Punctelia borreri

Gestart door zuilim, mei 15, 2010, 18:13:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Een soort die ik vermoedelijk vrij veel zie temidden van schildmossen maar het lukt me maar niet om er 'm als een "andere" soort tussen uit te pikken.
Bovenste foto gemaakt van een exemplaar groeiend op de stam van een Es in een Leidse buitenwijk.
De onderste foto is een exemplaar op de stam van een Linde in de Leidse binnenstad.

Ze zien er allebei zo schoon uit in vergelijking met P.ulophylla(syn.jeckeri) en P.subrudecta. De pseudocyphellen zijn meestal niet ovaal en niet verschillend van grootte.
De vraag is, is het in beide gevallen wel Punctelia borreri?

Groeten,
Karel Brussee.

waterland01

De tweede lijkt me onmiskenbaar een borreri, maar de eerste? Ik zie daar meer subrudecta of jeckeri in, en ik gok een beetje op de tweede. Die grote pseudocyphellen zie je op de tweede foto duidelijk zitten, en op de 1e foto zie je marginale (op de lobranden) soralen, en met de kleur doet me dat richting jeckeri gaan Bij borreri op foto 1 zie je ook duidelijk de kenmerkend brede lobben en de grijzere kleur dan bij jeckeri en subrudecta (die ogen donkerder, vooral jeckeri). Er zijn altijd exemplaren bij waarbij je niet echt op een naam uitkomt, maar in verreweg de meeste gevallen kun je er echt uitkomen. Hopelijk kom je nog een tak tegen met alle drie de soorten erop, dat zou goed vergelijkingsmateriaal zijn!

Henk Timmerman
Henk Timmerman

zuilim

Dank je Henk, voor je reactie.
Over de tweede foto heb je geen twijfel, P.borreri.

De eerste heb ik het "origineel" opnieuw goed bekeken en daarbij sterk ingezoomd. Zo zijn de details beter te zien dan nadat de foto verkleind op Waarneming is geplaatst.
Je hebt gelijk. Er zijn mariginale soralen aanwezig. Alleen de kleur is toch veel en veel groener bij P. jeckeri(ulophylla). Vooral door het kleurkenmerk heb ik mij laten misleiden.
De eerste plaatste ik als onzeker op Waarneming.nl. Ik zal de naam wijzigen en op zeker zetten.

Groeten,
Karel Brussee.

kroonp

Citaat van: waterland01 op mei 15, 2010, 23:36:50 PM
De tweede lijkt me onmiskenbaar een borreri, maar de eerste? Ik zie daar meer subrudecta of jeckeri in, en ik gok een beetje op de tweede.

Mee eens. Ik maak van de eerste ook P. jeckeri.
Groet

Peter Kroon