Hoofdmenu

Zilverplevier

Gestart door Ted van der Knaap, mei 14, 2010, 21:57:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Had vanmiddag een nieuw soort: de Zilverplevier of de Goudplevier dacht ik ter plekke.

Nu thuis na de boeken geraadpleegd te hebben weet ik dat het een Zilverplevier is vanwege de zwarte okselvlekken (foto 1)

Wat ik me nu afvraag: Stel dat ik foto 1 niet had gemaakt, zijn er op de andere foto(s) dan harde kenmerken te zien waardoor ik 'm ook als Zilver- en niet als Goudplevier zou kunnen determineren?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Waarom zou de een Zilver en de andere Goud heten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 14, 2010, 22:00:48 PM
Waarom zou de een Zilver en de andere Goud heten?

Lijkt me niet alleen de kleur!!

...ik lees overal dat ze moeilijk uit elkaar te houden zijn
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

redmar_woudstra

Valt wel een beetje mee (al zeg ik het zelf), maar kan me verwarring voorstellen. Dit is een Zilver!
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: redmar_woudstra op mei 14, 2010, 22:26:49 PM
Valt wel een beetje mee (al zeg ik het zelf), maar kan me verwarring voorstellen. Dit is een Zilver!
Daar was Ted ook achter, het gaat om om de kenmerken om ze uit elkaar te houden als ze niet vliegen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Citaat van: Ted van der Knaap op mei 14, 2010, 22:23:59 PMLijkt me niet alleen de kleur!!
Ik denk het wel. Goudplevier is warmbruin met gele accenten, zilverplevier is koudbruin met grijze accenten en in zomerkleed zelfs zo'n beetje zwart-wit gespikkeld. Verwarring is eigenlijk eerder mogelijk met amerikaanse goudplevier maar wees gerust, die is het niet. (Inderdaad: zwarte oksels. Onder meer.)
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jord

Ted, let ook maar op de snavel: die is bij Zilverplevier een stuk steviger. En in zomerkleed is het zwart op de bovenborst een stuk breder dan bij een zomerkleed Goudplevier.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl