glazenmakerhuidjes

Gestart door ronald, april 22, 2010, 22:10:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

iemand vroeg me hoe een larvenhuidje van groene glz te herkennen is, en toen heb ik wat in elkaar geflanst wat misschien voor liefhebbers ook leuk is om even te zien. het is niet volledig, zuidelijke keizer en glz missen, maar het geeft misschien voor iemand die net met huidjes begint wel enig inzicht in dat het best wel te doen is.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Makkie dus. Alleen komt de Groene juist vaak met de Bruine samen voor (en nooit met bv Noordse of Ven). Oftewel: achterhoofdvlekjes kijken.

Maar mooie inleiding.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Klopt het dat dit een Bruine is?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

#3
Nee. Denk dat het Groene is (maar durf blauwe niet uit te sluiten)

Heb onderhand een mail gestuurd...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Ik vergat te vermelden dat het huidje afkomstig was uit de Krabbenscheersloot achter mijn huis. De overige 47 huidjes waren volgens Gerard Abbingh van de Groene. Dit was volgens hem een Bruine met ?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Via email: het beest is indertijd door Gerard Abbingh (niet de eerste de beste dus) als vermoedelijke Bruine uit een set van een boel Groene geIDed.
Bruine en Groene kunnen erg op elkaar lijken (harde kenmerken zijn eigenlijk identiek) maar...
Bruine is meestal egaal, en heeft altijd lichte achterhoofdsvlekken. Daarom snap ik het probleem niet helemaal.
Overigens vliegt waar Groene vliegt, vliegt bijna altijd ook Bruine (en Vroege, en Glassnijder, en Paardenbijter, en de alleen in Groningse krabbescheervelden voorkomende Groene Pantserlibel (Aeshna sponsa)

[EDIT] Astrid heeft bovenstaand bericht gedaan, terwijl ik bezig was met de mijne [/EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

dat is zeker geen bruine, of het zou al een zeer afwijkend model zijn. vrijwel zeker een groene als het uit een krabbenscheersloot komt. daar is blauwe vaak niet erg dik vertegenwoordigt, en die is meestal ook slanker. om het zeker te weten zou een foto van het vangmasker duidelijkheid brengen.
groeten, Ronald van Seijen

vuurvlinder

Ronald,

als je mij je adres wil mailen plak ik er wel een postzegel op.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

En nu loopt er nog meer door elkaar. Maar mijn idee dat het bijna zeker een Groene is, is alleen maar zekerder geworden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

als gerard ze heeft bekeken dan is het in ieder geval geen blauwe, maar waarschijnlijk heeft hij zich in dit exemplaar vergist of is er iets anders misgegaan (wil wel eens gebeuren als je veel huidjes achter elkaar bekijkt).
bruine is bijna altijd contrastrijk getekend, groene is bijna altijd egaal gekleurd.
en de vlekjes op het achterhoofd die zo kenmerkend voor bruine zijn missen ook. als dit een bruine is dan zou ik dat heel bijzonder vinden, en dan kan hij beter naar Ewoud opgestuurd worden  ;)
groeten, Ronald van Seijen

vuurvlinder

Helaas is het ook een feit dat de Krabbenscheer in die sloot voor 90% verdwenen is. (ondanks mijn acties!)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Het huidje is wel bruin ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

En een mannetje Groene Glazenmaker is best wel blauw...

Vrij simpel. Waarom Gerard er een vraagteken bij heeft gezet is op dit moment zelf een vraag teken. Besst is niet anders dan al die andere GG's die ik heb, en wat mij betreft zeker geen Bruine. (Vroege en Paardenbijter kunnen heel makkelijk uit gesloten worden, en Blauwe zit bijna nooit in de KS.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

waarschijnlijk gewoon een simpele vergissing, kan gebeuren. groener dan dit wordt een bruin huidje in ieder geval niet.

dat verdwijnen van krabbenscheer is idd erg vervelend, maar als er mensen zijn die actie ondernemen is verandering wel mogelijk. maar het blijft zaak om het in de gaten te houden, fouten zijn snel gemaakt helaas.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Het wordt tijd voor een provinciaal Groningse libellenclub. Stad en Ommeland heeft zich opgeheven, en op het moment zijn er een aantal lokale groeperingen aktief (Zoals in GG: Grootegast == Groene Glazenmaker ???)

Wie ideeen heeft kan uiteraard altijd kontakt met me opnemen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Citaat van: ronald op april 23, 2010, 00:27:55 AM

dat verdwijnen van krabbenscheer is idd erg vervelend, maar als er mensen zijn die actie ondernemen is verandering wel mogelijk. maar het blijft zaak om het in de gaten te houden, fouten zijn snel gemaakt helaas.


Was het maar een foutje! In dit geval is het domweg opzet van de gemeentelijke ambtenaar. Die hoopt dat door niet te schonen de Krabbenscheer verdwijnt. Zijn de omwonenden weer blij, dan kunnen ze weer vissen. De tweede locatie in Grootegast wordt om zeep geholpen door het bijna volledig schonen van de Krabbenscheer. Ik heb inmiddels 2x aan de bel getrokken bij de AID. De eerste keer hielp het een beetje, de tweede keer was echt als mosterd na de maaltijd.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Het is al een hele klus om NM, Groninger Landschap en SBB op 1 lijn te krijgen. En die 3 bedoelen het goed.
Probleem is dat alle goede bedoelingen maar zelden tot goede maatregelen leiden. Ergens in het traject ga ik me schuldig voelen. Alleen: Waarom???

Nee ik geloof al jaren de Balellendes en de hoe heet die man ook weer die wel miljarden voor een bank had waar ik zelf nog steeds niet bij wil zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Een detailfoto van het mentum geeft een zekere determinatie. Is het mogelijk om het mentum zo groot mogelijk op de foto te zetten? Dan zal ik er even een meetlintje langs leggen. Zorg er bij de foto voor dat het mentum en de lens van de camera exact op een horizontaal vlak liggen ten opzichte van elkaar, anders krijg je snel afwijkingen. Mijn indruk is in dit geval groene, maar meten is weten.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

vuurvlinder

Doe ik zodra ik weet wat het mentum is. :rolleye:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Het vangmasker. Althans het deel waar je in ingeklapte toestand van onderen tegenaan kijkt. Dus gewoon kop van onderen op de foto zetten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

vuurvlinder

Thanks!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ewoudploeg

Dat maakt het een heeeel duidelijke viridis, namelijk: volgens de nieuwe sleutel van Seidenbusch is de verhouding "basale breedte : lengte van het mentum" bij de Bruine glazenmaker groter dan of gelijk aan 2,4 :1 en bij de Groene kleiner dan 2,4. Ik meet een lengte van 6,7cm en een basale breedte van 3,25 cm. 6,7/3,25=2,1, dus viridis.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

vuurvlinder

Bedankt! Erg leuk om te weten dat de eerste serie van 20 huidjes die ik vond uit 100% Groenen bestond.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Vreemd, omdat mijn eigen ervaring is dat waar Groene Glazenmaker uitsluipt ook altijd Bruine Glazenmaker zit (in kleinere aantallen).

Ik heb vanavond een aantal mensen laten zweten op Groene Glazenmaker huidjes.

@Ewoud: houdt je wel rekening met parallax (vertekening van lengte en breedte omdat het onderwerp niet loodrecht op de foto staat)? Is hier lijkt me wel aan de orde.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Dolf,

ik heb het vangmasker wel loodrecht op de foto gezet. Het huidje had ik op een wit papiertje in de vensterbank gelegd. Ik zat er met mijn camera zo dicht op dat ik de flitser moest gebruiken.

Alle Glazenmakers zitten hier. Wat ik wel leuk vond is terwijl ik in die Krabbenscheer sloot stond om huidjes te verzamelen een verse Grote keizer tegen kwam. Ook die houden kennelijk van Krabbenscheer.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Ben in geen van de mij bekende KS-lokaties ooit Keizers tegen gekomen, dus dat is een leuke waarneming.
Overigens kun je binnen enkele dagen de eerste Glassnijderhuidjes daar wel weer vinden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

keizer patrouilleert wel regelmatig boven krabbenscheer, maar massaal voortplanten doen ze er niet, dat is redelijk bescheiden.

groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Is natuurlijk ook de mogelijkheid dat als de keizers bij de KS zijn, ik er niet ben en andersom (ben daar meestal vroeg in het jaar en vrij laat). Waarnemerseffect dan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citaat van: vuurvlinder op april 23, 2010, 00:00:06 AM
Ik vergat te vermelden dat het huidje afkomstig was uit de Krabbenscheersloot achter mijn huis. De overige 47 huidjes waren volgens Gerard Abbingh van de Groene. Dit was volgens hem een Bruine met ?

Ik vermoed dat ik weet waar de onduidlijkheid bij Gerard Abbingh vandaan kwam:
de eerste druk van H&S maakt geen onderscheid tussen Bruine en Groene: dezelfde uitgang is voor beide soorten.
(Heb zelf druk 2, maar was laatst in de gelegenheid om druk 1 in te zien - is soms aardig anders).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's