Geringde vogels ook tellen?

Gestart door Lonnie Bregman, mei 13, 2010, 21:03:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op juni 22, 2010, 11:23:29 AM
Citaat van: lonnie20 op juni 22, 2010, 10:59:25 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2010, 22:51:25 PM
Het is vooral om het eerlijk te houden. Bij nachtvlinderen kan en mag iedereen vangen, en heb je geen traject van 2 jaar of langer en vele verplichtingen. Zie je hem het net in vliegen, en nestjongen mag je gewoon tellen. Ook exemplaren die je vangt op slag. Het gaat vooral om exemplaren die je uit vangkooien en mistnetten haalt.
Ik ga binnenkort hopelijk kijken bij Kerkuil-jongen die geringd worden, maar heb eerlijk gezegd zelf een soort voorgevoel dat dat ook niet eerlijk is  :-\ , tenzij je de volwassen vogels ook ziet.
Dat had ik dus bij mijn eerste Kerkuil. Die heb ik toen niet geteld, maar nu een plek in de regio waar hij s'avonds mooi te zien is!
Noordse Nachtegaal heb ik op Van Lennep het net in zien vliegen, uit vliegen en weer in zien vliegen. Maar niet gedetermineerd toen ik heb zag vliegen. Pas in de hand gedetermineerd... Ik heb hem dus niet geteld en wacht nog steeds op mijn eerste...
Vogels op slag tel ik dan weer wel, die herken je voordat je ze in de hand hebt. Ook vogels die aangelokt door het geluid zich laten zien tel ik gewoon. Dit gebeurd in tropische landen ook vaak via geluid.
Ja, op de plek waar die nestkast hangt (in de tuin van een vriend van me) schijn je ze 's avonds ook mooi te kunnen zien. Ik moet er nog steeds eens heen.
Groeten, Lonnie Bregman

snwja3

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2010, 22:34:10 PM
Voor elke soortgroep zijn andere "regels". Voor vogels geldt vangst als niet tellen.
Die regel is ingesteld voor zeldzame vogels, o.a. zodat niet iedereen die voor juiste determinatie gaat vangen en/of de ringbanen te ontzien.
Dus gevangen vogels kan je voor jezelf rustig tellen en hier administreren!
Wietze Janse

Wouter van der Ham

wat is nou de conclusie? mag je het zelf weten of pas na 24 uur tellen?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Robertmeer

Citaat van: wouteren3 op juni 22, 2010, 15:09:44 PM
wat is nou de conclusie? mag je het zelf weten of pas na 24 uur tellen?
Het is niet echt een regel, maar ik zou een vogel pas tellen als je de vogel al gedetermineerd hebt voordat de vogel in de netten is gevlogen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

snwja3

Citaat van: wouteren3 op juni 22, 2010, 15:09:44 PM
wat is nou de conclusie? mag je het zelf weten of pas na 24 uur tellen?
Volgens de officiele telregels voor indiensoorten na 24 uur. Doe je mee aan het spelletje dan volg je deze.
Maar voor je eigen lijst stel je je eigen criteria.
Soorten die je niet hoeft in te dienen mag je gewoon tellen, waarbij ze wel de algmene toets der kritiek moeten kunnen doorstaan (en ook volgens je eigen regels).
Wietze Janse