Wat staat er op mijn foto (geen dieren)?

Gestart door Tinok, mei 13, 2010, 16:53:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Geen idee hoe ik dit topic moest noemen want het gaat om 2 foto's die ik vorig jaar op Lesbos gemaakt heb en ik ben zo benieuwd wat het is maar het zijn geen dieren.
Het ene zat bij meerdere dennen?bomen in het bos. Het lijkt wel een soort afvoergootje voor sap oid maar dat heb ik nog nooit bij dit soort bomen gezien.
Het andere is een soort kast, wellicht een nestkast. Is er iemand in de zaal die grieks kan lezen?
Het zou toch leuk zijn als deze raadsels na een jaar opgelost worden;-
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

han.endt

De eerste is volgens mij om dennenhars of gom te verzamelen.

Tinok

#2
Hoi Han
Hm dat kan dus toch bij zulke bomen? Ik ga eens ff google op dennenhars/gom kijken wat daar over te vinden is. Dank je voor het meedenken.

Leuk stukje op :
http://www.volkskrantreizen.nl/correspondent/smitaki/artikel10640384/krasse_krasi
Hier het toepasselijke deel:
Vroeger dachten toeristen dat de nationale dranken van Griekenland ouzo en retsina waren, maar tegenwoordig hebben veel toeristen zelfs nog nooit van retsina gehoord. Retsina is een witte wijn waaraan dennenhars wordt toegevoegd (oorspronkelijk zorgde de hars voor een betere houdbaarheid), zodat het een prettige, bittere afdronk krijgt, ideaal om met dit hete weer te drinken. Mode verandert, ook die van de drank. Retsina is niet meer populair en is een folkloristische drank geworden waar de meeste toeristen hun neus voor ophalen. Inmiddels rukt het bier op, ook bij de Grieken. De merken Heineken en Amstel verschijnen vaker op tafel dan het Griekse Mythos en Alpha. En dan is er ook nog de gewone wijn (krasi). In sommige tavernes schenkt men lokale, zelfgemaakte wijn. Die is veelal zurig. Wijnkaarten zijn er sporadisch, de wijn die wordt geschonken, is van gemiddelde kwaliteit. Maar ook dat gaat veranderen. Griekenland begint zich langzaam te herstellen van zijn eeuwenlange wijndip en brengt steeds betere kwaliteitswijnen op tafel, die bij internationale wedstrijden steeds vaker voorop lopen.
Dus dennenhars is een bekend ingredient van griekse witte wijn dus dat is oplossing 1 lijkt mij!
Nu nog een vertaling van de kast....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

HPM

Kijk ook eens bij terpentijn.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Tinok

Hoi Herman

Leuke tip dank je:

Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Terpentijn
Terpentijnolie is een vluchtige verbinding, die onder andere door destillatie uit naaldhout wordt gewonnen, met name uit de hars die in naaldhout zit. Tegenwoordig wordt meestal dennenhout gebruikt, maar ook uit het hout van de spar, ceder of de lariks kan terpentijn gewonnen worden.

Dus zeker een optie alhoewel ik dan toch eerder voor de wijn ga dan voor de terpentijn.

Op dennengom kon ik trouwens niets vinden op internet dus dat bestaat niet? ???
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

AndreVrijens

Mijn Grieks is niet meer wat het geweest is maar los van de Griekse tekst is het kastje op foto twee volgens mij een vleermuizenkastje. Een kleine sleuf als ingang aan de onderkant.
mvg.  AndrĂ©

Tinok

Hoi Andre

He wat tof zeg dat je dit laat weten. Dat had ik niet kunnen bedenken. Leuk dat dat raadsel ook opgelost is, dank je wel!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'


Tinok

ja heb ik ook wel aan gedacht maar wist niet of het kon met griekse letters, heb jij dat wel eens gedaan Marleen?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

AndreVrijens

Heb zojuist de tekst door een Griekse collega laten vertalen.

De eerste twee regeltjes zijn de naam van een universiteit in Griekenland. De onderste twee regels betekenen "do not touch" niet aankomen dus.

Of het een vleermuizenkastje is wist hij niet, niet helemaal zijn ding...
mvg.  AndrĂ©

Tinok

hahaa fantastisch, wat goed dat je een Griekse collega hebt. Leuk dat we nu weten wat er op staat. Het is dus echt iets en een onderzoeksproject van een universiteit naar Vleermuizen klinkt niet heel gek toch?
Echt heel leuk dat je dit nog even geregeld hebt Andre :duim: :duim: :duim: :duim:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Floppie

Citaat van: Tinok op mei 17, 2010, 10:44:39 AM
ja heb ik ook wel aan gedacht maar wist niet of het kon met griekse letters, heb jij dat wel eens gedaan Marleen?

Ik heb het nog niet met griekse tekens gedaan.
Wel een keer chinese tekens :D en dat werkte prima!  :duim: