Hoofdmenu

Rhynchitidae

Gestart door thijsdegraaf, mei 14, 2010, 06:44:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik neem aan, dat het er een is uit de familie Apionidae. Maar valt er nog meer over te zeggen? Meestal niet weet ik.
Ik zie hem soms in de perenboom. Hier zit hij op een perenbloem (beetje uitgebloeid  :) ) Mijn vorige camera was niet goed genoeg om een duidelijke foto te maken. Nu heb ik een nieuwe en dan is het van dat prut weer. Vandaag ziet het er gelukkig beter uit. Maar dan zal je hem net weer niet zien. Ik plaats hem dus nu in afwachting van scherpere foto's.   ::)

Groeten, Thijs

harry60

weet het niet zeker thijs maar ik zag gisteren ook veel van dit soort en ik kreeg van Theodoor door dat het deze waren

Maar wacht voor de zekerheid even af op een kennert

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Bedankt Harry. Dat is in ieder geval beter dan apion spec.
We wachten op Theodoor.

Groeten, Thijs

blaauw7

geen apion maar een Caenorhinus/ Rhynchites spec (Rhynchitidae)
Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

#4
Bedankt Dick.
Ik zag er vanmorgen nog eentje. Ik zet hem erbij.  (ik had er al apion ondergezet.

Groet, Thijs

Wel een beetje slordig trouwens. Apion heeft geen "schouders". Ik had wel even beter kunnen kijken.  :-\
Is er met deze duidelijkere foto's misschien nog iets meer mogelijk?

thijsdegraaf

Ik haal hem nog een keer omhoog. Ik weet niet of ook de betere foto's bekeken zijn. Daarna zal ik jullie niet meer lastig vallen  :)
Deze zat vandaag in het avondzonnetje in de perenboom. Daar hebben ze toch een voorliefde voor. Ik zie er echter niet veel.
Wat een prachtig beestje.

Groeten, Thijs

beetlestitch

misschien rhynchitis coeruleus als optie. deze heb ik een keer in bulgrije verzameld ook op peer. maar voor zeker een paar in een potje en opsturen zodat met de binoc. er bij het probleem op gelost kan worden. groeten toon.
om er meerdere te vangen even kloppen tegen de takken met een paraplue er onder. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Nee, op basis van de foto is niet te bepalen om welke soort het gaat. Zelfs het genus is lastig. Waarschijnlijk Neocoenorrhinus, maar Involvulus is ook niet uit te sluiten...

Theodoor

thijsdegraaf

Theodoor en Toon.  Bedankt voor uitleg en advies.

Groeten, Thijs