Welk mos is dit?

Gestart door Niko Buiten, juli 30, 2006, 18:18:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Een paar weken geleden vond ik dit mos op een dikke tak van een oude populier in een halfopen populierenbosje in de Amsterdamse waterleidingduinen. Welk mos is het?

Foto 1: macro-opname van enkele polletjes mos.

Foto 2: microscopische opname (100x vergroting) van het kapsel.

Foto 1.
Groet,

Niko Buiten.

Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Dag Niko,

Volgens mij weet je het zelf aangezien er eerst een tip stond.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dat was een vergissing/foutje. Welk mos is het volgens jou?
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Geen idee dan zou ik eerst de vakliteratuur er op na moeten slaan. Oppervlakkig bezien denk ik aan een Kroesmos, Haarmuts of iets van dien aard.
met groet, Corry

Niko Buiten

Waarom denk je dat ik Foto 2 laat zien?
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Je zult me wel iets willen leren :lol:  aangezien ik aan het eten koken ben heb ik daarvoor nu niet zoveel tijd. Ik wil me er op een ander tijdstip wel in verdiepen maar ik moet nog meer dan 1000 mossen invoeren voor 1 september.

Nico heb jij de Beknopte Mosflora niet? Daarmee moet het toch te vinden zijn.
met groet, Corry

Niko Buiten

Je zoekt volgens mij in de goede richting.  
Groet,

Niko Buiten.

Windekind

ik denk een kroesmos omdat :

1 de bladeren erg sterk gekroesd zijn (is bij haarmutsen nauwelijks)
2 als ik het goed zie (maar ik vind het op de foto niet echt duidelijk te zie) de sporenkapsels duidelijk boven de plant uit steken.

Meest voor de hand liggend volgens mij dan:

- Ulota bruchii
- Ulota crispa

Dit is afhankelijk van de kapselvorm en dat kan ik op de foto helemaal niet zien.

Overigens heb ik de microscoopfoto niet gebruikt.

Groet,

Elmar

Klopt dit of moet ik verder onderzoek doen en de microscoopfoto ook maar gebruiken ?
Dan moet ik toch echt de lieteratuur er bij pakken.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Nico,

Ulota crispa. Dan kan ik misschien weer rustig slapen.
met groet, Corry

Niko Buiten

Dag Elmar en Corry,

Voor Ulota steken de kapsels niet ver genoeg boven de polletjes uit. Ze steken er zelfs helemaal niet bovenuit (dan zou je de kapselsteeltjes duidelijk kunnen zien). Foto 2 moet je zeker gebruiken: daarop is iets bijzonders te zien.

Het is goed mogelijk dat jullie dit mos nog niet in jullie omgeving gezien hebben.

Overigens, het is niet mijn bedoeling iemand uit de slaap te houden.

Groet,

Niko Buiten.

(Ik heb een idee welk mos dit is maar wil dat toetsen. Misschien zie ik door mijn ervaring dingen over het hoofd.)
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Dag Niko,

Als je iets wilt toetsen zijn foto's van zover af niet voldoende. Je zou in ieder geval de naam die je denkt erbij kunnen geven dan kan er gericht naar gekeken worden. Op deze manier is het voor ons met een foto waarop we lang niet alles kunnen zien zoeken naar een speld in een hooiberg. Voor jou is dat anders want jij kunt nervatuur, kapsels enz. bekijken. Om je nu al die vragen te stellen terwijl je al een idee hebt lijkt me een beetje van de zotte. Je mag me het mos ook wel sturen dan wil ik het wel bekijken. Op de foto's zie ik kapsels boven het mos uitsteken.
met groet, Corry

Windekind

Hoi Nico,

tja dan toch een haarmuts ?
Overigens zie ik de kapselstelen bij het rechterpolletje wel, maar ik ben met je eens dat ze niet echt ver buiten de plant uitsteken zoals gebruikelijk.

MMM,

Maar dan ?

Voor Orthotrichum vind ik ze te gekroesd.
Orthotrichum pulchellum heeft wel dat gekroesde, maar die heb deze winter met die prachtige sporenkapsels gezien. Maar op de foto zijn de kapsels nu natuurlijk helemaal uitgedroogd. Dit is het enige wat ik kan bedenken.

Ik heb meer hints nodig vrees ik. Het gaat op de laatste foto neem ik aan om de stomata ?  Zou O. pulchellum ook kunnen.

Groet

Elmar

p.s. ik ken maar weinig mossen dus voor een zekere determinatie zul je niet echt veel aan me hebben
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

CiteerDag Niko,

Op de foto's zie ik kapsels boven het mos uitsteken.
Dat gaf ik ook al aan en dat samen met dat enorme gekroesde deed mij gaan voor Ulota.

Verder kom ik er zo ook niet uit.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Oké. Dan duw ik jullie nu maar een bepaalde richting op. Volgens mij is het Slanke haarmuts (Orthotrichum tenellum).

Wanneer Corry het mos microscopisch wil controleren wil ik wel iets voor haar verzamelen (er staat genoeg).

Op Foto 2 zie je een gesloten huidmondje (ik ken de term stomata niet).

Het mos zou best Gekroesde haarmuts kunnen zijn. Als Elmar en Corry zo overtuigd zijn van het gekroesde van de blaadjes en het boven de polletjes uitsteken van de kapsels. De huidmondjes zitten verder in de bovenste helft van de kapsels en niet op de basis van het kapsel (dit zie ik nu net in Siebel/During; en heb ik eerder over het hoofd gezien). Bovendien was de vaginula vermoedelijk onbehaard. Dit zijn allemaal kenmerken die leiden naar Gekroesde haarmuts.

Wat nu?
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Niko bedankt voor de informatie. Dan kun je terug naar het verschil tussen Kroesmos en Haarmuts op bladkenmerken.

Die vallen uiteen op:

Haarmuts: Bladranden aan de basis zonder heldere zoom.

Kroesmos: Bladrand aan de basis met heldere één tot meerrijige zoom van rechthoekige of vierkante cellen.
met groet, Corry

Niko Buiten

Dag Corry,

Ik heb de collectie niet meer.

Het is voor mij met zekerheid een haarmuts.

Misschien helpt onderstaande foto je overtuigen dat het een haarmuts is.

Anders helpt de daaropvolgende foto van Knotskroesmos je wellicht overtuigen.

Niko.
Groet,

Niko Buiten.

Niko Buiten

Knotskroesmos.
Groet,

Niko Buiten.

Niko Buiten

Kapsel van de haarmuts.
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Dag Niko,

Voor mij is het Gekroesde haarmuts. De huidmondjes zitten in het bovenste deel van het sporenkapsel. De exostoomtanden zijn oranjerood en het kapsel steekt net buiten de bladen enz.enz.

Mooie foto van dat Knotskroesmos overigens.

Nu kan ik tenminste rustig slapen en jij ook hoop ik :D
met groet, Corry

Niko Buiten

Dag Corry,

Dank voor je antwoord. Ik heb een verschrikkelijke nacht gehad. Ik heb mijn plannen voor vandaag moeten verplaatsen naar morgen. Vanochtend een halfuur met de Beknopte mosflora van Henk en Heinjo beziggeweest. Kom dan steeds uit op Gekroesde haarmuts, maar was nog niet overtuigend. Daarom ben ik heel blij met jouw conclusie. Gekroesde haarmuts, het kan niet anders.

Ja, mooie foto van Knotskroesmos, maar ik wil er ook zo één van Slanke haarmuts. Die wil ik gebruiken voor een presentatie over 'Mossen: inventariseren en veranderingen in het voorkomen van mossen' op de Noordhollandse Natuurdag in december.

Groet,

Niko.
Groet,

Niko Buiten.

Windekind

Das mooi,

:rolleyes: zat in tweede instantie toch goed met de Gekroesde haarmuts.

Overigens lijken de stomata (=huidmondjes van sporenkapsel) ook goed te passen bij deze soort, dat had ik gister al gezien.

Blij dat Corry nu de zekerheid geeft met haar determinatie.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Dag Elmar,

Dank voor je vasthoudendheid. Jij zette het spoor in naar Gekroesde haarmuts. Ik ga kijken of ik Gekroesde haarmuts kan gebruiken voor mijn presentatie.

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.

Niko Buiten

Elmar en Corry,

De vondst van Gekroesde haarmuts maakt deel uit van de gebiedsinventarisatie van de Amsterdamse waterleidingduinen door de Mossen- en korstmossenwerkgroep Kennemerland e.o. Het plan is deze inventarisatie over enige jaren te laten uitmonden in een mossenatlas van de AWD. De werkgroep inventariseert tweewekelijks en maakt ook tweewekelijks verslagen. Willen jullie ook uitgenodigd worden voor de inventarisaties en de verslagen ontvangen?

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Dag Niko,

Bedankt voor de uitnodiging maar ik zal daar voorlopig nog geen gebruik van kunnen maken. Wanneer ik er ooit in de buurt kom meld ik me wel bij jou. Af en toe een verslagje stel ik wel op prijs maar hou het daarbij maar op b.v. een rapportje met eindconclusie's. Het gebied ken ik niet en de vondsten zijn natuurlijk sterk verschillend met hetgeen hier te vinden is. Daarom is het wel leuk eens te lezen wat er allemaal bij jou in de buurt te vinden is.

Ik dacht echt dat jouw vraag een grap/uitdaging was en dat je de uitkomst wel wist, dat kwam omdat je er eerst een tip bij had staan en ik op dat moment de handen vol had aan andere zaken. Mocht je weer problemen met een soort hebben dan wil ik je wel helpen. Ook mijn kennis is op het gebied van de mossen niet geheel compleet maar 2 weten er altijd meer dan  :)  
met groet, Corry

Windekind

Hoi Niko,

ik wil bedanken voor je vriendelijke aanbod, maar ik kom er toch niet aan toe.

Bovendien ben ik op het gebied van mossen een beginner en valt er hier nog giga-veel te zien/ontdekken.

Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Dag Corry en Elmar,

Dank voor de antwoorden. Het is duidelijk zo.  
Groet,

Niko Buiten.