Geringde vogels ook tellen?

Gestart door Lonnie Bregman, mei 13, 2010, 21:03:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hey,

ik heb vandaag een paar vogels gevangen die ik dit jaar nog niet op m'n lijstje had (zoals Goudvink), zal ik die invoeren of niet? Ik denk zelf van niet.
Groeten, Lonnie Bregman

Robertmeer

Je kan ze wel invoeren, maar wel als activiteit vangst. Deze tellen volgens mij ook niet mee op de lijstjes (levenslijst, jaarlijst etc.).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Lonnie Bregman

Citaat van: Robertmeer op mei 13, 2010, 21:05:47 PM
Je kan ze wel invoeren, maar wel als activiteit vangst. Deze tellen volgens mij ook niet mee op de lijstjes (levenslijst, jaarlijst etc.).
Dan is het goed, ik probeer het wel ff.
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Ik heb het geprobeerd, en vangst telt wel mee...
Groeten, Lonnie Bregman

Jos Welbedacht

Dit is een kwestie die helemaal bij jezelf ligt. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen dat ik de soorten niet tel tenzij ik ze voordat ze gevangen waren al zag, dus ook wanneer ik ze het net in zie vliegen. Je zou eventueel een exemplaar van een soort een uur na vangst weer kunnen tellen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

Er wordt een beetje aangehouden 24 uur na vangst is telbaar. Als het goed is kun je een hokje uitvinken voor niet telbare activiteiten
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rickschonewille

Citaat van: jw90_online op mei 13, 2010, 23:05:07 PM
Dit is een kwestie die helemaal bij jezelf ligt. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen dat ik de soorten niet tel tenzij ik ze voordat ze gevangen waren al zag, dus ook wanneer ik ze het net in zie vliegen. Je zou eventueel een exemplaar van een soort een uur na vangst weer kunnen tellen.

En al vliegt er een Steenortolaan in je mistnetten... Zou je em dan ook niet tellen ?  ;)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rickschonewille op mei 14, 2010, 07:34:34 AM
Citaat van: jw90_online op mei 13, 2010, 23:05:07 PM
Dit is een kwestie die helemaal bij jezelf ligt. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen dat ik de soorten niet tel tenzij ik ze voordat ze gevangen waren al zag, dus ook wanneer ik ze het net in zie vliegen. Je zou eventueel een exemplaar van een soort een uur na vangst weer kunnen tellen.

En al vliegt er een Steenortolaan in je mistnetten... Zou je em dan ook niet tellen ?  ;)
Als je je hem erin ziet vliegen, Ja. Haal je hem uit de netten dan niet. Dat is toch iets waar je al rekening mee houd voordat je naar de ringbaan gaat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rickschonewille

Ja 't is wel anders idd. Maar al zie je hem erin vliegen of je laat em los, dat verschilt toch vrij weinig ( Je ziet ze dan toch in de vrije natuur )

Lonnie Bregman

Citaat van: jw90_online op mei 13, 2010, 23:05:07 PM
Dit is een kwestie die helemaal bij jezelf ligt. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen dat ik de soorten niet tel tenzij ik ze voordat ze gevangen waren al zag, dus ook wanneer ik ze het net in zie vliegen. Je zou eventueel een exemplaar van een soort een uur na vangst weer kunnen tellen.
Dit is precies wat ik zelf ook in m'n hoofd had. Dan hou ik het gewoon zo en voer ik gewoon niet in.
Bedankt jongens! :duim:
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Ik doe niet aan lijstjes dus misschien heb ik geen recht van spreken,  maar ik zie niet in waarom je gevangen vogels niet zou mogen invoeren of tellen. Ringers tellen ze zelf ook en als iets je een zekere determinatie kan opleveren dan is het wel vangen. Waarom wel allerlei soepeenden en escapes tellen en geen echt wilde vogels die alleen maar even door de handen van een ringer gaan?

Het lijkt me nog gekker als je ze niet zou invoeren omdat ze dan voor een een of ander persoonlijk lijstje meetellen. Waarneming.nl is toch voor verspreidingsgegevens van wilde planten en dieren? Een vogel in de hand is m.i. gewoon een waarneming van een bepaalde vogel op een bepaalde plaats.

Ik zou me nog wel voor kunnen stellen dat je een uitzondering maakt voor vogels die met behulp van geluid 'uit de lucht zijn getrokken', omdat die anders waarschijnlijk niet ter plaatse waren geweest, zoals je Rosse grutto's. Maar dan nog heb je die beesten veelal eerst gewoon zien vliegen waar ze normaal ook zouden vliegen en anders zie je dat na weer vrijlaten wel. Als overvliegend kan je die dus hoe dan ook al tellen. En als je een uitzondering voor aangelokte vogels maakt zou je dat ook moeten doen voor de vogels op je vetbol.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 11:37:47 AM
Ik doe niet aan lijstjes dus misschien heb ik geen recht van spreken,  maar ik zie niet in waarom je gevangen vogels niet zou mogen invoeren of tellen. Ringers tellen ze zelf ook en als iets je een zekere determinatie kan opleveren dan is het wel vangen. Waarom wel allerlei soepeenden en escapes tellen en geen echt wilde vogels die alleen maar even door de handen van een ringer gaan?
Volgens mij zijn er maar weinigen die soepeenden, nijlganzen etc. op hun lijstje hebben staan hoor. Dus die vergelijking gaat niet op.

Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 11:37:47 AMHet lijkt me nog gekker als je ze niet zou invoeren omdat ze dan voor een een of ander persoonlijk lijstje meetellen. Waarneming.nl is toch voor verspreidingsgegevens van wilde planten en dieren? Een vogel in de hand is m.i. gewoon een waarneming van een bepaalde vogel op een bepaalde plaats.
Veel mensen (ik in ieder geval wel) gebruiken waarneming.nl als digitaal notitieboekje. Dat anderen mijn waarnemingen dan kunnen gebruiken om er verspreidingspatronen mee te bepalen, vind ik prima. Maar is zeker niet mijn hoofddoel...


Groeten, Arjen

Jos Welbedacht

Doorgaans tel ik Nijlgans e.d. gewoon mee want ik vind dat je consequent moet zijn als je Knobbelzwaan ook telt, maar dat is mijn stijl  8) .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Lonnie Bregman

Citaat van: jw90_online op mei 14, 2010, 15:58:26 PM
Doorgaans tel ik Nijlgans e.d. gewoon mee want ik vind dat je consequent moet zijn als je Knobbelzwaan ook telt, maar dat is mijn stijl  8) .
Ik tel ze wel bij daglijstjes en tuinlijstjes, maar niet bij levenslijstjes en jaarlijstjes (wordt ook lastig met waarneming.nl ;) ).
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Precies. Wat je invoert wordt geteld, dus als je niet wil dat iets wordt geteld moet je het
niet invoeren, terwijl Waarneming.nl nou juist bedoeld is om dingen wél in te voeren.

Waarneming gebruik ik echt om gegevens te delen, zodat ze bijdragen aan de algemene
kennis en zonodig gebruikt kunnen worden voor de bescherming.

Overigens gebruik ik als digitaal geografisch notitieboekje gewoon Google Earth. Daar kan
je helemaal zelf bepalen wat je doet.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Lonnie Bregman

Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:04:38 PM
Waarneming gebruik ik echt om gegevens te delen, zodat ze bijdragen aan de algemene
kennis en zonodig gebruikt kunnen worden voor de bescherming.
Voor de algemene kennis en voor bescherming hoef je ze al helemaal niet in te voeren op waarneming.nl, want daar is de VRS-database al voor.
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Citaat van: lonnie20 op mei 14, 2010, 17:09:12 PM
Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:04:38 PM
Waarneming gebruik ik echt om gegevens te delen, zodat ze bijdragen aan de algemene
kennis en zonodig gebruikt kunnen worden voor de bescherming.
Voor de algemene kennis en voor bescherming hoef je ze al helemaal niet in te voeren op waarneming.nl, want daar is de VRS-database al voor.

Maar kijk eens hoe vaak dezelfde zeldzame vogel in Waarneming wordt ingevoerd.
Soms honderden keren. Volgens jouw redenatie is één keer dan ook voldoende en
is jouw waarneming niet meer nodig omdat een ander hem al heeft ingevoerd.

--
Groeten, Herman van der Meer





Herman van der Meer

Lonnie Bregman

Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:18:37 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 14, 2010, 17:09:12 PM
Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:04:38 PM
Waarneming gebruik ik echt om gegevens te delen, zodat ze bijdragen aan de algemene
kennis en zonodig gebruikt kunnen worden voor de bescherming.
Voor de algemene kennis en voor bescherming hoef je ze al helemaal niet in te voeren op waarneming.nl, want daar is de VRS-database al voor.
Maar kijk eens hoe vaak dezelfde zeldzame vogel in Waarneming wordt ingevoerd.
Soms honderden keren. Volgens jouw redenatie is één keer dan ook voldoende en
is jouw waarneming niet meer nodig omdat een ander hem al heeft ingevoerd.
Huh? Ik bedoel dat er een hele database is waar alle geringde vogels incl. terugmeldingen instaan, en die daardoor dus veel geschikter is om kennis op te doen dan waarneming.nl. En daarom hoef je gevangen vogels niet ook nog eens in te voeren op waarneming.nl als je het alleen voor de kennis doet.
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Citaat van: lonnie20 op mei 14, 2010, 17:24:23 PM
Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:18:37 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 14, 2010, 17:09:12 PM
Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:04:38 PM
Waarneming gebruik ik echt om gegevens te delen, zodat ze bijdragen aan de algemene
kennis en zonodig gebruikt kunnen worden voor de bescherming.
Voor de algemene kennis en voor bescherming hoef je ze al helemaal niet in te voeren op waarneming.nl, want daar is de VRS-database al voor.
Maar kijk eens hoe vaak dezelfde zeldzame vogel in Waarneming wordt ingevoerd.
Soms honderden keren. Volgens jouw redenatie is één keer dan ook voldoende en
is jouw waarneming niet meer nodig omdat een ander hem al heeft ingevoerd.
Huh? Ik bedoel dat er een hele database is waar alle geringde vogels incl. terugmeldingen instaan, en die daardoor dus veel geschikter is om kennis op te doen dan waarneming.nl. En daarom hoef je gevangen vogels niet ook nog eens in te voeren op waarneming.nl als je het alleen voor de kennis doet.
Ja, maar dat geldt toch ook als een bepaalde vogel op een bepaalde plek eenmaal een keer in
Waarneming is ingevoerd? Voor de kennis over die vogel op die plek zijn andere waarnemingen
dan eigenlijk niet meer nodig. Je kan er dan hooguit nog iets over de verblijfstijd uit afleiden.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Lonnie Bregman

Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:38:19 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 14, 2010, 17:24:23 PM
Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:18:37 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 14, 2010, 17:09:12 PM
Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:04:38 PM
Waarneming gebruik ik echt om gegevens te delen, zodat ze bijdragen aan de algemene
kennis en zonodig gebruikt kunnen worden voor de bescherming.
Voor de algemene kennis en voor bescherming hoef je ze al helemaal niet in te voeren op waarneming.nl, want daar is de VRS-database al voor.
Maar kijk eens hoe vaak dezelfde zeldzame vogel in Waarneming wordt ingevoerd.
Soms honderden keren. Volgens jouw redenatie is één keer dan ook voldoende en
is jouw waarneming niet meer nodig omdat een ander hem al heeft ingevoerd.
Huh? Ik bedoel dat er een hele database is waar alle geringde vogels incl. terugmeldingen instaan, en die daardoor dus veel geschikter is om kennis op te doen dan waarneming.nl. En daarom hoef je gevangen vogels niet ook nog eens in te voeren op waarneming.nl als je het alleen voor de kennis doet.
Ja, maar dat geldt toch ook als een bepaalde vogel op een bepaalde plek eenmaal een keer in
Waarneming is ingevoerd? Voor de kennis over die vogel op die plek zijn andere waarnemingen
dan eigenlijk niet meer nodig. Je kan er dan hooguit nog iets over de verblijfstijd uit afleiden.
Maar die waarnemingen zijn niet voor de kennis, maar voor 'het persoonlijk notitieboekje'
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Citaat van: lonnie20 op mei 14, 2010, 17:41:32 PM
Maar die waarnemingen zijn niet voor de kennis, maar voor 'het persoonlijk notitieboekje'

Dan kan je dus ook rustig die geringde Goudvink in je persoonlijk notitieboekje zetten. Toch?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Lonnie Bregman

Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 17:45:50 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 14, 2010, 17:41:32 PM
Maar die waarnemingen zijn niet voor de kennis, maar voor 'het persoonlijk notitieboekje'
Dan kan je dus ook rustig die geringde Goudvink in je persoonlijk notitieboekje zetten. Toch?
Ja da's waar, maar ik blijf het zonde vinden van m'n lijstjes. En ik heb de foto's nog, dus vergeten doe ik het toch niet. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Herman is het niet een idee om het veld in te gaan overdag?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik ben vanochtend voor dag en dauw het veld in geweest, Jeroen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Citaat van: HPM op mei 14, 2010, 11:37:47 AM
Ik doe niet aan lijstjes dus misschien heb ik geen recht van spreken,  maar ik zie niet in waarom je gevangen vogels niet zou mogen invoeren of tellen. Ringers tellen ze zelf ook en als iets je een zekere determinatie kan opleveren dan is het wel vangen. Waarom wel allerlei soepeenden en escapes tellen en geen echt wilde vogels die alleen maar even door de handen van een ringer gaan?

