(jonge) hirsuta?

Gestart door JohnvR, mei 15, 2010, 00:18:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanmiddag op de Veluwe (km-hok 196-460) kwam ik deze tegen op een naaldboom tussen de bosbessen, nog meer naaldbomen en wat berken. De lengte van dit hele dingetje is (slechts) 14 mm. Volgens mij is de zak leeg, want het weegt niks. Kan het van hirsuta zijn of misschien fusca of nog iets anders?

Elachista

Een eerstejaars hirsuta lijkt me heel aannemelijk. Zeker te groot voor betulina (lijkt me trouwens dat je die ook wel eens gezien hebt) en die lijkt er bij lange na niet op. Het zaagselkraagje rondom de opening is nogal typisch voor psychiden dus ik zou verder geen andere opties weten.
Groet,
Tymo

zakdrager

Moeilijk hier met zekerheid iets van te maken, maar fusca zou wat mij betreft ook nog kunnen.

Henk

JohnvR

Nog maar hopen op een volgende ontmoeting dan.

Elachista

Fusca? De locatie is wat gek en ook de versmalling (breed- naar meer tubusachtig rond deze tijd - het meest prominent aanwezig bij de mannetjes) ontbreekt. Tevens zijn de bladeren meer rechtopstaand gekruist, ipv dakpansgewijs.
Groet,
Tymo

zakdrager

Qua lokatie zou fusca best kunnen, maar ik denk zelf ook dat het eerder hirsuta (of villosella) is.
Maar ik ben ook voor enige voorzichtigheid bij fotodeterminatie.

Groet

henk

JohnvR

Ik heb de villosella/hirsuta discussie van een afstandje gevolgd. Als ik het goed begrijp zijn er hirsuta's die op villosella's lijken, d.w.z. dat ze beide met strootjes uitgevoerd kunnen zijn. Gezien de combinatie van factoren ben ik toch geneigd deze als hirsuta weg te zetten.

zakdrager

Zou ik niet doen. Het is verre van zeker. Ik heb villosella gekweekt en de jonge zakjes zien er niet uit als de oude, als we daar al zeker van zijn.Wat mij betreft kan het dus beide zijn.

Henk.

JohnvR

Hallo Henk,

Bedankt voor de toevoeging. Ik zal deze waarneming vooral als een aansporing zien om aanvullende waarnemingen te doen, als ik weer eens ter plaatse ben. Ik voer deze dan als onzekere hirsuta in, ter eventuele inspiratie van toekomstige zoekpogingen/vondsten van derden.

Vriendelijke groeten,
John