Hoofdmenu

struikje met besjes

Gestart door Grada Menting, juli 30, 2006, 20:24:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

#30
Toch zweeft nog altijd de Wilde liguster door mijn hoofd die heeft nl. ook tegenoverstaande bladen. Al is de kleur te lichtgroen en sommige bladen erg smal, de bruinverkleuring in het blad doet me wel aan die soort denken. Bovendien zijn de vruchtjes dan goed. Hoewel de bloeiwijze meest pluimvormig lijkt te zijn heb ik daaraan nog enige twijfel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

De verhouding lengte:breedte van het blad klopt niet.  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerDe verhouding lengte:breedte van het blad klopt niet.
Ben ik met je eens maar niet bij alle bladen  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Je kunt er ook zo zien:

Phillyrea angustifolia is een struik uit het Middellandse Zeegebied. Op een mooie winterdag eet een zangertje een van de overgebleven vruchten van een struik en poept die hier weer uit. Als gevolg van de klimaatverandering ontkiemt het zaadje en groeit er een struik uit. In 2006 ontdekt een floriste de struik voor het eerst. Enige jaren later blijkt de struik zich inmiddels op acht andere locaties in Nederland gevestigd te hebben en wordt de soort opgenomen in de nieuwe flora.

Onwaarschijnlijk?
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Niet onwaarschijnlijk. Dat is de normale gang van zaken.
Alleen de soort gaat het nu nog om :)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

CiteerSofie,

Ik zou graag de bloeiwijze midden onder beter zien. Wil je daarvan s.v.p. een uitsnede maken en die vergroot laten zien.
Nico, hier een close up van midden onder.

Niko Buiten

Oké. Wie zoekt dat uit? In dit soort gevallen kan Sofie een deel van de struik verzamelen (bijvoorbeeld een lange tak met bloeiwijze), drogen en opsturen naar Wout Holverda (Nationaal Herbarium Nederland, Leiden). Ik heb het adres.

Overleg van te voren wel even met de beheerder van het gebied (misschien kent die de soort al).
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Sofie,

Excuses. Ik bedoel van de eerste foto. Het lijkt of daar nog iets van een bloem of zoiets te zien is.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Hier nog een uitsnede. Je ziet rechts een liefheerbeestje zitten, hoe groot die is weten we wel.

Grada Menting

Bij deze Nico.

Stippen

CiteerJe ziet rechts een liefheerbeestje zitten, hoe groot die is weten we wel.
zevenstippelig lieveheersbeestje: 5,5 - 8mm  :D  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Niko Buiten

Intermezzo:

Welke niet in de duinen groeit maar waar de struik wel op lijkt is Haagliguster. De bloeiwijze op de laatste foto van 19.16 uur maakt dat niet onmogelijk. Ik moet de bloeiwijze nog wel even controleren met die van Phillyrea angustifolia.

Terwijl ik dit schrijf zie ik dat Sofie weer wat laat zien.
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#42
Phillyrea angustifolia heeft kleine trosjes lichtbruine ligusterachtige bloemetjes.

Niko Buiten

Zojuist even gecontroleerd bij het tuincentrum: de bloeiwijzen van Phillyrea angustifolia groeien niet in eindelingse pluimen. Dat is op de foto's en bij Haagliguster/Wilde liguster wel het geval. De bloeiwijze op de laatste foto heeft op de bloemen van Haagliguster/Wilde liguster lijkende bloemen. Het naar bruin verkleurende en naar links wijkende omgekeerd eironde blaadje op de top van de stam van de struik midden boven in de eerste foto lijkt op een blaadje van Haagliguster/Wilde liguster.

Sofie, van welke struik laat jij ons nu toch foto's zien? :D

Groet,

Niko Buiten.


han.endt

Toch misschien wel liguster. Zo'n plant toont natuurlijk heel anders dan op vruchtbare grond. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik heel vreemd zat te kijken naar een plantje in de duinen die ik toch goed kende.

Corryabbink

Han, dat is ook mijn idee. Bovendien kun je op de laatste foto's goed zien dat de bladen kaal zijn en de bloeiwijze eindelings.

Die Wouter is zo dom nog niet  :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Foto van Wilde liguster in de duinen bij Haarlem.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Nieuwe foto's na 20 dagen

Grada Menting


Niko Buiten

Van dat langwerpige naar boven omgekrulde blad zag ik ook aan een Wilde liguster in de duinen bij Haarlem. Het ging dan om jonge takken met jonge blad. Het komt niet veel voor.

Zal ik er een foto van maken voor in dit topic?

Nu ik er hier in de duinen wat beter naar kijk valt mij op hoe gevarieerd de bladlengte van Wilde liguster eigenlijk is.  
Groet,

Niko Buiten.