Het lijkt me nog gekker als je ze niet zou invoeren omdat ze dan voor een een of ander persoonlijk lijstje meetellen. Waarneming.nl is toch voor verspreidingsgegevens van wilde planten en dieren? Een vogel in de hand is m.i. gewoon een waarneming van een bepaalde vogel op een bepaalde plaats.

Ik zou me nog wel voor kunnen stellen dat je een uitzondering maakt voor vogels die met behulp van geluid 'uit de lucht zijn getrokken', omdat die anders waarschijnlijk niet ter plaatse waren geweest, zoals je Rosse grutto's. Maar dan nog heb je die beesten veelal eerst gewoon zien vliegen waar ze normaal ook zouden vliegen en anders zie je dat na weer vrijlaten wel. Als overvliegend kan je die dus hoe dan ook al tellen. En als je een uitzondering voor aangelokte vogels maakt zou je dat ook moeten doen voor de vogels op je vetbol.

--
Groeten, Herman van der Meer


ja , inderdaad.
nachtvlinders die naar een doek met licht worden ''getrokken'' tel je toch ook?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jeroen Nagtegaal

Voor elke soortgroep zijn andere "regels". Voor vogels geldt vangst als niet tellen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

firecrest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2010, 22:34:10 PM
Voor elke soortgroep zijn andere "regels". Voor vogels geldt vangst als niet tellen.
Maar dit blijft een onduidelijke regel. Stel je ziet een vogel het net in vliegen... Stel je ringt nestjongen... Stel je laat een vogel ontsnappen... En tijdens het ringen lok je vogels ook aan met geluid, ook een beetje vals... 24 uur na het ringen mag je de vogel opeens wel tellen...

Jeroen Nagtegaal

Het is vooral om het eerlijk te houden. Bij nachtvlinderen kan en mag iedereen vangen, en heb je geen traject van 2 jaar of langer en vele verplichtingen. Zie je hem het net in vliegen, en nestjongen mag je gewoon tellen. Ook exemplaren die je vangt op slag. Het gaat vooral om exemplaren die je uit vangkooien en mistnetten haalt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2010, 22:51:25 PM
Het is vooral om het eerlijk te houden. Bij nachtvlinderen kan en mag iedereen vangen, en heb je geen traject van 2 jaar of langer en vele verplichtingen. Zie je hem het net in vliegen, en nestjongen mag je gewoon tellen. Ook exemplaren die je vangt op slag. Het gaat vooral om exemplaren die je uit vangkooien en mistnetten haalt.
Ik ga binnenkort hopelijk kijken bij Kerkuil-jongen die geringd worden, maar heb eerlijk gezegd zelf een soort voorgevoel dat dat ook niet eerlijk is  :-\ , tenzij je de volwassen vogels ook ziet.
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Citaat van: lonnie20 op juni 22, 2010, 10:59:25 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2010, 22:51:25 PM
Het is vooral om het eerlijk te houden. Bij nachtvlinderen kan en mag iedereen vangen, en heb je geen traject van 2 jaar of langer en vele verplichtingen. Zie je hem het net in vliegen, en nestjongen mag je gewoon tellen. Ook exemplaren die je vangt op slag. Het gaat vooral om exemplaren die je uit vangkooien en mistnetten haalt.
Ik ga binnenkort hopelijk kijken bij Kerkuil-jongen die geringd worden, maar heb eerlijk gezegd zelf een soort voorgevoel dat dat ook niet eerlijk is  :-\ , tenzij je de volwassen vogels ook ziet.
Dat had ik dus bij mijn eerste Kerkuil. Die heb ik toen niet geteld, maar nu een plek in de regio waar hij s'avonds mooi te zien is!
Noordse Nachtegaal heb ik op Van Lennep het net in zien vliegen, uit vliegen en weer in zien vliegen. Maar niet gedetermineerd toen ik heb zag vliegen. Pas in de hand gedetermineerd... Ik heb hem dus niet geteld en wacht nog steeds op mijn eerste...
Vogels op slag tel ik dan weer wel, die herken je voordat je ze in de hand hebt. Ook vogels die aangelokt door het geluid zich laten zien tel ik gewoon. Dit gebeurd in tropische landen ook vaak via geluid.