari ...?) te openen of sla je het eerst op op je vaste schijf en probeer je het dan te openen?

Ofwel: Als je gehussel te zien krijgt kijk dan eerst eens met welk programma de PDF geopend werd - staat meestal in de titelbalk van het betreffende venster of anders onder "Help; About" ofzo. Vermoedelijk wordt het nu als tekst afgebeeld, danwel in een browservenster danwel in een tekstverwerker ofzo.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Bedankt Arp! Mijn man heeft het inmiddels opgelost. Ik had het programma nog niet op mijn pc staan, dus werd het idd met een ongeschikt programma geopend.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo