Physcia caesia niet plat genoeg op het substraat.

Gestart door zuilim, mei 16, 2010, 14:17:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op een Linde in de Leidse binnenstad groeit een korstmos dat ik op een Physcia inschat en vanwege wat bolvormige soralen in het midden vermoedelijk P.caesia.
De thalluslobben zijn echter niet dichtaangedrukt op het substraat (Zie de "Veldgids"). De schors van de boom is ruw. Er is weinig houvast voor de lobben. Dat kan een oorzaak zijn.
Het kan wat anders zijn maar weet niet wat.

Op dezelfde boom veel Phaeophyscia orbicularis. Foto ter vergelijking erbij.
Ik neem aan dat die oke is.

Groeten,
Karel Brussee.


waterland01

 :rolleye:  Dit lijkt me zeker geen Physcia caesia, maar zeker wel 'een' Physcia, en ik heb een vermoeden dat het een bepaalde (en bepaald zeldzame ook, trouwens) soort betreft. Daarom het verzoek om een foto van dichterbij of een uitsnede van een foto, en als je hem weet terug te vinden de exacte locatie bepalen. Je mag er ook een stukje vanaf halen voor de determinatie. Waar denk ik aan? Physcia tribacioides... maar met een grote slag om de arm, hoor. Maar kijk hier: http://www.verspreidingsatlas.nl/showfoto.aspx?fotoid=7801

Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

zuilim

Het lijkt me verstandig ons niet blij te maken met een dooie mus. Je voorbehoud is zeker op zijn plaats.
   
Ik zal beginnen je drie uitsneden van de foto te sturen zonder deze voor verzending per e-mail te verkleinen. Mogelijk kun je daar wat houvast uit putten.
De locatie is de Garenmarkt in Leiden. Coördinaten 93.770/463.396. In elk geval daar in de buurt. Als het moet ga ik terug maar deze week heb ik weinig tijd.
En, ik weet hoe lastig het is iets terug te vinden, zelfs met coördinaten.

Misschien is extra moeite niet nodig als, bij nadere beschouwing van de aanvullende foto's, blijkt dat het een heel triviale soort is.

Groeten,
Karel Brussee.

kroonp

Ik zie niets wat de suggestie van Henk tegenspreekt... Sterker nog; wat ik zie past alleen bij Physcia tribacioides.
Dat wordt dan een nieuwe stip voor de verspreidingsatlas.  :)
Groet

Peter Kroon

waterland01

 :)  Ook Laurens Sparrius ziet hier Physcia tribacioides in. Als je hem terug kunt vinden, alsjeblieft een stukje verzamelen en opsturen, dan kunnen we het 100% zeker zeggen. Maar voorlopig houden we het erop dat het deze soort betreft. Dat zou de 12e waarneming voor Nederland zijn. Een warmteminnende, zuidelijke soort die in opmars lijkt te zijn. In de gaten houden dus, die Physcia's!

Henk Timmerman
Henk Timmerman

zuilim

Vandaag even naar de plek teruggekeerd. Ik vond het mos snel terug. Een paar foto's gemaakt waarvan er één iets scherper (hierbij) is dan de vorige en de kleur goed weergeeft. Ik heb ook een klein stukje meegenomen. Met pijn in het hart want ik houd daar niet zo van, zeker bij zeldzaamheden. Het lukt zelden naar wens. Verbrokkelt en verdwijnt terwijl je er bij staat. Er groeien twee exemplaren vlak naast elkaar op die ene Linde. De overige bomen in de omgeving heb ik bekeken maar niets meer gevonden. De coördinaten geven zoals altijd een geringe afwijking van de eerste opname. Het is zonder enige twijfel dezelfde.

Je vraagt materiaal op te sturen maar geeft niet aan naar welk adres. Het lijkt me daarom beter als ik het a.s. Zaterdag geef aan Laurens Sparrius die een excursie leidt waarop ik heb ingeschreven.

Groeten,
Karel Brussee.

kroonp

Citaat van: zuilim op mei 20, 2010, 20:15:06 PM
Het lijkt me daarom beter als ik het a.s. Zaterdag geef aan Laurens Sparrius die een excursie leidt waarop ik heb ingeschreven.

Groeten,
Karel Brussee.

Dat is een prima oplossing. Goed dat je het weer teruggevonden hebt.
Groet

Peter Kroon

zuilim

Door Laurens Sparrius vandaag bevestigd na bekijken materiaal. Nu ingevoerd.
Bedankt allemaal,

Vriendelijke groeten,
Karel Brussee.