Welke korstmossen

Gestart door wouterbosgra, mei 12, 2010, 17:18:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Hoop dat ik jullie niet overspoel. Alle feedback wordt gewaardeerd!!!

Korstmos 1

wouterbosgra

Korstmos 2

wouterbosgra

Korstmos 3

Ben Kruijsen

nr. 1 is een Usnea
nr. 2 lijkt me een Ramalina

ik ben geen echte epifyten-lichenoloog dus wacht maar even wat Peter of anderen hierover weten te melden.

kroonp

#4
Kwijl... hadden we dit in Nederland nog maar. Dan had ik de soorten waarschijnlijk ook beter herkend  :)

De eerste is een Usnea. Misschien U. subfloridana. Verder dan dat durf ik niet te gaan. Er zijn tientallen soorten (waarvan ik er maar een paar ooit gezien heb), dus er is wel wat meer nodig dan een vage foto voor determinatie.

De tweede is denk ik Evernia prunastri. Zoals de soralen hier aanwezig zijn, in combinatie met de vorm van het thallus past alleen Evernia goed en niet een of andere Ramalina. Helemaal zeker ben ik niet want ik heb het zo nog nooit in Nederland gezien en de zeldzamere Ramalina's die er misschien op zouden kunnen lijken heb ik überhaupt nog nooit gezien. Je zou eigenlijk moeten weten of de boven- en onderkant verschillen van kleur. Zo ja, dan is het Evernia. Misschien kan je nog even teruggaan om dat te checken  :angel:

De derde doet ergens een belletje rinkelen, maar er komt geen naam omhoog in mijn grijze massa.

Voor de echt moeilijke gevallen is het Mosforum van de BLWG misschien geschikter omdat daar meer ervaren lichenologen aanwezig zijn.
Groet

Peter Kroon

wouterbosgra

Die prunastri is het volgens mij niet. De achterkant van het korstmos was olijfkleurig, bovendien heb ik nog nooit in mijn leven zo'n grote prunastri gezien - deze was ong 14 cm lang...

kroonp

Citaat van: wouterbosgra op mei 14, 2010, 14:22:16 PM
Die prunastri is het volgens mij niet. De achterkant van het korstmos was olijfkleurig, bovendien heb ik nog nooit in mijn leven zo'n grote prunastri gezien - deze was ong 14 cm lang...

Het formaat kan prima. In de ons omringende landen met minder luchtverontreiniging doen korstmossen het nu eenmaal beter. Dat geldt voor al die struikvormige epifytische korstmossen. Usnea-soorten bijvoorbeeld vind je in Nederland meestal als kleine plukjes van net een cm lang.
De kleur kan ook best wel afwijken bij zo'n ouder exemplaar. Op plekken waar je wel enigzins de onderkant kan zien lijkt de kleur vrij licht.

Als je je alleen focust op de jongere delen, de uiteinden van de takken, dan past alles perfect bij E. prunastri. Ik heb nog eens flink zitten snuffelen in het geslacht Ramalina, maar er is niets wat past. Dus ik ben er nu wel voor 99,99% zeker van dat dit E. prunastri is.
Groet

Peter Kroon